Jump to content

Jubel-tråd

Svankmajer
 Share

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Fuck yeah! Manuset ble valgt, så da er dette året reddet og all jobbinga i sommer var ikke forgjeves! Herregud for en lang prosess dette har vært.

Fortsatt husløs da, men det betyr ikke så mye akkurat nå. Ut og feire!

Da har jeg også fått meg aleneleilighet i Oslo (Røa) så endelig skal det bli litt arbeidsro å få (venter fortsatt på internettet dog)

Og jeg skal på praksisintervju på onsdag

Og så fant jeg nettopp ut at jeg har Hard asfalt på VHS. Utrolig rart :P

• 2 weeks later...

Way. Jeg har antageligvis fått tak i Knut Formoes Siste Jakt omsider!

Das ist gut, for da kan jeg kanskje anmelde den eller no.

(Altså, for de uinvidde.. Dette skulle jo bli hans tredje spillefilm etter Jakten og Motforestilling, men Erik Løchen ble veldig syk, så Jan Erik Düring regisserte den... og en annen film som het Fabel, men den vet jeg pokker hvordan man kan få sett, med mindre man har VIP i NFI sine kjellere kanskje..)

Ett annet fakta for de uinnvidde. Vet dere at Joachim Trier er barnebarnet til Erik Løchen?

Kanskje jubel, kanskje litt trist.

Ser ut som kunstneriske aner går i arv dog. Henrik Ibsen og Bjørnstjerne Bjørnson er begge bestefedre til Tancred Ibsen. Og altsø Løchen til Trier. Kanskje de tre mest kritikkeroste regissørene vi har hatt i Norge.

Men jubel ja. Fikk endelig fast internett i går. Så er endelig tilbake her.

Trodde det var en kjent sak? Han har vel holdt innledning og slikt på cinemateket i Oslo før Løchens filmer og slikt.

Gratulerer med nett!

Tror egentlig det finnes vel så mange kritikerroste kunstnere som har hatt fedre som har ristet uforstående på hodet stort sett hele livet....

Monty Python har vanligvis en illustrerende sketsj for de fleste livssituasjoner, har jeg merket. Take it away...

http://www.youtube.com/watch?v=YPSzPGrazPo

• 1 month later...

• 2 weeks later...

• 2 months later...

Wow. Jeg skal faktisk opptre i min første offentlige debatt om religion. Invitert av en sekt i Volda. Ganske lite privat opplegg, men det vil være en 20-30 kristne mot meg og en annen.

Litt usikker på hvorfor jeg poster dette i en jubel-tråd. Følte kanskje ikke grinebitertråden passet heller. Vi burde egentlig hadde en mellomting? "Små meningsløse gufs i hverdagen" eller noe sånn. Å vel. Håper det er noen sofistikerte kristne der.. pokker om jeg må sitte å snakke med kreasjonister hele kvelden, men det er vel mer sannsynlig. Vel, kanskje det hadde vært gøy og for alt jeg vet.

Wow. Jeg skal faktisk opptre i min første offentlige debatt om religion. Invitert av en sekt i Volda. Ganske lite privat opplegg, men det vil være en 20-30 kristne mot meg og en annen.

Litt usikker på hvorfor jeg poster dette i en jubel-tråd. Følte kanskje ikke grinebitertråden passet heller. Vi burde egentlig hadde en mellomting? "Små meningsløse gufs i hverdagen" eller noe sånn. Å vel. Håper det er noen sofistikerte kristne der.. pokker om jeg må sitte å snakke med kreasjonister hele kvelden, men det er vel mer sannsynlig. Vel, kanskje det hadde vært gøy og for alt jeg vet.

Det her sørger du for havner på tuben, sant?

Åh, nei. Hmm. Ikke Dfilm, tror jeg. Jeg skrev en slags subjektiv gjennomgang på nettet av en religiøs debatt som var tidligere i år, og han ene som deltok i den kontaktet meg. Han kjenner vel sekten og har prøvd å organisere dette en liten stund nå. Jeg ser vel ikke noe konstruktivt i å diskutere religion fra et logisk plan med religiøse egentlig da. Det er jo ikke fra den vinkelen folk er blitt religiøse uansett, så hva enn man sier tror jeg er nytteløst. Hvis jeg ikke klarer å gi de et bra tilbud på opium eller noe. For meg er det ren underholdning. Jeg finner jo folks klamring til religion fascinerende, så hvorfor ikke liksom.

Vel, ja. Kanskje. Såfremt målet med en diskusjon er å vinne og overbevise den andre parten om du har rett og de har feil. Jeg tror heller ikke folk forandrer meninger på stedet heller. Folk venner seg jo til nye perspektiver og informasjon mer latent virker det som for meg. Kanskje man kan kaste dem noen tankekors. (pun intended)

Kan du stille dei eit spørsmål frå meg? Eg skulle like å høyre kva dei har å seie om Jesus si behandling av den kanaaneiske kvinna som trygla han om å lækje dotter hennar (Matteus 15:21). Dei kjem vel sannsynlegvis til å kome med ei eller anna desperat bortforklaring på denne grove rasismen (slik som: "Poenget er at Jesus vart sendt for å frelse oss alle, ikkje berre israelittane!"), men eg vil gjerne vite kva for ei. Legg gjerne til kva Bibelen seier om kanaanittane: At dei er etterkomarar av Kanaan, som vart straffa fordi far hans, Kam, gjorde seg skuldig i å gå inn i teltet til sin far, Noah, medan denne låg og sov, naken og full (Første Mosebok 9:20).

Generelt finn eg det ganske fantastisk at namnet Jesus har blitt synonymt med hjartevarme blant så å seie alle som kjenner det, når dei bibelske tekstene (vår einaste kjelde til informasjon om Jesu delvis og kanskje fullstendig fiktive liv) tydeleg skildrar ein idiot og ein drittsekk. Ja, det står at han lækja ein del menneske; det ville eg òg ha gjort, dersom eg hadde den magiske evna til det. Uavhengig av folkeslag.