Jump to content

Roger Ebert's blogg


Peru
 Share

Recommended Posts

Jeg har sjelden omtalt Roger Ebert i positive ordlag. Tidligere har det vært formulert binært: "Jeg haaater Ebert". "Ebert suuuger". Senere har jeg justert meg selv, og kommet fram til at jeg synes han er en veldig god filmskribent, men en dårlig kritiker. Han avfeier ofte filmer basert på at han ikke 'aksepterer' universet en film presenterer, eller moralen, eller denslags, og tilsvarende ofte gir han full pott fordi han finner noe sympatisk.

 

Men han skriver godt, og når stjernekastet ikke får fokus og han bare ranter, er det ofte veldig bra. Det jeg har lyst å fronte her er bloggen hans på høyre side på rogerebert.com, som kan handle om film men ofte ikke gjør det. Der får han fritt spillerom for assosiasjoner og generell synsing, og er definitivt i sitt A game. Det KUNNE blitt mye 'livsvisdommer', men han er ekstreeemt komfortabel med språk, så klisjeer og kliss unngås alltid. Les.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Jeg liker nå Ebert, jeg. Syns han er litt som The Economist: det er rimelig tydelig når begge deler bikker over fra å rapportere eller intervjue eller hva den å gjør, til å mene. Og det er lett å skjønne hva han mener og jeg syns han kommuniserer generelt godt om hvorfor han liker den og den filmen (eller ikke gjør det) - og det gjør det greit for meg å vite noe om en film kan ha noe for seg for meg personlig.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Jeg har fortsatt et problem med han som anmelder, dvs når han skal bedømme en films kvalitet og backe opp en stjerne-rating. Problemet er som jeg skrev ovenfor at han kan finne en film god eller dårlig basert på en slags moralsk bedømmelse av filmens univers eller motivasjon, et premiss jeg ikke kan være med på. Eksempler på hvordan det gjør han liberal med toppscore er det hundrevis av de siste årene. Eksempler på det motsatte er for eksempel enkelt å finne i David Lynch's tidligere filmer, der Ebert hadde et slags prinsippielt problem med han og fablet mye om dårlig behandling av kvinneroller og "ukoselig" filmunivers.

 

Han skriver veldig godt, men jeg foretrekker at det er i essay eller bloggform heller enn under en stjernerating.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...