Jump to content

Tarkovskij på DVD


KAH
 Share

Recommended Posts

Spørsmålet dukker stadig opp, og det vil sikkert komme i fremtiden, etter hvert som nye brukere kommer til her på Diskuterfilm: Hvilke utgaver av Tarkovskijs filmer skal jeg gå for? Jeg lager en lettfattelig oversikt her, med linker til DVDBeaver for den som vil se bildesammenligninger. Pretender får arrestere meg hvis jeg bommer stygt på et eller annet.

 

For ordens skyld:

AE = Artificial Eye, sone 2, engelsk tekst.

AWE = Another World Entertainment, sone 2, norsk og dansk tekst. (For tiden er disse utgavene billige hos PK)

 

 

Ivanovo detstvo: DVDBeaver

Criterion er overlegen på bildekvalitet, til tross for pictureboxing (Criterion har en policy om å legge en ramme rundt bildet på formatet 1.33:1, slik at ikke overscan-fenomenet på TVen gjør at noe av bildet havner utenfor, men dette løser man greit med zoom-funksjonen). Vær obs på at Criterion-utgaven er kodet for Sone 1. AE- og AWE-utgavene bruker en transfer som er mer grøtete. Nest best er en fransk utgave som har engelske undertekster, men den er ute av produksjon.

 

 

Andrey Rublyov: DVDBeaver

AE-utgaven er ikke inkludert i DVDBeavers sammenligning, men er identisk med RusCiCo-utgaven. Eventuelt kan man se en egen sammenligning mellom Criterion og AE HER.

Criterion er den eneste som gjelder om man vil ha den lange versjonen, men det er verdt å merke seg at Tarkovskij selv har uttalt at det er han, og ikke myndighetene, som har sørget for å klippe ned filmen. Criterions utgave er heller ikke optimal siden den er letterboxet, altså ikke optimalisert for widescreen-tver. Denne Criterion-utgivelsen er forøvrig sonefri. Er man fornøyd med den "korte" versjonen så går man for AE, eventuelt den nordiske AWE-utgaven, også den portet fra RusCiCo.

 

 

Solyaris: DVDBeaver

Her er Criterions utgave ganske overlegen. Den er best på bildekvalitet, og den har det originale monolydsporet. Den er også suveren hva ekstramateriale angår, men vær obs på at den er kodet for sone 1. Naturligvis er den også litt dyrere enn de andre, og om man ønsker å spare penger så er AE sin utgave helt grei, men den har kun 5.1-lydsporet, derfor er AWE-utgaven et vel så godt valg, da den også har inkludert monolydsporet og bruker samme bildetransfer som AE.

 

 

Zerkalo: DVDBeaver

Her kjøper man ganske enkelt AE eller AWE, de engelskvennlige alternativene som finnes er få, og kan ikke vise til bedre bilde eller lyd. Utgavene har et valg mellom 5.1-lydmix og mono, og filmen bør ses med det originale monolydsporet.

 

 

Stalker: DVDBeaver

AE- og AWE-utgavene er så å si identiske, de har litt forskjellig ekstramateriale, men bruker samme transfer, og har begge inkludert det originale monolydsporet i tillegg til den mye kritiserte 5.1-mixen. Her kan man derfor la pris og coverart avgjøre hvilken utgave man kjøper. Det kan nevnes at lyden av en maskingeværsalve har blitt borte på monolydsporet på AE-utgaven, AWE sin har rettet opp dette.

 

 

Nostalghia: DVDBeaver

DVDBeaver inkluderer ikke AE-utgaven, se egen sammenligning mellom Fox Lorber og AE HER. Som man kan se av denne sammenligningen så har AE gjort en slett jobb med denne filmen. Deres utgave er beskjært og er ikke så skarp som Fox Lorber sin. Problemet er at Fox Lorber-utgaven er ute av produksjon og veldig dyr. Løsningen er å søke opp den koreanske utgaven på ebay eller amazon, den er identisk med Fox Lorber, både hva transfer og coverart gjelder, bortsett fra at den har en grå ramme rundt coverarten. Den er også billig, og har engelske undertekster. Er man opptatt av ekstramateriale er det kun AE som har noe å by på av dette. Fox Lorber sin, og dermed også den koreanske utgaven, er letterboxet, men dette er jo ikke uvanlig for formatet 1.66:1, og løses greit med zoom-funksjonen på tven. Alle utgaver lider av et skurrete og dårlig lydspor, men AE sin er etter sigende enda et hakk verre enn Fox Lorber i så måte.

 

 

Offret: DVDBeaver

Her er valget enkelt for oss nordboere, den svenske SF-utgaven er klart best. Klart skarpere bilde enn andre utgivelser , men vær obs på at bildet er letterboxet, slik at man må ta utgangspunkt i 4:3-innstillingen på tven og "zoome vekk" den svarte rammen. Dog ser det ut til at denne for tiden er litt vanskelig å få tak i, den finnes ikke lenger på Platekompaniets sider og er heller ikke på lager hos Cdon. Men siden denne ble utgitt ganske nylig vil jeg tro at den fortsatt skal produseres. AWE- og AE-utgaven bruker begge en RusCiCo-transfer som ikke er på langt nær så god. Jeg anbefaler å vente på at SF-utgaven igjen kan bestilles, let den eventuelt opp i en svensk nettbutikk, kanskje de har noen eksemplarer igjen.

 

 

Nyttige linker:

Nostalghia.com - Best på Tarkovskij

Another World Entertainment

 

Danske omtaler av AWE-utgavene:

Ivanovo detstvo

Andrey Rublyov

Solyaris

Zerkalo

Stalker

 

DVD-nettbutikkenes utvalg:

Amazon.com

Amazon.co.uk

Platekompaniet

Play.com

Link to comment
Share on other sites

 
 

Du kan jo også nevne (for nye folk som ikke har fått det med seg) at man må velge monolyd på AEs Stalker og Zerkalo for at det skal være "slik det skal være". Du kan også nevne at lydkvaliteten er ræva på AEs Nostalghia, det var vel det som plaget meg mest, ikke bildet. Mye spraking og skurring og grumsete lyd.

 

Flott guide i hvert fall!

Link to comment
Share on other sites

 
Du kan jo også nevne (for nye folk som ikke har fått det med seg) at man må velge monolyd på AEs Stalker og Zerkalo for at det skal være "slik det skal være". Du kan også nevne at lydkvaliteten er ræva på AEs Nostalghia, det var vel det som plaget meg mest, ikke bildet. Mye spraking og skurring og grumsete lyd.

 

Flott guide i hvert fall!

 

Takk, og takk for tips! Dette bør nok nevnes ja.

Link to comment
Share on other sites

 

Ah, deilig med en slik tråd!

 

Kan kanskje legge til at Zerkalo og Stalker skriker etter nye utgaver også. Zerkalo har feil farger først og fremst, og Stalker ditto; sekvensene som er i svart/hvitt på DVDen, er i sepia-toner på kinoutgaven. Monosporet er must på Stalker, men av en eller annen grunn mangler lyder av noen pistolskudd når de blir beskutt ved dressinen på begynnelsen. I tillegg er det en del pixel-opplegg som får møblene til "å hoppe" i interiørscenene i starten.

 

Criterion har også rotet med fargene i en sekvens på Solyaris.

 

Det sagt, så er Ruscico/AE-Nostalghia absolutt verst.

Link to comment
Share on other sites

 
Hvorfor er det så mye rot akkurat med Tarkovskij når det gjelder DVD-utgivelser? Etterhvert har de fleste bautafilmografiene i filmhistorien kommet på DVD i upoblematiske utgivelser, har jeg inntrykk av.
Link to comment
Share on other sites

 
Har kanskje noe å gjøre med at det er vanskelig å få tilgang på det originale kildematerialet i Russland, at man må nøye seg med å porte russiske transfers av filmene. Tenker med en gang på Dersu Uzala, som heller ikke har fått noen verdig dvd-utgivelse. Solyaris er jo et unntak, så jeg vet ikke. Criterion burde tatt tak i alle filmene spør du meg.
Link to comment
Share on other sites

 

Vel, det skal vel innrømmes at Tarkovskij-fansen er ganske pirkete også, da. Det handler jo om veldig visuelle filmer. Er jo ellers en del rot med Kubrick og billedformater, f.eks. Og med Lynch er det en del rart, sjekk f.eks. variasjonen i fargetoner og lys mellom Lost Highway-utgivelsene. Du har også en del Criterionblundere, med cropping spesielt, og også pussige fargetoner, som på Le Cercle Rogue.

 

En del av Tarkovskij sine filmer er også skutt på litt variabelt, russisk filmmateriale, som har gitt noen spesielle resultater og ført til forvirring i "restaureringsarbeidet". I tillegg til at labelen RusCiCo, som har gitt ut vanvittig mye russisk film, er litt beryktet når det kommer til "å pynte på ting". Som f.eks. "oppgradering" av lyd.

Link to comment
Share on other sites

 
Stalker: DVDBeaver

Etter at AE fikk inkludert monolydsporet i tillegg til 5.1-mixen så fremstår den som den beste utgaven. 5.1-mixen har fått mye kritikk, og filmen bør ses med monolydsporet. Om man ikke er opptatt av ekstramateriale så kan man igjen gå for den nordiske, som bruker samme transfer.

Apropos "Stalker" ser jeg etter nærmere undersøkelser ingen grunn til å gå for AE sin utgave i stedet for den nye nordiske utgitt av AnotherWorld. Sistnevnte bruker samme transfer som AE sin, bruker formatet 1.37:1 , har monolyd og bonusmateriale er så å si identisk med AE sin: Slideshow, intervju med fotograf Aleksandr Knyazhinsky, intervju med dekoratør R. Safiullin, minidokumentaren "House of Tarkovsky". I tillegg har AnotherWorld inkludert et intervju med komponist Eduard Artemyev. Konklusjonen er vel at det er hipp som happ hva man velger av AE eller AnotherWorld.

 

(AE sin utgave er dog en 2disc'er.)

 

Edit: Jeg må forresten også arrestere deg mht at du påstår at kun Criterion inkluderer monolyd på Solyaris - også her har nordiske AnotherWorld inkludert originallydsporet i tillegg til 5.1 mixen.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Dette gjelder vel ikke alle utgivelser? Mener å ha sett den med sepia-toner.

 

Er det ikke slik at scenene i begynnelsen er i sepia-toner, men på vei til sonen så er det vanlig svart-hvitt. Husker ikke helt jeg.

Link to comment
Share on other sites

 

KAH: Fikk du med deg dette?

 

Jeg må forresten også arrestere deg mht at du påstår at kun Criterion inkluderer monolyd på Solyaris - også her har nordiske AnotherWorld inkludert originallydsporet i tillegg til 5.1 mixen.

 

For info om bonusmateriale på denne utgaven, se her.

 

Noen som har kjøpt AnotherWorld utgaven og har lyst å kommentere ekstramaterialet? Er spent på å høre hva denne "Master from the Town" er for noe...

Link to comment
Share on other sites

 
KAH: Fikk du med deg dette?

 

Jeg må forresten også arrestere deg mht at du påstår at kun Criterion inkluderer monolyd på Solyaris - også her har nordiske AnotherWorld inkludert originallydsporet i tillegg til 5.1 mixen.

 

Jepp, det er ordnet.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Ikke for å pirke, men du har fortsatt ikke nevnt at Stalker utgitt av AnotherWorld har inludert monolydsporet. Se her :lol:

 

Greit, greit, I'm on it, hehe. Skal gjøre noen andre justeringer her og, for jeg kom på at det kanskje ikke er alle som har sonefri spiller heller, så bør vel inkludere litt info om det i guiden.

Link to comment
Share on other sites

 

Eier Ruscico-utgivelsene av både Zerkalo og Ivanovo detstvo. Kan ikke si noe om kvaliteten på disse uten et sammenligningsgunnlag, men synes du bør være oppmerksom på disse og kanskje nevne de i guiden. Begge er forøvrig koreanske utgaver.

 

http://wpcontent.answers.com/wikipedia/en/2/2a/Zerkalo.gif

Link to comment
Share on other sites

 
 
Eier Ruscico-utgivelsene av både Zerkalo og Ivanovo detstvo. Kan ikke si noe om kvaliteten på disse uten et sammenligningsgunnlag, men synes du bør være oppmerksom på disse og kanskje nevne de i guiden. Begge er forøvrig koreanske utgaver.

 

Ja, mulig jeg tar det med etter hvert, men siden AE- og AWE-utgavene bruker de samme transfers som Ruscico så tenkte jeg det kanskje var unødvendig å gjøre ting vanskeligere enn de er. Dette er jo ikke utgaver man snubler over på de vanligste nettbutikkene heller.

 

En ting man kan spørre seg mht de nordiske utgavene er: Hvordan er oversettelsene som er gjort her? Er de engelske oversettelsene bedre muligens?

 

Godt spørsmål! Fant forresten ut at "Master From the Town" er en 11 minutter lang dokumentar om skuespilleren Donatas Banionis.

Link to comment
Share on other sites

 

Må bare gi kudos for tråden, dette blir et naturlig sted å stikke innom før neste gang jeg handler Tarkovsky på dvd.

 

edit: Ramla over Solaris (AWE) til 59,-, så da var det jo jævlig greit

Link to comment
Share on other sites

 
 
Siste nytt i Stalker-saken: På AWE-utgaven høres maskingeværskuddene også på monolydsporet! Hurra! Ellers virker det som om bilde og lyd er identisk med AE, men det hadde vi jo slått fast allerede.
Link to comment
Share on other sites

 
Siste nytt i Stalker-saken: På AWE-utgaven høres maskingeværskuddene også på monolydsporet! Hurra! Ellers virker det som om bilde og lyd er identisk med AE, men det hadde vi jo slått fast allerede.

Hmm, skal vi enes om at det er bra? Et dansk nettsted har dette å si om AE sin utgave: "Der er desværre et mindre problem med lyden på begge spor - lyden af et maskingevær mangler i en scene, hvilket får kuglerne, der rammer vandet, til at virke som småsten. Kilde

 

Apropos lydproblematikken i Stalker:

 

- Eduard Artemyev confirms that Tarkovsky insisted on certain details such as the subtle blending of Beethoven’s Ninth Symphony with train sound effects. The blend is still there, but it’s crushingly unsubtle in the new 5.1 mix, with the Beethoven far too upfront, destroying the effect Tarkovsky apparently spent some considerable time trying to achieve.

 

- ...in the scene where the three men are travelling into the Zone on the trolleycar – Tarkovsky specified no music, just electronically reprocessed sound effects, but for some reason music has been added to the scene in the 5.1 version, changing its entire tone.

----------------------------------------------------------------

'

Når det gjelder AE utgaven er forresten selve filmen delt over 2 plater, mens AWE har hele filmen på kun én plate.

Link to comment
Share on other sites

 
Hmm, skal vi enes om at det er bra? Et dansk nettsted har dette å si om AE sin utgave: "Der er desværre et mindre problem med lyden på begge spor - lyden af et maskingevær mangler i en scene, hvilket får kuglerne, der rammer vandet, til at virke som småsten. Kilde

 

Ja, dette har vi jo visst lenge, poenget var at kulelyden er der på AWE-utgaven.

 

Apropos lydproblematikken i Stalker:

 

- Eduard Artemyev confirms that Tarkovsky insisted on certain details such as the subtle blending of Beethoven’s Ninth Symphony with train sound effects. The blend is still there, but it’s crushingly unsubtle in the new 5.1 mix, with the Beethoven far too upfront, destroying the effect Tarkovsky apparently spent some considerable time trying to achieve.

 

- ...in the scene where the three men are travelling into the Zone on the trolleycar – Tarkovsky specified no music, just electronically reprocessed sound effects, but for some reason music has been added to the scene in the 5.1 version, changing its entire tone.

 

Og dette er jo de kjente problemene med 5.1-mixen og grunnen til at den har fått så mye kritikk.

 

Når det gjelder AE utgaven er forresten selve filmen delt over 2 plater, mens AWE har hele filmen på kun én plate.

 

AWE-utgaven er en dobbeltlags-disk, AE sin har ett lag, derfor to plater. Jeg har hatt mulighet til å sammenligne de to utgavene, og transferen ser identisk ut.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 4 weeks later...
Ja, mulig jeg tar det med etter hvert, men siden AE- og AWE-utgavene bruker de samme transfers som Ruscico så tenkte jeg det kanskje var unødvendig å gjøre ting vanskeligere enn de er. Dette er jo ikke utgaver man snubler over på de vanligste nettbutikkene heller.

 

Jeg snublet faktisk over en Ruscico utgave da jeg bestilte "Zerkalo" fra CDON.com (definitivt blant "de vanligste netbutikkene") for en halv evighet siden, og har vært storfornøyd med den så langt. Jeg mener at det skal ha vært noen små problemer med enkelte opplag av Ruscico utgaven, men husker ikke helt hva akkurat nå. Ellers er jeg veldig for å gjøre ting unødig komplisert. Heller det en for lite informasjon.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...