Frenzy 5 Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 http://www.lexingtoncollection.com/images/shocked_face.jpg Ok, vi har mange lister nå som tar for seg de "beste" cinematiske verkene. I denne tråden vil jeg bli litt bedre kjent med den mer ordinære siden av dere DF-filmelskere. Tenkte over at vi poster få lister over favorittkomedier (som for øvrig er underrepresentert på våre "beste filmer" lister) og andre sjangerfilmer som assosieres med hollywood. Listene her trenger ikke bare bestå av hollywood-filmer. Så; bare kopier skjemaet under og fyll det ut med dine personlige favoritter (tør å vær ærlig med deg selv nå da!): OBS: sjangerdefinisjonene er ikke så strenge, bare de stemmer sånn ca, og det er ikke så farlig om dere ikke gidder å fylle ut alle. OG dere kan legge til nye om dere føler noe mangler... 5 komedier:----- 5 grøssere:----- 5 melodrama:----- 5 musicals:----- 5 drama----- 5 guilty pleasures:----- 5 b-filmer:----- 5 splattere:----- 5 westerns:----- 5 sci-fi:----- 5 thrillere:----- 5 krigsfilmer:----- 5 dokumentarer:----- 5 action;----- 5 eventyr:----- 5 filmer som andre diskuterfilm-postere mest sannsynlig hater, men som du liker:----- 5 kostymedramaer----- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CypheroN 10 Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 hva med dramafilmer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frenzy 5 Posted February 6, 2009 Author Report Share Posted February 6, 2009 hva med dramafilmer? Done. Hvor er listen din? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CypheroN 10 Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 Done. Hvor er listen din? Hehe.. vet ikke om jeg klarer å dette, Frenzy Jeg kan prøve senere. Jeg lover Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ZoDiAc 0 Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 Yey, lister! Elsker lister Skal prøve å ikke nevne samme filmen om igjen hvis den har flere sjangere. Men heller plassere de under hovedsjangerene sin. 5 komedier:-The Big Lebowski (1998)-Dazed and Confused (1993)-Samâ taimumashin burûsu (2005) aka Summer Time Machine Blues-Clerks. (1994)-Wallace & Gromit in The Curse of the Were-Rabbit (2005) 5 grøssere:-The Texas Chain Saw Massacre (1974)-Dawn of the Dead (1978) -Zombi 2 (1979)-Alien (1979)-The Thing (1982) 5 musicals:-The Blues Brothers (1980)-South Park: Bigger Longer & Uncut (1999)-The Rocky Horror Picture Show (1975)-The Nightmare Before Christmas (1993)-Alferd Packer: The Musical (1996) 5 drama-Blue Spring (2001)-The Shawshank Redemtion (1994)-American Beauty (1999)-Ondskan (2003)-Erin Brockovich (2000) 5 guilty pleasures:-The 13th Warrior (1999)-Batman Returns (1992)-Point Break (1991)-Rising Sun (1993)-Sniper (1993) 5 splattere:-Ichi the Killer (2001)-Bad Taste (1987)-Braindead -Re-Animator (1985) 5 westerns:-Buono, il brutto, il cattivo., Il (1966)-Django (1966)-Dances with Wolves (1990)-Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969)-Rio Bravo (1959) 5 sci-fi:-2001: A Space Odyssey (1968)-Babylon 5: The Gathering (1993)-The Man from Earth (2007)-Twelve Monkeys (1995)-Akira (1988) 6 thrillere:-Der Name der Rose (1986)-Fight Club (1999)-The Fugitive (1993)-JFK (1991)-Das Experiment (2001)-In the Heat of the Night (1967) 5 krigsfilmer:-The Dirty Dozen (1967)-Where Eagles Dare (1968)-The Great Escape (1963)-Platoon (1986)-Die xue jie tou (1990) aka Bullet in the Head-Kelly's Heroes (1970) 5 dokumentarer:-The King of Kong (2007)-This Film Is Not Yet Rated (2006)-Global Metal (2008)-Bowling for Columbine (2002)-Ceský sen (2004) aka Czech Dream 5 action; -Heat (1995)-The Terminator (1984)-Children of Men (2006)-The Bourne Ultimatum (2007)-Assault on Precinct 13 (1976) 5 kampsport-Once Upon a Time in China (1991)-Lady Snowblood (1973)-36th Chamber of Shaolin (1978)-Iron Monkey (1993)-Once Upon a Time in China II (1992) 5 crime-True Romance (1993)-The Killer (1989)-Pulp Fiction (1994)-Sonatine (1993)-Once A Thief (1991) 5 eventyr:-Princess Mononoke (1997)-Mind Game (2004)-My Neighbor Totoro (1988)-Spirited Away (2001)-Planet of the Apes (1968) 5 som fortjener mye mer oppmerksomhet:-Mind Game (2004)-Blue Spring (2001)-Summer Time Machine Blues (2005)-Kôshônin (2003) aka. Negotiator-The Day of the Beast (1995) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frenzy 5 Posted February 6, 2009 Author Report Share Posted February 6, 2009 Flott liste, Zodiac! Jeg ser at du har samme guilty pleasure som meg, for jeg har også en rar fascinasjon for den 13. krigeren. Her er min: 5 komedier:- The gold rush- The man with the naked gun- Monty python; the holy grail- Love and Death- Dr . strangelove 5 grøssere:- Le Locataire- Psycho- Vargtimmen- Spoorlos- Vampyr 5 melodrama:- To kill a mockingbird- Sunrise- East of eden- Broken blossoms 5 musicals:- Singin' in the rain- The wizard of oz- À nous la liberté- A hard days night- The rocky horror picture show 5 drama----- 5 guilty pleasures:- the 13th warrior- Signs- the blair witch project- Spaceballs- Masked and anonymous 5 westerns:- Stagecoach- Ride the high country- The good, the bad and the ugly- High noon- the searchers 5 sci-fi:- Videodrome- The thing- Blade runner- Stalker- Alien 5 krigsfilmer:- idi i smotri- the deer hunter- letters from iwo jima- Night and fog- Ran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
awf 0 Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 -The Day of the Beast (1995) 100 % enig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CypheroN 10 Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 Frenzy, hva synes du om 2001 a space odyssey? Ikke på din topp sci-fi liste :/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frenzy 5 Posted February 7, 2009 Author Report Share Posted February 7, 2009 Frenzy, hva synes du om 2001 a space odyssey? Ikke på din topp sci-fi liste :/ nja, har aldri vært så veldig stor fan av den filmen, men så er det ganske lenge siden jeg så den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wertoi 0 Posted February 7, 2009 Report Share Posted February 7, 2009 Ah, godt å se. Endelig en liste med med utelukkende følelser og ingen fornuft. Men litt uspennende, kanskje. 5 komedier:- The Big Lebowski- Knocked Up - Monty Python and The Holy Grail- Superbad- Annie Hall 5 grøssere:- The Shining- Friday the 13th: Part III- Alien- Gremlins- Planet Terror 5 drama- Höstsonaten- Lost in Translation- Le Scaphandre et le Papillon- A Woman Under the Influence - Magnolia 5 guilty pleasures: - Dude, Where's My Car? - - 10 Things I Hate About You- New Jack City- Happy Gilmore 3 b-filmer:- Faster Pussycat! Kill! Kill!- Santa Clause Conquers the Martians- Robinson Crusoe on Mars-- 5 westerns:- Dead Man- The Proposition- The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford- The Good, the Bad and the Ugly- C'era una volta il West 5 sci-fi:- 2001: A Space Odyssey - Twelve Monkeys- The Fly - Blade Runner- Back to the Future 5 thrillere:- No Country for Old Men- Fight Club- Sympathy for Mr. Vengeance- M - Funny Games 5 krigsfilmer:- Full Metal Jacket- Apocalypse Now- Dr. Strangelove- Schindler's List- Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back 5 action;- Die Hard - Die Hard with a Vengeance - Heat - The Dark Knight- Aliens 5 filmer som andre diskuterfilm-postere mest sannsynlig hater, men som du liker: (spenstig kategori, men vanskelig)- deUSYNLIGE - Cloverfield? - et par av guilty pleasursa, kanskje-- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted February 7, 2009 Report Share Posted February 7, 2009 Hoppet over noen kategorier. 5 komedier:- Dr. Strangelove- Kind Hearts and Coronets- Waiting for Guffman- It happened One Night- City Lights 5 grøssere:- Vampyr- Psycho- Bride of Frankenstein- The Innocents- Suspiria 5 musicals:- Singin' in the Rain- 42nd Street- Top Hat- The Sound of Music- Wizard of Oz 5 b-filmer:- Barbarella- The Lair of the White Worm- Glen or Glenda- Devilgirl from Mars- Batman (1966) 5 westerns:- Johnny Guitar- The Man Who Shot Liberty Walance- Rio Bravo- High Noon- McCabe & Mrs Miller 5 sci-fi:- Forbidden Planet- The Day the Earth Stood Still- 2001: A Space Odyssey- Metropolis- Solyaris 5 krigsfilmer:- Le Croix de Bois- The Big Parade- All Quiet on the Western Front- La Grande Illusion- Idi i Smotri 5 dokumentarer:- Sans Soleil- The House is Black- Hearts and Minds- The Thin Blue Line- The Man With the Movie Camera 5 action;- Robocop- Terminator- Die Hard- The French Connection- The Bourne Identity 5 kostymedramaer Synes det er en forferdelig bås å havne i. Det er som om kostymene skulle spille rollene..- Vojna i Mir/War and Peace- Barry Lyndon- Scarlet Empress- Madame De...- Il Gattopardo ---..og siden jeg ikke kom på filmer alle andre enn meg hater, her en litt positiv vri: 5 filmer både Svankmajer og jeg liker- Mullholland Dr.- L'Humanité- M- Possession- Le Charme discret de la bourgeoisie 5 filmer Uruloki neppe kommer til å hate- Vargtimmen- Ordet- Ugetsu Monogatari- Csillagosok, katonák- Grand Illusion 5 filmer Frenzy antageligvis liker- Le Trou- Kiss Me Deadly- Det Hemmelighetsfulde X- Menilmontant- You Only Live Once 5 filmer det kunne vært morsomt å vite hva Zann måtte mene om- The Innocents- Mädchen in Uniform- Fury- Written on the Wind- Rififi 5 filmer Montag kanskje ville vurdert for Billedquiz light:- Moskovskaya elegiya- Sayat Nova- Hong Gaoliang- Zemlya- Montenegro Alright, skulle gjerne ha laget 100 til, men nå skal jeg se film. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted February 7, 2009 Report Share Posted February 7, 2009 5 filmer Uruloki neppe kommer til å hate- Vargtimmen- Ordet- Ugetsu Monogatari- Csillagosok, katonák- Grand IllusionTakk for tipset. Aldri hørt om denne her. De andre har stått på innkjøpslista lenge. 5 filmer pretender trolig "tok en sigg i takt med skuespillerne" til mens han var nikotinslave:- La Dolce Vita- Vivre sa vie- Banshun- Persona- Gummo (for å få tankene over på noe annet) Hvordan går det med røykekuttet forresten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svankmajer 21 Posted February 7, 2009 Report Share Posted February 7, 2009 5 filmer både Svankmajer og jeg liker- Mullholland Dr.- L'Humanité- M- Possession- Le Charme discret de la bourgeoisie Haha. Jeg elsker jo Ordet og Zerkalo, det meste av Tarkovskij også... og A Man Escaped var faktisk ekstremt ekstremt bra, selv Bresson får litt hard medfart ellers hos meg. Videre Monty Python, Bergman, Matteusevangeliet av Pasolini, Werckmeister Harmóniák... tror det er endel hvis vi begynner å telle sauer. Tror bare du rent generelt faller for mer visjonære filmpoetiske greier med sterke prinsipper. Jeg er mer pragmatisk... jeg kan like mye teit, og mye radikalt.. så lenge noe har et rikt idéliv tilgir jeg den for det meste. Skal se om jeg klarer å fylle ut en liste jeg også etterhvert. S, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsP 0 Posted February 7, 2009 Report Share Posted February 7, 2009 5 komedier:- The Big Lebowski- Superbad- In Bruges- Airplane!- Kung Pow: Enter the Fist 5 grøssere:- Halloween- Evil Dead 2- Vampire Hunter D: Bloodlust- Dawn of the Dead- Friday the 13th: Part 2 5 musicals:- High School Musical- High School Musical 2- High School Musical 3: Senior Year- Rocky Horror Picture Show- The Apple 5 drama- Requiem for a Dream- The Fountain- Ichi the Killer- WALL·E- Grave of the Fireflies 5 guilty pleasures:- Deep Rising- August Underground: Mordum- Speed Racer- Dr. Giggles- Tremors 3: Back to Perfection 5 b-filmer:- Troll 2- Sinbad of the Seven Seas- Manos: The Hands of Fate- Space Mutiny- Puma Man! 5 splattere:- Braindead- Versus- Riki-Oh - The Story of Ricky- Bad Taste- Severance 5 westerns:- Tombstone- The Good, the Bad and the Ugly- Sukiyaki Western Django- Pale Rider- Once upon a Time in the West 5 sci-fi:- Blade Runner- Alien- Event Horizon- The Matrix- Aliens 5 thrillere:- Mulholland Drive- Audition- Goodfellas- Lost Highway- Mystic River 5 action;- True Lies- Commando- Total Recall- The Killer- Hard Boiled 5 filmer som andre diskuterfilm-postere mest sannsynlig hater, men som du liker:- Jesus Christ Vampire Hunter- Rock 'n' Roll Nightmare- Hell Comes to Frogtown- Jason X - Ninja Terminator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CypheroN 10 Posted February 7, 2009 Report Share Posted February 7, 2009 5 komedier:- The Big Lebowski- Superbad- Monthy Python and The Holy Grail- Life of Brian- My Man Godfrey 5 grøssere:- The Shining- Vargtimmen- Psycho- REC- Silence of the Lambs 5 musicals:- The Wizard of Oz... 5 drama- Schindler's List- 12 Angry Men- There Will Be Blood- American Beauty- The Wrestler 5 westerns:- Il Buono, Il Brutto, Il Cattivo- C'era Una Volta Il West- Per qualche dollaro in piu- NCFOM- Jesse James 5 sci-fi:- 2001: A Space Odyssey- Metropolis- Stalker- Eraserhead- Back to the Future 5 thrillere:- The Godfather- The Godfather: Part II- M- Blue Velvet- Taxi Driver 5 krigsfilmer:- The Deer Hunter- Full Metal Jacket- Apocalypse Now!- Letters From Iwo Jima- Platoon Bobler: The Pianist, Night and Fog. 5 action;- Fight Club- Yojimbo- Seven Samurai- THE ROCK? - Die Hard 5 eventyr:- Sen to Chihiro no kamikakushi - Alice in Wonderland- El Laberinto Del Fauno- The Fellowship of the Ring- King Kong..? (1933) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
herr_kalkun 9 Posted February 7, 2009 Report Share Posted February 7, 2009 5 filmer som andre diskuterfilm-postere mest sannsynlig hater, men som du liker:- Jesus Christ Vampire Hunter- Rock 'n' Roll Nightmare- Hell Comes to Frogtown- Jason X - Ninja Terminator har ikke sett Hell Comes to Frogtown, men resten er jo nydelige! woop woop Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted February 8, 2009 Report Share Posted February 8, 2009 Takk for tipset. Aldri hørt om denne her. De andre har stått på innkjøpslista lenge. 5 filmer pretender trolig "tok en sigg i takt med skuespillerne" til mens han var nikotinslave:- La Dolce Vita- Vivre sa vie- Banshun- Persona- Gummo (for å få tankene over på noe annet) Hvordan går det med røykekuttet forresten? Ja, nevnte anbefaling har hester og lange, lange tagninger i svart-hvitt scope. Jancsó er jo den regissøren Tarr liker å relatere seg til. Jeg røykte nok ganske sikkert under de filmene der ja, iallefall Godard. Men er usikker på om det var røyking i alle de andre filmene..? Regelen for 'i takt med' er jo å tenne opp når en skuespiller gjør det. Røykekuttet går bra ja, 6 mnd snart. Tenker nesten aldri på det lengre. Haha. Jeg elsker jo Ordet og Zerkalo, det meste av Tarkovskij også... og A Man Escaped var faktisk ekstremt ekstremt bra, selv Bresson får litt hard medfart ellers hos meg. Videre Monty Python, Bergman, Matteusevangeliet av Pasolini, Werckmeister Harmóniák... tror det er endel hvis vi begynner å telle sauer. Tror bare du rent generelt faller for mer visjonære filmpoetiske greier med sterke prinsipper. Jeg er mer pragmatisk... jeg kan like mye teit, og mye radikalt.. så lenge noe har et rikt idéliv tilgir jeg den for det meste. smile.gifJada, er klar over at det er en del. Og flere blir det sikkert. Men her prøver vi jo å holde oss til et sterkt prinsipp om fem filmer på hver liste, så.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted February 8, 2009 Report Share Posted February 8, 2009 Ja, nevnte anbefaling har hester og lange, lange tagninger i svart-hvitt scope. Jancsó er jo den regissøren Tarr liker å relatere seg til.Aiai, lover bra. Jeg røykte nok ganske sikkert under de filmene der ja, iallefall Godard. Men er usikker på om det var røyking i alle de andre filmene..? Regelen for 'i takt med' er jo å tenne opp når en skuespiller gjør det.Persona: ja. La Dolce Vita: går ut fra det? Mastroianni med sigg i kjeften på en plakat. Leap of faith fra min side?Gummo: Det må jo være røyking i Gummo.Banshun: Tidenes mest lidenskapelige røykescene. Det har jo blitt trukket frem her tidligere at Banshun inneholder tidenes mest intense epleskrelling (det var vel av deg), men den ene gangen Chishu Ryu stapper røyken i kjeften er det minst like bra. Beundrer siggen. Kanskje den scena jeg husker best. Sier vel mest om meg. Eller bommer jeg helt? Var dette i Bakushu? Nei, det må være i Banshun. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted February 8, 2009 Report Share Posted February 8, 2009 Vel, du har sikkert rett... ...virker som om de gode røykeminnene har forlatt kroppen sammen med nikotinen... Skal se noen Ozu filmer i de kommene uker, forøvrig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zann 8 Posted February 8, 2009 Report Share Posted February 8, 2009 5 filmer det kunne vært morsomt å vite hva Zann måtte mene om- The Innocents- Mädchen in Uniform- Fury- Written on the Wind- Rififi Haha, har faktisk bare sett Rififi av disse, men den er jo kulere enn knekkebrød. Selv om jeg bare husker selve kuppsekvensen. De andre tar jeg til meg som gode filmtips. Hvilken Mädchen in Uniform er det du mener, den fra 1931 eller den fra 1958? Fem sci fi:* Alien* Solaris* 2001* Blade Runner* The Thing Fem komedier:* Holiday* The Big Lebowski* Bringing Up baby* Monty Python and the Holy Grail* The General Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted February 8, 2009 Report Share Posted February 8, 2009 Haha, har faktisk bare sett Rififi av disse, men den er jo kulere enn knekkebrød. Selv om jeg bare husker selve kuppsekvensen. De andre tar jeg til meg som gode filmtips. Hvilken Mädchen in Uniform er det du mener, den fra 1931 eller den fra 1958?Har bare sett 31-utgaven. Utrolig film, på flere vis... kan ikke tenke meg at 58-utgaven blir helt det samme. Jeg husker også kuppsekvensn best fra Rififi, men det er jo ikke så rart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiddo 0 Posted February 8, 2009 Report Share Posted February 8, 2009 Ok, vi har mange lister nå som tar for seg de "beste" cinematiske verkene. I denne tråden vil jeg bli litt bedre kjent med den mer ordinære siden av dere DF-filmelskere. Morsom tråd, men i de tidligere "beste"-kåringene har i alle fall jeg (og de fleste andre vil jeg tro/håpe) fulgt hjerte fullt ut. "Beste" samsvarer med "favoritt" i mine øyne. Skal komme med mine favoritter senere... Alltid gøy med listelaging. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nomansvally 0 Posted February 8, 2009 Report Share Posted February 8, 2009 The Innocents er en av mine tipp tipp favorittfilmer, flott å se andre som har sett den. Hva mener du om den, Pretender? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted February 9, 2009 Report Share Posted February 9, 2009 The Innocents er en av mine tipp tipp favorittfilmer, flott å se andre som har sett den. Hva mener du om den, Pretender? Jeg mener den er en genuint bra spøkelsesfilm, kanskje den beste jeg har sett i sjangeren. Noen av bildene fra denne satte seg virkelig da jeg så den som barn på TV. Ante ikke hvilken film det var, men skjønte det kjapt da jeg satte den på for ikke altfor lenge siden, og var glad over å ha funnet den. Bildene i denne filmen er både gåtefulle og "evige" - de virkelig vekker fantasien og gjennom denne lever videre etter at filmen er forbi. http://irishgothichorrorjournal.homestead.com/Innocents.jpg Morsom tråd, men i de tidligere "beste"-kåringene har i alle fall jeg (og de fleste andre vil jeg tro/håpe) fulgt hjerte fullt ut. "Beste" samsvarer med "favoritt" i mine øyne.Samme her, selv om nok også "favoritt" og "cinematisk mesterverk" henger litt sammen her, av grunner jeg håper det ikke er alt for vanskelig å forstå. Men når man presses til å liste opp så mye ymse sjangerfilm, skvises det jo en del "uvant" frem. Kanskje ikke hos deg, som allerede er sjangerfantast på noen områder, men like fullt. Uansett et bedre tiltak enn "Legg bort dine skrullingfakter og post dine arthouse-favoritter" på VGD, for eksempel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frenzy 5 Posted February 9, 2009 Author Report Share Posted February 9, 2009 Morsom tråd, men i de tidligere "beste"-kåringene har i alle fall jeg (og de fleste andre vil jeg tro/håpe) fulgt hjerte fullt ut. "Beste" samsvarer med "favoritt" i mine øyne. Skal komme med mine favoritter senere... Alltid gøy med listelaging. Ja, jeg mener vel at folk kan få muligheten til å brase ut med filmer som ikke kan nå helt opp på en seriøs liste, men som man er ganske begeistret for uansett. Men jeg vil bare si at det har kommet mange interessante bidrag hittil. Grunnideen bak dette kom av at jeg følte jeg så litt for mange "mesterverk" og for å variere seervanene mine så trengte jeg litt tips på b-filmer og ellers filmer som ikke blir nevnt på dette forumet (for eks. Jesus Christ Vampire Hunter). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts