Jump to content

TIFF 2009


Recommended Posts

 

Så omtrent 3 filmer på hele TIFF. Ikke akkurat noe å skryte av.

Så et kortfilmprogram(OK), My Winnipeg(mycket brä) og Herzog sin(oxo jättetrevlig). Surret også et minutt innom Blått Lerret, uten at det ga meg noe stort inntrykk. Sto også å stirret litt blankt på utekinoen en stund i dag, før min sosiale angst visket meg vekk derfra.

 

Merkeligste opplevelse må være at en dame i 30/40-årene kvinne visstnok skal ha snakket om Diskuterfilm og meg i køen til folk på TIFF. Lurer på hvor kjent denne kanalen egentlig er blant folk utenom medlemmene. Noenganger mistenker jeg at det primært er vi som er her, og thats it. Views på denne siden er dog helt sinnsykt, men det kan lett forklares at flere er innom her mange ganger pr. dag.. samt at det er så mye spambotter der ute i cyberspace at man skulle tro tallet var evig. Så det liksom umulig å vite.

 

Uansett, fint opplegg. TIFF er en veldig bra festival for de som ikke har vært der.

Trasig at jeg ikke tok meg sammen og så mer. Jeg er bare litt som Two-face i Batman, noen dager hater jeg film, andre ganger elsker jeg film. I denne perioden har mynten bare falt på feil side hele tiden.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Er å vaser på Tiff. Skal prøve å være filink med oppdateringer.

Først ut:

Sukiyaki Western Django(Takashi Miike 2007)

Med filmer som Audition og Ichi the killer på cv'n kunne denne bli spennende. En western laget i Japan med Japanske skuespillere som prater gebrokkent engelsk, uten undertekster. Vanskelig å forstå hva som ble sagt. Flotteste sitat: They will arive at sun up.

Filmen stjeler rått ifra Leone og Kurosawa uten at det hjelper filmen. Tarantino har en liten rolle i filmen.

Skuffet over denne filmen

 

2/5

 

Billy Wilder Speaks(Volker Schlöndorff 2006)

Tittelen sier det meste. Billy i samtale med Volker, tatt opp i 88. Avtalen med Volker var at den ikke skulle gis ut før Wilder var død.

Wilder forteller om sin kariere, bl.a for å slå ann på det tyske markedet ble det foreslått at skurken i Stalag 17 skulle være polsk og ikke tysk.

 

Some like it hot(Billy Wilder 1959)

Morsom film. Curtis og Lemmon i storform

4+/5

 

Démanty noci/Diamonds of the night (Jan Nemec 1964)

Forbandet god film om 2 jødiske gutter som rømmer ifra et tog på vei til en konsentrasjonsleir. Flott filmet. Småsurealistisk.

Sulten på mere av den tsjekkiske nybølgen.

 

Aruitemo aruitemo/Still Walking (Hirokazu Koreeda 2008)

Japansk film om en japansk familie som møtes en gang i året, matlaging,mimring og krangling i to timer.

Langsom og kjedelig.

2+/5

 

Firaaq(Nandita Das 2008)

Indisk film om konflikter mellom muslimer og hinduer. God film med upartisk framvisning av motpartene.

4/5

 

Sedmikrásky/ Daisies(Vera Chytilová 1966)

God film. Godard møter hippiefilmer. Flotte farger. Pene piker. Morsom klipping. Muligens litt for lang?

 

 

 

Vals med Bashir(2008 Ari Folman)

Selvbiografisk Animert film. Handlingen er lagt til Israel 2006. En venn forteller om en drøm søm stadig kommer tilbake. Dette trigger hovedpersonen til å huske sin militærtjeneste, med invasjon av Libanon, men bildene er uklare. Han drar rundt og prater med folk han tjenestegjorde med for å nøste opp i hukommelsen.

Denne filmen kunne ikke ha kommet på et bedre tidspunkt, med tanke på hva som skjer i Gaza nå. Beste på Tiff som jeg har sett.

Den traff som bare faen, samme følesen som da jeg så Idi i smotri

En må se film, med trussel om bank.

5/5

 

Stumfilmkonsert.

Mat/moren(1926 Vsevolod Pudovkin)

Fantastisk film, forferdelig musikk. Hadde det ikke vært for at filmen var så fin hadde jeg gått etter få minutter.

Beste russiske film fra det tiåret.

Film: 5/5

Musikk: 1/5

 

Svezia, inferno e paradiso/Sweden,Heven and Hell(1968 Luigi Scattini)

Mondo dokumentar. Denne filmen skulle ta for seg svenskesynden. Lært mye nytt om svenskene. Filmens mål var vistnok å ta, et sosialistisk, abortvenlig og ikke minst et land som lot kvinner arbeide og ikke var husmødre. Ryktene skal ha det til at Vatikanet selv hadde en finger med i spillet. For folk som liker den dårlige smak

4/5

p.s. Denne sangen dukket første gang opp i denne filmen:

 

 

 

Somers Town(2008 Shane Meadows)

Nokk en god film ifra S.Meadows. Gutten ifra This is England er god som hovedrolleinhaver.

Filmen går i et sakte behagelig tempo. Filmen kan minne litt om The station agent

4/5

 

Hunger(2008 Steve McQueen(en annen))

Kanonbra. En del lange sener uten kutt er det og med i den. Se den.

5/5

 

Wolke 9 (2008 Andreas Dresen)

Eldre folk som har seg, pluss på noe utroskap og et trekantdrama og en vet hvor dette ender. Forutsigbar.

2/5

 

The Good, the Bad and the Weird(2008 Kim Ji-Wonn)

Nuddel-western. Morsom. Til tider ser den veldig bra ut. Litt rotete kampsener.

3/5

Link to comment
Share on other sites

 

Helt enig når det kommer til Sukiyaki Western Django og Hunger. Førstnevnte skuffet meg under Kosmorama i fjor, mens Hunger ga uttrykk for en imponerende visjon fra filmskaperens side.

 

Hva jeg så i detalj, kan sjekkes ut via signaturen min. Jeg vil allikevell trekke frem Il Divo, som gir meg lyst til å se alt av Sorrentino så raskt som overhodet mulig. Et komplekst tema skildres med temposkifter så riktige, og så hyppige i forhold til narrativet at jeg blir svimmel bare av å tenke på det. Filmen føltes som avansert prog, visualisert, uten spor av lyden i seg selv (når det er sagt, er dette langt ifra en stumfilm..). Har begrenset kunnskap om italiensk politikk, derfor er et gjensyn høyst nødvendig. Men jeg gleder meg til det.

 

Folk har som kjent svært forskjellige oppfatninger om film. Det merkeligste jeg overhørte var allikevel at noen kalte Renè kjedelig fordi filmen bare handlet om en fyr som havnet i fengsel igjen og igjen og igjen. Ut ifra andre uttalelser, var lett å høre at personen hadde god peiling på film. Jeg synes derfor det var rart at han hadde klart å misforstå hensikten med den så fullstendig, når det for meg virket så tydelig at filmen diskuterte mennesker som studieobjekt og forholdet mellom "objektet" og filmskaperen.

Link to comment
Share on other sites

 

De ufrivillige var høydepunktet på festivalen synes jeg. Jeg likte også Østlunds Gitarrmongot veldig godt, men denne var enda bedre. Tableau-film perfeksjon med flott kamerabruk. Ubehagelig morsom!

 

Ellers likte jeg Hunger, encounters at the end of the world, Thomas, Still walking, Revanche, Daisies og the wrestler meget godt.

 

My winnipeg synes jeg var skuffende, men likte den bedre når jeg hadde fordøyd den litt.

Takashi miike sin film var morsom, men veldig corny. (Tegneserier er best på papir)

Rec var underholdende, skummel og fengende, men ingen god film.

 

Elegy var helt jævlig. kanskje noe av det jævligste jeg har sett. Løste ut billett til denne uten å vite hva slags film det var. Å se Ben kingsley og dennis hopper kysse var ganske fint, men jeg skjønner ikke at jeg så hele denne filmen. Herregud. :(

 

Så noen andre middelmådige filmer også: mermaid, sleeping nights awake (grei konsertfilm om sonic youth, men temmelig uinteressant på en filmfestival), Cassandras cat, inju, the beast in the shadow.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Litt for sjangertro krim. Turn-off med oppsummering til slutt. En del fine enkeltscener, men litt for safe. Jeg hadde store forhåpninger i starten med den fine japanske filmen de ser på i forelesningssalen, men så greide den aldri å nå opp igjen til denne flotte starten synes jeg.
Link to comment
Share on other sites

 
The Cassandra Cat er noe av det mest morsomme jeg har sett på lenge, jeg lo så jeg hadde vondt i magen og for meg én av de beste opplevelsene jeg hadde på årets TIFF. Tryllekunstshowet var utrolig imponerende, og vidunderlig flotte mennesker portrert i filmen.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Jeg var også på TIFF. Men jeg jobba. Så jeg så vel en film (på lerretet), sånn halveis og det var "Moren" (stumfilmkonserten). Satt bak siste seterad og småsnakket i en walkie-talkie og følte meg litt teit mesteparten av filmen. Flott film. Musikken var vel grei, men ikke no mer?
Link to comment
Share on other sites

 
 
Frost, Per Martinsen og en russer som het Sergey. Det var en slags impro, de så filmen 6 dager før de skulle spille musikk til den og så brukte de dagene i forkant av konserten til å lage musikken.
Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...