Jump to content

The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe


Mats
 Share

Recommended Posts

Narnia - et garderobeskap med en løve og noen andre dyr

 

Så Narnia på pressevisning på onsdag og hva skal man si? Eller hvor skal man begynne? OK, får begynne... her...

 

Narnia er en greie jeg husker fra barndommen min - jeg husker tv-serien og at jeg leste bøkene med stor iver. Dog, det er lenge, lenge siden jeg leste bøkene og tv-serien husker jeg mest som et godt minne, uten så veldig mange tydelige scener e.l. Likevel spennende å skulle se hva de har fått til med Narnia, nå når ting som Ringenes Herre og Harry Potter går så det griner. Og budsjettet til Narnia er, så vidt jeg har skjønt, imponerende svært. Så, filmen.

 

Filmen er en skuffelse. Enkelt og greit. Jeg hadde ikke veldig store forventninger, men den ble likevel en litt trist opplevelse. Jeg synes filmen mangler hjerte, sjel, humor, gode karakterer, morsomme inn- og utfall... Det aller meste som skal til for å heve en film opp til et "mer-enn-akseptabelt"-nivå. Desverre. Det er fint å se på, godt teknisk håndverk og slikt, men filmen blir overflatisk og litt platt.

 

Mitt hovedproblem med filmen trur jeg er at den føles så veldig tydelig regissert, hvis dere skjønner hva jeg mener. Dramatisk scener blir flere ganger skutt i slo-mo for å tydeliggjøre at dette er d*r*a*m*a*t*i*s*k eller skutt i nærbilder hvor man skal se følelsene rive i sjelen til skuespillerne. Det er flere forsøk på å skape "magisk" stemning v.h.a. panoreringer o.l. av skogen eller slikt. Aslan stilles opp mot den synkende (eller var det oppstående?) solen o.s.v. Problemet er bare at det ikke funker. Det treffer ikke meg i noe som helst emosjonelt senter og jeg blir sittende å se litt på det og tenke at: "ja, ja, det er jo fint og sånt, men kan vi komme oss videre?". Filmen er "bare" på 2 timer og 20 minutter, men føles veldig lang.

 

I tillegg har de gjort heksa til en slags sverdmester, som ser ganske corny ut og når hun på toppen av det hele ikke (på meg i hvert fall) virker spesielt ond eller slem (bare litt teit og dum), så mister man mye av effekten. Og Aslan blir så mye, han blir så god, så helt at det er til å svimle litt av.

 

Ja, mye av mine problemer med filmen er sikkert arvet fra boken, men jeg savner så sårt den følelsen av eventyr, magi og mystikk som Ringenes Herre og Harry Potter klarer å gi meg. Ingen av de to nevnte filmene kommer til å dukke opp på mine "klassiker"-lister med det første, men de er førsteklasses underholdning fra folk som vet hva de vil og kan det de gjør. Narnia oppleves mest som et forsøk på å gjøre det samme, men som snubler og mislykkes.

 

Konklusjonen må bli at Narnia ikke klarer å skape noen stemning, den klarer ikke å suge meg inn i sitt univers. Den blir overflatisk, platt og litt klein. Jeg gikk skuffet ut av salen og jeg mener oppriktig at det ikke var p.g.a. høye forventninger - det er enkelt og greit fordi filmen ikke leverer (men bevrene var skrekkelig søte...).

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...
 

Helt enig. Jeg glemte å skrive noe om filmen da jeg kom hjem fra visning, og jeg føler det er litt sent nå. Men jeg husker den som en meget sjarm- og stemningsløs affære. Det var lite som imponerte meg foruten det tekniske.

 

Minstejenta syntes jeg klarte seg særdeles bra på skjermen. Veldig søtt og gjennomført skuespill fra en så ung pike. Yngtegutten gjør også en god karakter. Ellers? Ingenting spesielt. Aslan ser riktignok bra ut, men han blir noe helsikkes kliss (akkurat som i bøkene?).

Link to comment
Share on other sites

 
Huff. Jeg ble ikke imponert av det tekniske engang jeg. Regien til Andrew Adamson er platt, uspennende, uinspirerende og høyst ordinær. Potensialet til en slik film er jo udiskuterbart, men her syns jeg det meste mangler. Jeg savnet storslåtte panoreringer og lengre kutt, men istedet klippes det i hytt og pine, noe som ødelegger den ene potensielle magiske scenen etter den andre. Sammen med en til tider kjip dataanimasjon blir dette dørgende greier for oss voksne, men er sikkert toppers for barna. Men minstejenta hadde sjarm ja, samspillet med han Mr. Tumnus var koselig. Ellers lite positivt å meddele
Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...