Jump to content

Tidenes norske film

Blodpudding
 Share

Tidenes norske film  

40 members have voted

1. 1. Stem på tidenes norske film

• Flåklypa Grand Prix
      9
    • De Dødes Tjern
      1
    • Ni liv
      0
    • Elling
      1
    • Ofelas
      1
    • Reprise
      7
    • Den Brysomme Mannen
      1
    • Blodsbånd
      2
    • Insomnia
      3
    • Salmer fra Kjøkkenet
      5
    • Jakten
      5
    • Orions Belte
      1
    • Detektor
      0
    • Eggs
      0
    • Kjærlighetens kjøtere
      0
    • Budbringeren
      0
    • X
      2
    • Max Manus
      1
    • annen
      2

Recommended Posts

Veiviseren = Ofelas.

det jeg lurte på ja, om den gikk under annet navn, siden den var mystisk nok "glemt".

Svidd Neger mangler også forresten. Her kombineres alt det beste fra norsk film: Sjarmen til Flåklypa, seriøsiteten til Ni Liv, og de dype karakterene i Lasse & Geir.

lenge siden jeg har sett den nå, men husker jeg likte den godt selv.

Estetisk, eller fototeknisk, vil jeg ikke si Svidd Neger var spesielt stygg, tvertimot ganske forfriskende estetikk. Den er forresten skutt av Hoyte van Hoytema som også skjøt Låt den rätte komma in. Innholdsmessig er den vel mer i det man kanskje kan kalle en "idioti-fra-nord"-tradisjon? Sammen med Kill Buljo, Kakaos-TV (eller hva det het) og annet nordlig humor-fjernsyn og et knippe kortfilmer de senere år...

Estetisk, eller fototeknisk, vil jeg ikke si Svidd Neger var spesielt stygg, tvertimot ganske forfriskende estetikk. Den er forresten skutt av Hoyte van Hoytema som også skjøt Låt den rätte komma in. Innholdsmessig er den vel mer i det man kanskje kan kalle en "idioti-fra-nord"-tradisjon? Sammen med Kill Buljo, Kakaos-TV (eller hva det het) og annet nordlig humor-fjernsyn og et knippe kortfilmer de senere år...

Svidd Neger har faktisk utrolig vakker estetikk og foto ja.

Jeg likte den selv veldig godt. Den har nok plass på en Topp10 Norge hos meg. Men jeg koblet den nok mer til Buñuel sine feberfantasier og slike enn ren rølp og russerevy ala Kill Buljo, selv om den jo hadde litt elementer forsåvidt. Jeg lett kan se at enkelte sikkert synes det virker passende å hive de i samme kurv da..

S,

• 1 year later...

Her var det mange mangler, men for å kaste inn litt lys i Edvard Munch-debatten:

Denne filmen er norsk, den eneste grunnen til at noen ikke teller den med er at den opprinnlig gikk på TV, og det tok 30 år før vi fikk sett den på kino, men den er eksempelvis nevnt i den offisielle filmhistorien fra 1995. Og det var før den kom på kino.

--

Hovedsaklig så er det prosentandelen norske penger i prosjektet som avgjør om en film er norsk eller ikke. Dermed så er både Call of the Wild, Flight of the Navigator og til og med Ronja Rövardotter norske. Samproduksjoner er et være eller ikke være for mange produskjonsselskap, så man vil ekskludere en god del film om man kun skulle sitte igjen med 100% norskproduserte filmer.

Uansett: Min topp 5: Jakten, Kronprinsen, Insomnia, Salmer fra kjøkkenet og Leve blant løver (Jeg har foreløpig ikke sett X)

Utenom Løperjenten er det ingen filmer fra filmografien til Løkkeberg som er utgitt. Har aldri sett Liv på fjernsyn heller. Exit har jeg på VHS-opptak fra NRK.

Utenom Løperjenten er det ingen filmer fra filmografien til Løkkeberg som er utgitt. Har aldri sett Liv på fjernsyn heller. Exit har jeg på VHS-opptak fra NRK.

Her i byen har folkebiblioteket både Regn og Exit til utlån - naturlig nok kun på VHS.