Jump to content

Tråd for promille-tanker


Svankmajer
 Share

Recommended Posts

Hiv deg på, Cyph! Argumenter for hvorfor Pink Floyd er verdens beste band! Er kanskje enig i at "Careful With That Axe, Eugene" og "A Saucerful of Secrets" er verdens beste låter, i hvert fall i Ummagumma-versjoner, men Floyd har gjort mye dritkjipe greier også, gudfadermeg. I hvert fall etter The Final Cut, hvor cirka absolutt alt er dritkjipt. "High Hopes", "Marooned" og "Sorrow" er tre "hitlåter" jeg gladelig avskriver som rævmøkk.
Jeg driter egentlig i om det som kom etter The Wall var kjipt. Når vi de har echoes, shine on you crazy diamond, dogs, a saucerful of secrets, careful with that axe, ALLE sangene otmrent fra Dark side, comfortably numb, goodbye cruel word, trhe trial etc på samivttigheten, da blir det noe annet. de er så sinnsykt bra at jeg vil spy, men jeg vet ikke hvor jeg skal spy. de er så sjuke ass.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Men hør på "Happiness is a Warm Gun", "I Am the Walrus", "Polythene Pam", "A Day in the Life" og "The Night Before" av Beatles

Glemte selvsagt "Tomorrow Never Knows", som kanskje er verdens beste låt, sammen med cirka hundre andre låter. Men herregud, å glemme den!

 

For opplagte valg ;)

Jaja, ikke bli for kul'a.

 

En LOL fra Zann er for øvrig sjelden vare, og verdsatt. Selv om jeg absolutt ikke synes Beach Boys vs. Beatles-debatten er kjedelig. Det er som himmel vs. helvete-debatten (er det i det hele tatt en debatt? Jeg vet ikke, men det virket som en naturlig sammenligning), en av disse erketypiske diskusjonene som aldri tar slutt, men som likevel kan bære frukter på et eller annet plan.

 

Men at Beach Boys er undervurdert, nå får du i hvert fall gi deg. Jeg gidder ikke å finne frem til helt sikre kilder akkurat nå, men jeg har da sett Pet Sounds toppe en god del "best of"-lister, og på ca. alle andre lister ligger den som oftest blant topp 5, og å ligge 1-2-3 plasser bak Sgt. Pepper's eller Revolver som ofte topper ellers, tyder ikke akkurat på et "undervurdert" band. Nå mistenker jeg heller at du prøver å skape en slags punk-attitude på enda et band som egentlig ikke fortjener det.

 

Og neida, Cyph, jeg er vel egentlig enig i at alt møkkamaterialet post-Animals og i hvert fall post-Wall, for The Wall var jo tross alt temmelig good shit, ikke ødelegger Pink Floyds status noe særlig. Prøvde bare å skape litt blest, debatt.

 

 

 

Kubrick står for øvrig for det beste innlegget så langt i kveld. Skjer der i gården da?

Link to comment
Share on other sites

 
 
Jeg har egentlig sluttet å diskutere musikk med folk, tolererer det fint om noen skulle synes at Green Day er guds gave til rockehistorien. Vel, akkurat det eksempelet slo meg som litt på kanten når jeg først fikk skrevet det ned.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Hadde jeg vokst opp på 60-tallet hadde jeg dessuten garantert heiet på Stones. Sympathy for the Devil er tøffere enn alt.

 

Ellers er selvsagt ikke Pet Sounds særlig undervurdert, men den plata skygger som sagt over alt det andre bra de gjorde. Lennon og McCartney var flinke, sikkert geniale, men Brian Wilson er en kunstner og en poet.

Link to comment
Share on other sites

 

Vel, det påvirker ikke mitt selvsentrerte univers om noen skulle mene det, hehe. Skal jeg først mene noe og uttale meg om folks syn på ting, så bruker jeg heller kreftene på å diskutere andre ting enn musikksmak. Selv om jeg er rimelig sikker på at det å bombe en del krigsherjede land med gode rockealbum kunne vært fredsskapende arbeid. Og ja, jeg gjør det hele tida. Diskuterer musikk altså. Altfor glad i det til å slutte. Sier mot meg selv gjør jeg også hele tida. Aldri vært noen fan av "å stå for det jeg mener", altfor uberegnelig til det. Det tror jeg de fleste er. Føkk, må få meg et band igjen snart.

 

Moar youtube:

 

Link to comment
Share on other sites

 

TMwtP-Beatles-lister vekker begestring. Jeg skal i hvert fall kommentere dem, og sikkert komme med egne versjoner.

 

Ellers er jo å heie på Stones om man vokste opp på 60-tallet nesten obligatorisk. De var jo djevelrockerne. Beatles ble først de største i ettertid, om man da ikke var tween på den tia, og bader i nostalgi i ettertid. De var jo bad-boysa, og bad-boys er jo alltid kulest å heie på, om det ikke gjelder Michael Bay. Men å se at Beatles var de største og beste nå i ettertid burde jo ikke være særlig vanskelig. Og alt post-Help! danker jo egentlig Stones ned i støvlene. Selv om jeg ikke er en person som ser ned på Beggar's Banquet, Exile, Let it Bleed og Sticky Fingers. Herregud, for ei gullrekke. Kun matcha av Dylans gullrekke på 60-tallet egentlig. Selv om Aftermath selvsagt egentlig er like bra.

 

Å ikke være fan av å stå for det man egentlig mener er vel en del av det å bli gammel, KAH. Merker mer og mer av det sjøl etter hvert som åra går. Jeg savner for øvrig også et band jeg kan være totalt oppslukt av. Jeg hadde jo Led Zeppelin i mange år. Tror ca. 90% av musikken jeg hørte på fra jeg var 16-18 var Led Zeppelin. Det er en slags deilig følelse å ha noe man kan forholde seg helt og holdent til. Men det er kanskje en tapt følelse.

 

Edit: Jefferson Airplane-poster settes for øvrig alltid pris på. "Won't You Try/Saturday Afternoon" live på Woodstock-film-saken. Herreminhatt, så bra.

 

Edit2: Og "Eskimo Blue Day". You call it loud, but the human crowd doesn't mean shit to a tree. SÅ BRA!

Link to comment
Share on other sites

 
 
Var andre tider før. Husker jeg som 12-åring spilte Kashmir på full guffe hver jævla dag, på repeat. Har nok hørt den noen tusen ganger. Sånn apropos: noe av det eneste jeg fortsatt står fast og holdent på er at Stairway to Heaven er tidenes beste rockelåt, så kan de som vil le av hvor ukult og veldig ordinært det er. Den låta vekker fortsatt alt mulig i meg, ikke bare nostalgi. Det var mange andre og, men Led Zeppelin var bandet over alle gjennom stort sett hele tenåringstida.
Link to comment
Share on other sites

 

Hehe, det er vel egentlig sant. Alle de halvgode platene Stones har gitt ut i ettertid, og alle gubbe-live-konsertene nå for tia, har vel bidratt til følelsen av at de kanskje ikke er så store som de egentlig var. Beatles var egentlig flinke sånn sett. Ga seg på topp med Abbey Road, selv om Let It Be kom som en slags Spector-skamplett i ettertid. Kanskje blasfemi her på forumet, og dette kommer jo rart nok fra en shoegaze/MBV-fan, en sjanger som har dyrka Spector i årevis, som baserer all sin musikk på wall-of-sound. Men Let it Be er jo ei ganske kjip plate i Beatles-sammenheng. UANSETT, det jeg egentlig skulle spørre om i forrige post, og som jeg glemte helt ut: Zann; nevn fem helt obligatoriske, fantastiske Beach Boys-plater post-Pet Sounds. Smile av Brian Cock Wilson gjelder ikke.

 

Jeg hører for øvrig på "God Only Knows" i skrivende stund, og blir fortsatt bergtatt. For ei poplåt.

 

 

Edit (selv om jeg egentlig ikke har posta posten enda, men jeg refresha i hvert fall "preview post" på forhånd, og så at KAH hadde posta litt ekstra): Ja, Stairway er kanskje tidenes rockelåt, fortsatt. Etter sikkert 600 gjennomlytninger har den fortsatt nerve, den slår meg fortsatt i bakken. Tidenes mest kjedelige valg, men det er noe med den låta der, ass.

 

Edit2 (og dette er vel en virkelig edit): men jeg liker vel trolig How The West Was Won-versjonen aller best. Inngangen til soloen der. Orgasme. Sånn cirka. Heavy-rockeren/heavy-blueseren i meg kommer nok aldri til å dø helt ut.

 

Edit3: Jævlig bra promille-tanker-tråd i kveld må jeg si!

Link to comment
Share on other sites

 

Skal vi se.

 

Her er Beatles-liste 1: John Lennon, melodiøse poplåter.

 

  1. Girl
  2. Yes it is
  3. Nowhere Man
  4. You've got to hide your love away
  5. Norwegian Wood

 

Bare for å vise at John Lennon kunne sin Paul McCartney. Alle disse er fra 1965, for øvrig, og for å nevne et par ting; hvilke andre band brukte feedback fra gitaren som melodilinje i 1965 (Yes it is), og var det flere popgrupper som brukte sitar på den tiden?

Link to comment
Share on other sites

 
 

Vel, hvis du har lest de siste par-tre-sidene i denne tråden, Bob, så hadde du nok skjønt at det er ganske mange folk våkne for øyeblikket.

 

Men hvor er Happiness Is A Warm Gun, TMwtP? Beste Lennon-låt! Sammen med minst ti andre. Men den er i hvert fall "up there". Eller faller det utenfor definisjonen din?

Link to comment
Share on other sites

 
 
Men hvor er Happiness Is A Warm Gun, TMwtP? Beste Lennon-låt! Sammen med minst ti andre. Men den er i hvert fall "up there". Eller faller det utenfor definisjonen din?

Happiness er en helt genial låt med opptil flere taktskifter, det er definerende pop. Ikke tvil. Den er garantert på en annen Lennonliste jeg kunne ha lagd.

 

Men i denne listen passet den ikke, jeg tenkte lett pop, singlemateriale, jeg tenkte "John synger Paul". Burde presisert mere. Ny liste:

 

Georges beste hvis man tar vekk de tre aller mest kjente:

 

  1. Within You Without You
  2. I Need You
  3. The Inner Light
  4. Love You To
  5. Taxman

 

altså eks Something, Here comes the Sun og While my Guitar. Within You Without You har forresten alltid vært en personlig Beatles-fav hos meg.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg tror egentlig at jeg må se Zabriskie Point kun fordi "Careful With That Axe, Eugene" er på soundtracket.

 

Men det er kanskje ikke så viktig. Men joda, å rangere Lennon-låter er jo egentlig ganske håpløst. Og joda, Beatles var jo først ute med feedback, og først ute med baklengsmusikk også, vettafaen hva jeg skal kalle det, ikke satanistisk backmasking, som Zeppelin satte standarden for all ettertid, "if there's a bustle in your hedgerow", og så videre, men ja, rett og slett melodi avspilt baklengs. Beatles var vel først. Revolver var det vel? Og sitarrevolusjonen kan vel heller ikke krediteres noen andre enn Beatles heller, riktig det, TMwtP. Det var vel egentlig Beatles som startet hele hippie-fascinasjonen for Østen og dens musikk?

 

Sooner or later, one of us must know! Reprise fra i går.

 

Edit: Og da tenker jeg du mener "Something", "While My Guitar Gently Weeps" og "Here Comes The Sun" som de obligatoriske? Ganske 100% enig i så fall. Selv om jeg kanskje ville pressa "Taxman" enda høyere opp!

 

Edit2: Javel, du skrev jo akkurat det jeg sa senere i posten, ja. Vel, jeg tippa i hvert fall riktig.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Jæjæ, ingen kreds å få her i gården. Jeg har bare hatt DFilm-promilletråden pluss egen alkohol, og jeg tenker å i hvert fall holde det gående til klokka seks. Selv om jeg merker at jeg begynner å miste synet nå. Du burde da faen meg holdt nachet gående til klokka 8! Ta inspirasjon fra ragoo!

 

Vel, hva bedrives, Bob?

 

Å disse Beatles-diskusjon er for øvrig ganske ukult.

 

Edit: men nå er det Stairway! JADDA!

Link to comment
Share on other sites

 

Her bedrives lite. Spiser pommer frites, og ergrer meg over at jeg saltet ALT for mye. Nuvel, digg med mat. Festen i dag var ålreit, traff igjen en god del folk jeg ikke har sett på en stund. Det er jo en grunn til at jeg ikke har sett flesteparten, men det var koselig å treffe et par av gutta jeg "vanka" med før.

 

Blanda alt mulig rart i dag, øl, rødvin, eggelikør, vodka, hvitvin i alle fall. Blir garantert hangover i morgen. Du i form, Uru?

Link to comment
Share on other sites

 

Siste liste (jeg regner med at du klikker deg innom et par av disse kuttene, Uru?)

 

Paul trøkker til (noen av de tøffeste Beatles-låtene kommer når Paul bruker stemmen)

  1. Helter Skelter
  2. Oh! Darling
  3. Rocky Racoon (kongelåt og ditto tekst)
  4. Why don't we do it in the road?
  5. Birthday (vel, ok)

 

Får spille noe annet jeg også nå.

Link to comment
Share on other sites

 

HERREGUD, STAIRWAY-SOLOEN! BWAAAAH WOAW WOAW BWAAAO!!!

 

Jeg svarer dere etterpå.

 

Stariway To Heaven-ekstramaterialet på Almost Famous gjør at jeg elsker den filmen, og at den dermed får plass på topp 50-2000-lista. Obligatorisk for alle. Håper KAH er enig.

Link to comment
Share on other sites

 

Godt å se at dere koser dere. Har spist opp chipsen min, vel, det jeg klarte i alle fall, salt mådderføkk. Nå blir det lett senga, trenger noen timer på øyet snart. I morgen blir det FM, Scribblenauts(GØY!) og generelt slek.

 

Kos dere videre, drankere!

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...