Jump to content

Sinus


maestro
 Share

Recommended Posts

SINUS

 

3 / 10

 

http://img499.imageshack.us/img499/6130/poster6dc.jpg

 

En vennegjeng i tyveårene. Syv dager. Fest. Fyll. Dop. Humor. Alvor. Meningen med livet. Kjærlighet. Lavbudsjett.

 

Det er Sinus i stikkordform.

 

Norsk film har surfet på en medgangsbølge av høye terningkast, gode publikumstall og dertil klingende mynt i kassa de senere årene. Filmenes kvalitet har blitt bedre, og terskelen for å få offentlig støtte høyere. Sinus måtte klare seg på egenhånd.

 

Jeg gikk likevel til visningen av filmen med et åpent sinn (som vanlig), og var egentlig mest av alt utrolig imponert over det pågangsmotet og genuine trangen til å lage film som Jeremy Robøle og hans team må ha hatt. For skarve 38 000 kroner har han mot alle odds klart å realisere et nesten umulig prosjekt. Hans debut som spillefilmregissør har 2. juledag kinopremiere over nesten hele landet. Jeg bøyer meg herved i støvet.

 

Men der stopper egentlig også min beundring.

 

http://img499.imageshack.us/img499/8185/bilde14ht.jpg

 

Greit nok at vi snakker lavbudsjettsfilm og alt det innebærer av begrensninger. Men det er fortsatt mulig å konstruere noe originalt, ha et knakende godt manus og skape karakterer man er nødt til å bli glad i. Jeg minnes at en gjeng fra Stavanger for få år siden klarte nettopp dette. Med en stor dose sjarm og originalitet ble Mongoland på tross av – eller kanskje nettopp på grunn av – sitt lave budsjett en suksessfilm. Sinus har ingenting av dette.

 

Og omtrent halvveis ut i filmen gikk det opp for meg hvorfor Sinus aldri fikk økonomisk støtte. Manuset! Dette kan virkelig ikke ha sett bra ut på papiret. Hvor er den røde tråden? Hva er det som skal fenge oss, få publikum til å interessere seg for denne gjengen og hva de gjør? Dialogene er dessuten for det meste kunstige (flashback til norsk film på 80-tallet) og gjør at de uerfarne skuespillerne får et ugunstig utgangspunkt. Men kanskje verst av alt er bruken av voice-over, hvor filmens hovedperson loser oss gjennom syv dager ved hjelp av "morsomme kommentarer" ispedd en god dose filosofiske betraktninger om meningen med livet og sånt. Egentlig ganske pinlig.

 

http://img499.imageshack.us/img499/5489/bilde21tq.jpg

 

Men der Robøle sin uerfarenhet kanskje kommer klarest frem er filmens lengde. Den blir altfor lang. "Kill your darlings" burde være et velkjent uttrykk. Robøle har på sin side åpenbart blitt så blindt forelesket i alt han har filmet at han ikke har klart å redigere en film som faktisk flyter bra.

 

Som du sikkert skjønner – dette var en skuffelse.

 

Jeg følte meg tom innvendig da jeg ruslet ut av salen, komplett likegyldig til hva jeg akkurat hadde sett. Regien er faktisk ikke så altfor ille, ei heller klippingen. Den er faktisk ganske tøff, om enn noe 90-tallsaktig. Det er manuset; storyen, replikkene og karakterene som er hinsides uinteressante… Da er det lite igjen å slå i bordet med.

 

Derfor kan jeg ikke anbefale Sinus. Og jeg nekter å dele ut sympatipoeng til den fattigste gutten i klassen…

 

 

PS! Anmeldelsen er opprinnelig skrevet for filmlisten.no

Link to comment
Share on other sites

 

God anmeldelse.

Bekrefter egentlig det jeg på forhånd tenkte om den. Virker litt som en norsk Spun.

Det som forundrer meg er hvor godt de har klart å promotere filmen for å være en lavbudsjettsfilm. De har tilogmed fått satt den opp på kino, og filmlisten, hehe, anmelder den tilogmed. Å få filmen frem står ihvertfall til 10/10.

 

Antar det ikke er kritikere og filmfolk Robøle vil imponere her dog.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Noe sier meg at filmen har et høyere markedsføringsbudsjett enn hva selve filmproduksjonen hadde, ja.

 

Når du nevner Spun... Så ja, kan forstå sammenligningen. Men jeg likte jo faktisk Spun ganske godt. Men Spun er jo ekstremt overdrevet, mens Sinus sikter seg inn på litt mer troverdige skildringer av miljø og karakterer. Men jeg synes jo Spun tidvis var utrolig morsom! Det var ikke Sinus. Bare litt selvhøytidlig kanskje, men mest av alt bare kjedelig.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Andreaskorset fikk vel ikke så himla bra karakterer, tror jeg.

 

Men er enig i at det kan være litt spekulativt på en måte. Kan virke som noen journalister prøver å bygge opp norsk filmbransje, og derfor er konsekvent positiv til norske filmer. Nå er det jo mange folk som er positiv til norsk film også da, så det trenger jo ikke være noe galt i det heller. Personlig synes jeg det er like teit å være konsekvent negativ til norsk film som å være positiv.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Har aldri vert negativ til Norsk film, heller mer positiv en de fleste. Men når så mange kritikere gir Norske filmer gode karakterer, så går jeg å ser dem, er positiv, og har ofte blitt skuffet (hm, Uno og Naboer?) Er heller negativ til Norsk presse :ph34r:
Link to comment
Share on other sites

 

Uno er etter mitt syn den beste norske filmen på en god del år. Har riktig nok ikke sett den mer enn én gang, da den kom på kino, men tror ikke et gjensyn vil endre oppfatningen. At filmen har fått utelukkende positiv omtale i utlandet er jo også en pekepinn på at filmen faktisk er god, og at det ikke er bare noe vi i Norge innbiller oss!

 

Les f.eks. denne anmeldelsen på TwitchFilm.net (de har skummelt bra peil på film, etter min mening):

 

http://www.twitchfilm.net/archives/004541.html

Link to comment
Share on other sites

 
Jo, Uno falt vel ikke helt i smak bare. Lenge siden jeg så den også, men mener at jeg ikke likte den pga temaet og hvordan det ble behandlet, husker ikke helt... Er likevel veldig positiv til Mr. Hennie, han er vel den mest lovende film-personen vi har i Norge nå.
Link to comment
Share on other sites

 

Fin anmeldelse...

 

Jeg har ikke fått sett denne, men hadde et lite sammenstøt med noen bak filmen på vgd. Jeg tror i alle fall det er noen bak filmen, for personen tok seg veldig bær av at jeg syntes det så litt tamt ut på trailern. Siden jeg ikke har sett den, så skal jeg ikke gå videre inn på det. Men traileren sugde bigtime, og det virket som om fotoet var noe darrig til tider over DV aktig. Tar jeg feil?

 

Beste norske film er forøvrig Oddvar Einarsons "X"

Link to comment
Share on other sites

 

Fin anmeldelse...

 

Jeg har ikke fått sett denne, men hadde et lite sammenstøt med noen bak filmen på vgd. Jeg tror i alle fall det er noen bak filmen, for personen tok seg veldig bær av at jeg syntes det så litt tamt ut på trailern. Siden jeg ikke har sett den, så skal jeg ikke gå videre inn på det. Men traileren sugde bigtime, og det virket som om fotoet var noe darrig til tider over DV aktig. Tar jeg feil?

 

Beste norske film er forøvrig Oddvar Einarsons "X"

 

 

Er den fra 80-tallet?

Har fått med meg at den har gått et par ganger på cinemateket i Oslo uten at jeg har fått anledning til å se den. Jeg tviler ikke på at Sinus forøverig er så dårlig som oldboy skal ha det til; leste et intervju med regissøren i dagbla eller noe og han virka en smule høy på pæra. Greit at han kan lage film, det er ingen stor kunst, men å ha en idé bak er nødvendig. Har forsøkt å finne intervjuet på nettet uten hell. Men jeg husker at han uttalte at det ble mye klipping (ja, filmen var visst lang) og hans utsagn om at "er det en ting jeg kan er det å lage film". Håper neste blir bedre da.

Link to comment
Share on other sites

 

Er den fra 80-tallet?

Har fått med meg at den har gått et par ganger på cinemateket i Oslo uten at jeg har fått anledning til å se den. Jeg tviler ikke på at Sinus forøverig er så dårlig som oldboy skal ha det til; leste et intervju med regissøren i dagbla eller noe og han virka en smule høy på pæra. Greit at han kan lage film, det er ingen stor kunst, men å ha en idé bak er nødvendig. Har forsøkt å finne intervjuet på nettet uten hell. Men jeg husker at han uttalte at det ble mye klipping (ja, filmen var visst lang) og hans utsagn om at "er det en ting jeg kan er det å lage film". Håper neste blir bedre da.

 

Ingen kunst? Vel, det er en stor kunst. Derfor lages det enormt mye drit, men nok om den saken. All ære til regissør som har gjort det, det fortjener i alle fall et pluss i margen. Men jeg har fremdeles ikke sett den.

 

Ja, "X" er fra 80-tallet. Syns den er glimrende, sjeldent veldig unorsk om et veldig norsk tema og miljø.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...