Jump to content

Forside!


Uruloki
 Share

Recommended Posts

 
  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Forslag: Legge ut shortcuts til siste anmeldelser og artikler på selve index-siden. I form av en kort liste. Slik at man ser hva som er nytt med en gang man klikker inn på siden. De aller fleste anmeldersider har en slik ordning.

 

Så skal jeg ta meg i nakken og bidra med anmeldelser fremover.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Jeg må si jeg ble imponert; noe så storslagent hadde jeg ikke regnet med.

 

Eneste forslaget jeg kan komme med er at nytt innhold på siden også kommer opp i forumets View New Posts. Hvis ikke siden oppdateres hyppig kommer jeg, og trolig svært mange andre, til å fremdeles bruke direktelinken til forumet.

Link to comment
Share on other sites

 

Sitatene er jo fortsatt til stede på de andre sidene.

 

Flere forslag:

Hyperlinke diskuterfilm-banneren øverst på forumet til index-siden, slik at det er enkelt å hoppe mellom forside og forum.

Søkefelt for anmeldelser?

Markedsføring på riksdekkende TV?

 

Eneste forslaget jeg kan komme med er at nytt innhold på siden også kommer opp i forumets View New Posts. Hvis ikke siden oppdateres hyppig kommer jeg, og trolig svært mange andre, til å fremdeles bruke direktelinken til forumet.

Ja, enig, dette er viktig.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er ikke akkurat verdens enkleste ting dere kommer drassende med her.

 

Å få nytt innhold til å vises i View New Posts, oi. Da må jeg vel begynne å kuke med en feed av noe slag, eller legge alt sammen i en database som begge henter informasjon fra. For å være helt ærlig så aner jeg ikke hvordan jeg gjør det, og det var mer enn nok jobb å bare endre FARGENE på forumet her, så jeg ser for meg at det blir ufattelig mye jobb å integrere informasjon fra en annen side inn i forumfunksjonene.

 

Link fra forumet til siden driver jeg med. Maestro spurte også etter dette på mod-forumet. Jeg KAN jo bare la "diskuterfilm"-logoen være link til forsiden, men da har vi plutselig ikke en enkel link til forum-hovedsiden. Jeg skal se om jeg finner en annen løsning.

 

Søkefelt: nei.

 

Markedsføring på riksdekkende TV må du gjerne ta initiativ til.

 

Jeg tror jeg heller vil fokusere på å faktisk holde siden oppdatert foreløpig, ikke sette meg ned igjen og bruke X antall timer på å legge til masse smådingser og kule features. Dette var jo opprinnelig bare ment som en enkel side uansett. En start. Flashy-bling-bling kommer lengre frem i tid.

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg tror jeg heller vil fokusere på å faktisk holde siden oppdatert foreløpig, ikke sette meg ned igjen og bruke X antall timer på å legge til masse smådingser og kule features.

Ja, dette gir mening.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Det hørtes komplisert ut, ja, men jeg har et nytt forslag: Hvis jeg har forstått ting riktig så er det kun moderatorene som kan poste ting til siden.

Det vil da innebære et høyst marginalt ekstraarbeid å legge en link til innholdet i post på forumet. Man kan t.eks. ha en egen tråd i akkurat denne hensikt.

Link to comment
Share on other sites

 
Link fra forumet til siden driver jeg med. Maestro spurte også etter dette på mod-forumet. Jeg KAN jo bare la "diskuterfilm"-logoen være link til forsiden, men da har vi plutselig ikke en enkel link til forum-hovedsiden. Jeg skal se om jeg finner en annen løsning.

 

Det er definitivt mulig å gjøre dette i menyen oppe der "blogs", "calendar", "members" etc står... Er lenge siden jeg vandret rundt i katakombene til administratorkontrollene, så jeg husker ikke hvor denne funksjonen ligger. Men det er én mulighet.

 

Men det aller beste hadde kanskje vært en litt større lenke helt oppe i høyre hjørne. Eller mer synlig iallefall. Enn så lenge så burde kanskje flere hive en lenke til det i signaturen sin.

 

Papillon: Etterhvert skal vi se om vi får promotert nettstedet mer. Får gjøre en større aksjon etterhvert. Ikke noe rush.

Vært litt småpinlig tidligere fordi forsiden bare har vært internt tull eller ingenting. Men nå er jo ikke det et 'issue' lengre ettersom vi har en flott forside takket være Uruloki sitt harde arbeid.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Hva med å legge ut den påfølgende diskusjonen etter artikler, som "Bergman og Kvinnene. Og meg"? I alle fall de gangene noe blir problematisert (Det er kanskje ikke så interessant med sitater som "Bra artikkel. Mye enig i det du skriver")... Rett og slett bare lime inn "brukernavn: sitat" etter artikkelen.

 

Jeg ser for meg at det kanskje kan bidra til en (enda) mer fargerik leseropplevelse.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
Ja. Iframe høyrer til HTML 3, ein særs utdatert og skremmande dårleg standard som aller helst skulle ha vore avliva på staden då han var offentleggjord. Iframe er tungvint for utviklarar (må sjonglera med ørten filer til ei kvar tid, eit reint helvete å oppdatera), tungvint for søkjemotorar (innhald i iframe vert ofte sett vekk frå i søkjetreff, og dimed er det mindre sjanse på å få høg plassering hjå søkjemotorane), tungvint for brukarar (ikkje alle sit med ein grafisk nettlesar som Internet Explorer/Firefox/Safari/Opera. Iframe er ikkje "synleg" på brailleskjermar eller tekst-til-tale-lesarar, til dømes). Det er mykje betre å nytta include i PHP/ASP/JSP eller liknande tenarskript. Kva med å nytta ein publiseringsplattform som Drupal eller WordPress? Lett å setja opp, lett å nytta og ingen ekkel HTML3-kode.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Greit, neste gang kan du lage hjemmeside, Boba.

 

For å være helt ærlig så trenger jeg ikke dette her akkurat nå. Jeg er fullt klar over at dette ikke er en "optimal side", at jeg ikke har fulgt alle de autistiske reglene og nåværende trendene til Kodefolket, siden er sikkert utdatert allerede da, men dette var ment som en start. DFilm har vært uten en forside i 3 år nå, med masse snakk og nesten-gjennomførte prosjekter. Så dermed tok jeg initiativ og lagde noe enkelt. Brukte faktisk en del av tiden min på det, ikke minst når man må igjennom en "demokratisk prosess" her for å tilfredstille flest mulig. Nå har vi i det minste en side som folk kan se. Det er bedre enn ingenting, for de fleste. Altså, jeg klarer ikke å se hvorfor du trekker inn brailleskjermer? Hvor mange blinde personer tror du bare plutselig dropper innom DFilm? Jeg ser ikke på dette som et stort problem akkurat. De blinde og svaksynte får i så fall vente et par år til, så kan de med vanlig syn i hvert fall foreløpig ha en forside å komme til. Yeesh.

Link to comment
Share on other sites

 

Framlegg til forbetringar (og dette er på inga vis ei avskriving av det arbeidet som allereie er gjort):

 

Tenarskript-include i staden for iframe

Det er mange grunnar til at iframe ikkje høyrer heime på denne sida. Ein av dei er plassering i søkjemotorar (svært mange søkjemotorar ignorerer iframe). Ei anna er støtte for ikkje-grafiske nettlesarar. Og av dei grafiske nettlesarane er det mange som plar å skru av iframe av di mange vevsider nyttar iframe til reklamefaner og sånt boss. Eg plar til dømes ikkje å ha på iframe i Opera, og heller ikkje i Firefox med AdBlock. Poenget med iframe då det kom var å få ein måte å laga mange undersider med likt innhald i topp og botn (bumerke, menyar, botntekst og liknande) utan å måtte endra på kvar enkelt fil kvar gong noko skulle endrast på. Nytteverdien forsvann med det same PHP, ASP og andre tenarskript-språk vart meir tilgjengeleg. I desse språka kan du gjera akkurat det same, men sluttbrukaren vil sjå det som ei heil fil, og dimed vert både søkjemotorar, ikkje-grafiske nettlesarar og reklamefire grafiske nettlesarar glade.

 

RSS-kanal

Ein RSS-kanal hadde vore skikkeleg digg. Nettvanane mine er sterkt knytt til RSS. Eg går mest aldri inn på ein vevstad for å sjå om det er kome noko nytt, men ventar til eg får melding frå vevstaden om det i RSS-lesaren min. Eg vil veldig gjerne sjå nyhende frå DiskuterFilm der òg.

 

Lenkje i forumet

Det hadde vore kjekt med ei lenkje her i forumet ut til framsida. (Eventuelt kunne hovudmenyen på framsida verta nytta også på forumet, men då måtte forumbunaden verta omskriven.)

 

----

Nett no ser det ut som om kvar underside må verta oppretta manuelt. Stemmer dette? I så fall:

 

Database

 

Flytt innhaldet (altså teksten, ikkje html/css/skript) til ein database. Det er mykje enklare å handtera, og ved ei framtidig omleggjing av formgjevinga er treng me berre tenkja på sjølve utforminga og ikkje driva å endra på alle tekstane.

 

Publiseringsplattform

Det naturlege steget frå filer til database og automatiske sider, er ein publiseringsplattform. Enklelt for alle skribentar å leggja til tekst (treng så godt som ingen HTML-kunne), og dei større plattformane i dag er både kraftige og gjæve. Eg er ikkje kjent med IPB. Kan denne nyttast til slikt? Viss ikkje er både WordPress og Drupal gode alternativ - ja, til og med Blogspot kan nyttast: nynorsk.no er publisert gjennom blogspot, smin.no nyttar WordPress, og taffi.org nyttar Drupal. Eg har ikkje fullt oversyn over korleis Blogspot fungerer på eiga tenar, men WordPress byrjar eg å få til gjennom arbeidet mitt med smin.no. Drupal har eg ikkje prøvd, men me har vel kanskje nokon frå Taffi her som veit meir om det.

Link to comment
Share on other sites

 
... Lenkje i forumet

Det hadde vore kjekt med ei lenkje her i forumet ut til framsida. (Eventuelt kunne hovudmenyen på framsida verta nytta også på forumet, men då måtte forumbunaden verta omskriven.) ...

 

Så leis. Jeg la den på venstre side fordi jeg synes det er mest naturlig av en eller annen grunn. Kan endre formatet, osv. hvis noen har noen innvendinger.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Foreligger det noen tanker og ideer om hva forsiden skal by på? Hadde vært artig om det i tillegg til artikler og anmeldelser av brukerne også kunne vært rom for nyheter relatert til typiske "df-filmer", kanskje også om kommende dvd-utgivelser. Finnes nok av norske nettsteder som tar for seg nyheter fra Hollywood, men få som tar for seg litt smalere filmer.
Link to comment
Share on other sites

 
Ja, dette kan vi jo f.eks ha i Nyheter-seksjonen hvis det er stemning for det. Så lenge det er skrevet av noen her inne, ikke bare kopiert fra Criterions nyhetsbrev eller whatever. Hva synes dere?
Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...