Jump to content

Post it


Badering
 Share

Recommended Posts

Dette her er da en kortfilm jeg og tre andre lagde i forbinnelse med en skoleoppgave. Jeg skrev manus, filmet og hadde også en del regi og script. Det var en særdeles lærerik prosess, så uansett om det er en haug av ting jeg ville gjort annerledes, var det en fortreffelig affære ^___^

 

http://www.dvoted.net/components/com_facileforms/uploads/thumb1293.jpg

 

Kort sagt handler filmen om en kar som lever sammen med bamsen sin, og fyller dagene sine med å se på Dr. Knut og spise junk food. SÅ kommer det noen post it lapper inn i hans tragiske, ensomme liv!

 

SE DEN HER

 

Det er vel ikke store greiene, men tenkte det hadde vært morsomt å se hva slags tilbakemeldinger jeg hadde fått her på DFilm. Vi har fått endel gode tilbakemeldinger, blandt annet fra Stian Kristiansen og et par andre fagfolk. Men hva er dommen? Kleint? Svulstig rævmøkk? 10.0?

Link to comment
Share on other sites

 

Ålreit detta! Alt er ganske klart, det er bra. Det spiller vel litt på en type depresjon man gjerne får rundt 20-årsalderen... det føles iallefall litt sånn.

 

Bamsen er jo en "søt detalj".

 

Dr. Knut ble veldig rar...

 

Skuespilleren i hovedrollen er ok. Foto er greit. Sluttbildet er fint!

 

Kamera inni kjøleskap, hehe... been there osv.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Likte den jeg og.

Bruken av post-its som indre stemmer var ikke dum.

 

Enig med Pretender at den sikkert faller inn i en 20-års depresjonsting. Men synes det er fint noen tørr å gjøre slike ting også.

 

Er vanlig at man slenger inn ord om hva som kunne gjort den bedre... så jeg antar den kunne vært gjort enda mer ekspresjonistisk. Særlig på lydbildesiden er det mye man kan gjøre for å frem mer av følelseslivet til karakteren.

Ellers var vendepunktet litt utydelig. Forstår at han plutselig begynner å se lyst på ting mot slutten, men forstår ikke helt hva som motiverer det.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Synes denne var fin! Kanskje litt typisk medier og kommunikasjon(eventuelt Amandus)-film, men den var f.eks milevis bedre enn alt jeg noensinne har laget. Dr. Knut virker kanskje ikke helt gjennomført, nei, ikke helt overbevisende. Jeg likte godt "konseptet", men tror den kunne vært litt fastere i fisken? Historien er god, men den er litt rotete fortalt, et for lite tydelig vendepunkt, kanskje også gjort en større greie av at "lappene begynner å dukke opp" i starten? Kunne muligens også kuttet ut noe av musikken. Men helt klart bra jobba! Og gratulerer med UKM-greia.

 

Må snart begynne å lage film sjæl. Blir for det meste med planene. Som med alt annet.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, jo, enig i mye av det dere sier. 20 års deppegreie, tja. Vi siktet kanskje til å lage en sympatisk kar da, litt spesiell. Dette kommer jo ikke fram i det hele tatt i filmen, så det er kanskje litt sånn deppegreie ute å går. Mer tydelig.

 

Rotete fortalt er jeg veldig enig i. Filmjomfruer som vi var lærte vi jo mye, og forhåpentligvis filmer vi alt vi kommer på i stedet for å diskutere på stedet hva man skal filme. Vendingen til lappe-psyken blir lissom litt brå, det flyter ikke så godt og slike ting.

 

Og takk takk. Lag film uru! Har du laget noe som er tilgjengelig på nettet?

Link to comment
Share on other sites

 
Har du laget noe som er tilgjengelig på nettet?

Tja, bare sånn gammal MK-møkk som jeg ikke er sææærlig stolt over. Mekka jo en tråd her om en kortfilm, "David" (jeg har det med bibelnavn, den før der igjen het "Adam"), men den ble faktisk fjerna av Jimi Hendrix sin familie. Det er jeg litt stolt over.

 

Video Disabled

 

A copyright owner has claimed it owns some or all of the audio content in your video David. The audio content identified in your video is Are You Experienced? by Jimi Hendrix. We regret to inform you that your video has been blocked from playback due to a music rights issue.

 

 

Sincerely,

The YouTube Content Identification Team

Link to comment
Share on other sites

 
 

Hehe, 20 år-depresjonen, ja. Tror det finnes en depresjon til alle aldersgrupper, praktisk slikt sett.

 

Jeg synes også den funker. Og er også litt skeptisk til musikkbruken, men det har sikkert også med mine musikkpreferanser å gjøre.

 

Ferdigstillt i 2009? Send den inn til neste års Minimalen!

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg synes ikke det var noe rot å snakke om her (i narrativet), vet ikke helt om man trenger å eksponere noen ekstern motivasjon for hvorfor han endte opp med å gå ut. Tror heller problemet er at estetikken i filmen kanskje er litt for tradisjonell til at man klarer å godta en såpass internalisert historie. Knut synes jeg passet greit inn i resten av filmens stemning (det var glimt i øyet hele veien, uten at det ble parodisk).

 

Jeg synes derimot det som evt. trekker ned er det vanlige i slike filmer. Lydarbeid (som absolutt ingen klarer å gjøre bra før de har gedigne mengder erfaring, etter min mening), og den vanlige videoestetikken samt en slags mangel på definert stemme i klipp og foto.

Link to comment
Share on other sites

 

Hehe. Soundtracket er jo et grovt overbruk av samme kar. Skulle jo egentlig bare ha en låt der, men nå er jo nesten hele filmen med musikk. Uten musikk ble filmen lett litt pinlig, litt for stille. Kanskje det bare er latskap, at man ikke gidder å sette seg inn i å lage et ordentlig lydbilde, vetikke. Men det virket som et lett alternativ.

 

Minimalen, kortfilmfestival eller noe slikt?

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Hvis den ble ferdigstillt i år, dvs. hvis noe som helst ble gjort med filmen, kan dere si at den er en 2009-film. Uansett må du selvsagt sende inn neste film, ja. Hvis den kommer gjennom påsynsnåløyet (som ikke er uoppnåelig trangt) er det en fin mulighet til å få vist filmen til et interessert publikum.
Link to comment
Share on other sites

 

Syns også at det funker, historien alene med post.it lappene er veldig god. Jeg kunne godt sett litt mer arbeid på produksjonen, spesielt synes jeg noen av de kjøkkenscenene føles litt tomme. Jeg tror ikke på at han bor der, og derfor faller det litt sammen. Men i det store og det hele er dette bra, spesielt på grunn av en flott ide.

 

Jeg stemmer i med Zann, om å peise den inn på Minimalen.

Link to comment
Share on other sites

 
Syntes den var kjempesøt. Redigeringen satt ikke alltid helt, og det er noe småtteri å utsette på den her og der men jeg ble i alle fall følelsesmessig engasjert (og det til tross for at jeg så sluttpoenget ganske tidlig, men det var såpass pent filmet at det gjorde inntrykk allikevel). Jeg trodde Dr. Knut var omtrent slik han skulle være, oppfattet det som en måte lage satire over slike typer på. Humret godt av det navnet, har sett mye av den type dritt det er inspirert av. Kanskje kunne noe mer droneaktig passet i lydbildet enkelte steder, noe nesten litt Lynch aktig men ikke helt om du skjønner hva jeg mener. Småsentimental klassisk gitar e.l. kunne blitt brukt (også som interessant kontrast til musikken ellers), men det ville fort blitt helt jævlig om det brukes feil. Hvilket format har du den på?
Link to comment
Share on other sites

 

Ja. Miljøet i filmen er ikke særlig bra rett og slett. Vi satset på et litt stripped-down utrykk, få vekk detaljer og ha det ganske cleant. Mildt sagt utroverdig. Vi brukte jo også bare to rom (hvis du ikke teller med de fem sekundene av soverommet), og man legger jo ganske godt merke til at denne delen var nedprioritet. En av grunnene var jo at dette var et hus hvor folk bodde i (undertegnede blandt annet), og ryddejobben og tidspresset var massivt. Vi filmet vel i 2 dager. Det ser jo liksom ikke akkurat ut som at vår helt bor og lever i dette huset 24/7, som da er litt av poenget. Så jeg skjønner den greia veldig godt. Det er noe jeg har lyst til å jobbe mer med til neste prosjekt, det å skape et troverdig miljø.

 

Han er jo forjævlig mye på kjøkkenet også. Burde egentlig være ganske feit.

 

Jeg skal ta opp Minimalen med gruppa!

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...