Jump to content

Jubel-tråd


Svankmajer
 Share

Recommended Posts

 

Jobba ræva av meg med bacheloroppgaven og fikk en A, det føles jævla bra. Jubel for det. Master fra høsten av.

Grattis!

Huff, jeg skulle gjort det samme, men skolearbeid har jeg ikke prioritert siden 5.klasses regnebok ble utfylt på èn dag, dessverre, så det ble med en C. Kanskje jeg får skrive en ny neste vår.....en eller annen gang må vel jeg også bli "voksen". For jeg vil jo begynne på en master selv i 2012.

 

Skal bo i Australia fra høsten av!

Hvor? En gang i tiden vurderte jeg sterkt å dra til Perth....tok TOEFL-testen og hadde møter med en eller annen organisasjon som hjalp med søkeprosessen, men søknaden sendte jeg aldri inn.....

 

Den tredje Taiwanstredskrisa. Har lasta opp oppgaven hit, hvis noen skulle ha interesse av å lese den.

Hva går du, og hva var problemstillingen din?

 

Og jeg beklager trippelposting, men jeg er ikke så forbanna dreven med data.....

Link to comment
Share on other sites

 

Takker! Går statsvitenskap. Hadde ingen klar problemstilling (som i ensetningsvarianten), oppgaven er organisert som en nivåanalyse, med hensikt å forklare krisas bakenforliggende årsaker og hvordan disse spilte inn på ulikt vis.

 

awf: Regner med at du reiser for å studere? Hva skal du gå?

Link to comment
Share on other sites

 

Skal bo i Australia fra høsten av!

 

Kult. Hva skal du gjøre og hvor skal du bo? Si fra hvis du trenger noen tips og hint. Bodde selv fire år i Sydney og studerte to år på UTS (University of Technology Sydney), så har relativt god kjennskap til den byen.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg skal ta siste semester av ernæringen på nett. Kunne i teorien bodd hvor som helst i verden, men jeg var ikke så hypp på å dra noe sted alene, og ingen av kompisene mine var særlig reiselystne. Tilfeldigvis trengte en kompis av meg som for tiden studerer ved Griffith uni i Brisbane en roomie. Jeg var aldri vond å be.

 

Det eneste jeg sliter med nå er å få overført depositum for leiligheten. Nettbanken min digger tydeligvis ikke å sende penger ut av landet. Håpløse IBAN-greier.

Link to comment
Share on other sites

 

Takker! Går statsvitenskap. Hadde ingen klar problemstilling (som i ensetningsvarianten), oppgaven er organisert som en nivåanalyse, med hensikt å forklare krisas bakenforliggende årsaker og hvordan disse spilte inn på ulikt vis.

 

Det var det jeg tenkte meg. Er statsvitenskapelig master jeg sikter inn mot. Vurderer også å ta den over ett år i utlandet.

Link to comment
Share on other sites

 

Ettårig er typisk MA (Master of Arts), gjerne utelukkende undervisningbasert (som i at du ikke gjennomfører noe selvstendig forskningsprosjekt (masteroppgave) på egenhånd, men kun har "vanlige" fag og muligens en lengre oppgave knyttet til et fagopplegg (litt som bacheloroppgave) på slutten av året). Toårig er Mphil (Master of Philosophy).

 

Sånn jeg har forstått det, i Storbritannia iallfall, er Mphil en "graduation degree", mens MA "bare" er en "honorary".

 

Det jeg planlegger er altså å ta en Mphil (statsvitenskap) ved NTNU og en MA (Chinese Studies) i Hongkong. Ikke fordi det muligens gir et ørlite fortrinn sånn i forhold til fremtidig jobbing, bare mer fordi jeg har lyst til å ta et helt år i et annet land, men samtidig ikke avslutte NTNU-graden der. Kjenner en fyr som har tatt den masteren jeg ser på i Hongkong, og det var etter samtale med han at jeg bestemte meg for å gjøre det samme (i utgangspunktet planla jeg bare å ta en bønsj frie emner).

Link to comment
Share on other sites

 
Oh....det var jeg faktisk ikke klar over. Og det var jo Storbritannia jeg siktet meg til(Across the pond nevnte det ikke med ett eneste ord, jaja). Da stiller det seg jo litt annerledes. Men jeg får forhøre meg litt på Blindern, skal ta tre enkeltemner jeg mangler for å kunne søke master i statsvitenskap til høsten. Så du tar ett år i utlandet og så to til på NTNU, eller teller det ene året inn på den norske mastergraden, og du vil kun ta Mphil'en over ett år i Trondheim?
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg vet ikke hvor mye det har å si egentlig, verken mtp videre studier eller i jobbsammenheng. Var ikke klar over forskjellen selv, før for en ukes tid siden. Har blitt veldig vanlig med sånne ettårige masterprogram. Heller ikke umulig at det finnes Mphil-program som er superintensive og går over ett år (jeg aner ærlig talt ikke). Across the Pond vet sikkert hvis du spør (var i kontakt med dem tidligere selv, virker som flinke folk).

 

Jeg tar tre år, ja. Første år av Mphil her nå fra i høst. Så et "pauseår" fra Mphil-graden hvor jeg tar MA i HK, og så en fullføring av Mphil her i Trondheim. Hvis alt går som planlagt altså, det vet man jo aldri ...

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg vet ikke hvor mye det har å si egentlig, verken mtp videre studier eller i jobbsammenheng. Var ikke klar over forskjellen selv, før for en ukes tid siden. Har blitt veldig vanlig med sånne ettårige masterprogram. Heller ikke umulig at det finnes Mphil-program som er superintensive og går over ett år (jeg aner ærlig talt ikke). Across the Pond vet sikkert hvis du spør (var i kontakt med dem tidligere selv, virker som flinke folk).

 

Jeg tar tre år, ja. Første år av Mphil her nå fra i høst. Så et "pauseår" fra Mphil-graden hvor jeg tar MA i HK, og så en fullføring av Mphil her i Trondheim. Hvis alt går som planlagt altså, det vet man jo aldri ...

Ja, ok. Nei, det er jo veldig få som tar master i Storbritannia, så derfor jeg trodde de hadde intensivert den over ett år, for å gjøre det mer attraktivt. Takk for "heads up", uansett, så får jeg undersøke videre på egen hånd.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 weeks later...
 
70.25%, som så vidt er en toppkarakter totalt sett for dette året! Herfra kan det bare gå nedover. Og dette året teller ikke i graden uansett. Menmen, fornøyd likevel!
Link to comment
Share on other sites

 
 

Våkner opp til et kjøleskap fullt av red bull etter en særdeles vellykket kveld i går!

 

 

Det vil si at dere kjørte på med bart brennvin ? Bra jobba !

Link to comment
Share on other sites

 
 

Det vil si at dere kjørte på med bart brennvin ? Bra jobba !

 

Øl og laphroaig hele kvelden for min del. Enkelte sliter tydeligvis med å beregne. Bra for meg.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 weeks later...
 
 
 

Takk skal dere ha begge to og gratulasjoner til Fredrick også. Kunstfagskole høres bra ut.

 

Jeg kom inn på animasjonslinja. Har drevet med litt stop-motion på amatørbasis så det skal bli gøy å få prøvd det ut med andre. Tenkte jeg skulle prøve noe annet etter at jeg mistet interessen for studiene mine.

Link to comment
Share on other sites

 

Animasjon! Topp stemning.

 

Driver primært med tegning, Badering, og har vel ikke funnet mitt 'uttrykk' ennå. "Man må kunne reglene ganske godt for å kunne bryte dem" er vel et slags motto jeg opererer etter, og akkurat nå er jeg mest opptatt av å lære meg reglene ordentlig. Ellers tilbringer jeg mye tid på Victoria hvor jeg tegner musikere og gamle jazztravere. Med ganske varierende resultater, men jeg liker å kombinere musikk (les: jazz) og tegning. Ønsker å jobbe meg i retning av (håndtegnet) animasjon etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

 

Fredrick tegner og maler vel, er det ikke slik? Flott å høre at du går videre med det, og grættis med skoleplass!

 

Edit: litt vel sein med avtrekkeren der ja. Sånn går'e når man forlater dataen i en halvtime.

 

Ble du ferdig med bacheloren din eller hopper du av for et år, Tristano? Gled deg til FHS, det blir garantert fett.

Link to comment
Share on other sites

 

Ble aldri ferdig med bacheloren nei. Måtte nesten prøve noe annet siden hjertet mitt ikke lå i skolearbeidet lenger. Var ikke noe særlig fan av at alle dreiv og studerte i sin egen lille boble på universitetet heller. Jeg burde ha ventet meg det, men...

 

Folkehøgskole blir en fin måte å få litt andre perspektiver på. Komme inn i et nytt og mindre miljø. Mer felleskap. Har bare hørt positive ting så jeg gleder meg.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Flytter til Oslo neste uke, nærmere bestemt Frogner, i kollektiv med fire andre (to av dem veldig gode venner).

 

Jeg kom dessverre ikke inn på UiO, men skal ta opp tre fag på Bjørknes (som ligger 1 min unna leiligheten), og ser frem til et lærerikt og spennende nytt år. Aldri flyttet før.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...