Jump to content

Night and Fog (1955)


CypheroN
 Share

Recommended Posts

Night and Fog (1955)

 

http://farm3.static.flickr.com/2264/2137412095_8fb1a84c9a.jpg

 

Jeg har lenge interessert meg for andre verdenskrig. Eller, lenge og lenge, ca 1,5 år, ble det etter første gang jeg så Schindler's List. Det er min favorittfim, og det er et tre timer langt svart/hvit drama om en person som reddet jøder under krigen. Når jeg samtidig er interessert i lange dramaskildringer av mennesker, blir Schindler's List alt som skal til for å danne det jeg ser for meg som en 10/10.

 

Night and Fog derimot, er en fransk 30 minutters lang dokumentar om Holocaust. Kan først begynne med å si at den er forferdelig. Filmen går rett på sak og viser deg sjokkerende bilder fra de forskjellige konsentrasjonsleirene, med en fransk voice-over i bakgrunnen som forteller. Mange av bildene er som sagt, utrolig sjokkerende (selv om man har hørt om dette, men ikke sett). Man får se bl. a bulldozere som skuffer nakne tynne lik bortover, og en scene hvor det er kropper i en haug og hoder i en annen haug. At de brukte huden til disse likene til bl. a møbler osv er langt over sjokkerende. Det er rett og slett forferdelig. Jeg angrer rett og slett på at jeg så denne nå, og skal snart legge meg.. Dette er en jævlig bra dokumentar.

 

Filmens åpning er i farger, noe som var positivt overaskende da dette ble filmet i 1955. Fikk faktisk litt Stalker-vibber også, da det ble filmet grønne enger og hus i en slags PA-atmosfære, med ruiner og lignende. Night and Fog viste mest fra Auschwitz, men også litt fra de andre leirene. Dette ble ikke spesifisert i filmen men når man ser kvinner som blir drept ute på en åker så skjønner man dette. Det var også litt om det som ofte nevnes i denne sammenhengen:

Gassingen. Jeg har selv vært i alle disse leirene og jeg må innrømme at dette går ganske inn på meg, noe det ikke gjorde da jeg faktisk var der.

 

På slutten ser man klipp av SS-vakter som nekter for det de har gjort (bl. a doktoren som utførte de sinnsyke unødvendige amputeringene på folk) i rettsak.

Voice-overen forteller at SS-vaktene og legen sier "Jeg er ikke ansvarlig". Deretter ser man bilde av et trist offer. "Hvem er da ansvarlig?" sier fortelleren.

 

Dokumentarer blir sjelden bedre enn dette, jeg har bilder i hodet jeg ikke får ut. Anbefales til alle. Denne filmen er lett en 9/10.

Link to comment
Share on other sites

 
Helt enig med deg. Denne filmen var vanskelig å se, men nødvendig. Mesterlig laget. Bruken av autentiske bilder med fortellerstemme er enkelt, men genialt.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...