Jump to content

Kiddos favorittfilmer


Kiddo
 Share

Recommended Posts

 
 

faen, The Dead får konkurranse som min favoritt Huston-film. Fat City var nådeløs, melankolsk og fantastisk stemningsfull. Øyeblikket mot slutten

da alt blir stilt og Keach bare stirrer på menneskene i kafeen

var et usedvanlig fantastisk grep. Elsket filmen. For et fantastisk skuespiller-ensemble. Keachs prestasjon er enorm.

 

Har du noen tanker rundt Fat City, Kiddo? Hadde vært morsomt å høre noen ord fra deg om filmen

Link to comment
Share on other sites

 
Mye jeg ikke har sett her. Tøft (og litt uvanlig) å ha med Day of the Dead. Og så liker jeg at du liker McCabe & Mrs Miller.

 

Hvem er det som IKKE liker McCabe & Mrs. Miller? Det finnes bare en film som den.

 

Har du sett Act of Violence? Ikke at jeg kjenner filmsmaken din altfor godt, men har på følelsen at det kan være noe for deg...

 

faen, The Dead får konkurranse som min favoritt Huston-film. Fat City var nådeløs, melankolsk og fantastisk stemningsfull. Øyeblikket mot slutten

da alt blir stilt og Keach bare stirrer på menneskene i kafeen

var et usedvanlig fantastisk grep. Elsket filmen. For et fantastisk skuespiller-ensemble. Keachs prestasjon er enorm.

 

Har du noen tanker rundt Fat City, Kiddo? Hadde vært morsomt å høre noen ord fra deg om filmen

 

Nå ble jeg glad. "Elsket filmen". Yes.

 

Jeg synes egentlig du sier det bra: "nådeløs, melankolsk og fantastisk stemningsfull". Jeg synes forsåvidt det er en ganske reservert film, den skriker ikke ut, men hulker på sin egen stillferdige måte. Jeg synes det er veldig vanskelig å forklare hva som virkelig treffer meg så sinnsykt i denne filmen - det er litt som med mesterverk som Stroszek; det er hva jeg opplever som en rigorøs, intens og hjertelig empati i en skånselløs, usentimental og tungsindig avbildning av karakter og miljø. Mesterligheten skriker ikke ut, men gjør seg synlig i varheten, våkenheten og det personlige blikket til Huston. Den er liksom så "hardttreffende" på en tilbakeholden måte. Hvis du skjønner hva jeg mener.

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg synes egentlig du sier det bra: "nådeløs, melankolsk og fantastisk stemningsfull". Jeg synes forsåvidt det er en ganske reservert film, den skriker ikke ut, men hulker på sin egen stillferdige måte. Jeg synes det er veldig vanskelig å forklare hva som virkelig treffer meg så sinnsykt i denne filmen - det er litt som med mesterverk som Stroszek; det er hva jeg opplever som en rigorøs, intens og hjertelig empati i en skånselløs, usentimental og tungsindig avbildning av karakter og miljø. Mesterligheten skriker ikke ut, men gjør seg synlig i varheten, våkenheten og det personlige blikket til Huston. Den er liksom så "hardttreffende" på en tilbakeholden måte. Hvis du skjønner hva jeg mener.

 

Jeg skjønner absolutt hva du mener. Har du sett The Dead, forresten? Den må du se. Veldig annerledes enn Fat City, men har litt av den samme stillferdige melankolien.

 

Det er noe spesielt med maskulin melankoli og lavmælt sårhet, Huston får det frem så bra i Fat City. Er ikke den basert på en bok? har du lest den?

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg skjønner absolutt hva du mener. Har du sett The Dead, forresten? Den må du se. Veldig annerledes enn Fat City, men har litt av den samme stillferdige melankolien.

 

Det er noe spesielt med maskulin melankoli og lavmælt sårhet, Huston får det frem så bra i Fat City. Er ikke den basert på en bok? har du lest den?

 

Nei, har desverre ikke sett The Dead. Sett veldig lite Huston egentlig, det var først med Night of the Iguana jeg fikk øynene opp for hvor jævlig bra han er (liker/likte ikke The Maltese Falcon eller The African Queen noe særlig, og synes The Treasure of the Sierra Madre er "sådær" (eller: den er relativt god da)). Videre så jeg Fat City og ble litt satt ut (En helt annen type film enn Night of the Iguana - som du se, hvis du ikke har gjort det). Etter det så jeg The Asphalt Jungle - den er helt enorm, og er det siste jeg har sett av han.

 

Jeg visste faktisk ikke at Fat City var basert på en bok, men overrasker meg jo egentlig ikke så mye, med tanke på hvor glad Huston er i adapsjoner.

Link to comment
Share on other sites

 
Ble inspirert av Downs og har begynt å skrive om filmene på lista. Foreløpig har jeg bare vært gjennom fire, men prøver å oppdatere fortløpende. Er litt forkjøla, så passer fint å sitter her med kaffekoppen og skrible ned noen ord.
Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...
 

Hehe, ja. Det er alltid sånn når jeg skriver om favorittfilmene, de filmene som sprenger meg innvendig når jeg tenker på de. Blir aldri fornøyd med det jeg har skrevet. Teite ord, tenker jeg. Teite ord.

 

Men har bare tatt orda vekk, ikke sletta de. Kommer nok tilbake, oppussa. Hehe. Eller nedpussa.

Link to comment
Share on other sites

 
Hehe, ja. Det er alltid sånn når jeg skriver om favorittfilmene, de filmene som sprenger meg innvendig når jeg tenker på de. Blir aldri fornøyd med det jeg har skrevet. Teite ord, tenker jeg. Teite ord.

 

Hehe, jeg vet akkurat hvordan det der er, men uansett hvor dumt du måtte synes det er selv, så er det for oss andre fine greier du disker opp med. Men igjen: jeg vet akkurat hva du mener, det er håpløst med disse som "sprenger en innvendig".

Link to comment
Share on other sites

 
 
Bare peis på med beskrivelser du, Kiddo. Jeg liker i alle fall å lese rablingen din, om den er i konsentrert form eller ikke, og trekker alltid på smilebåndet når du skriver at en film griner på innsida. Man skulle også tro at du har en synonymordbok for ordene 'sår' og 'subtil' liggende. Men det er skøy å lese, så keep going. Ellers har jeg sett lite av favorittene dine, Violent Cop er ålreit, Das Boot husker jeg lite av og Day of the Dead er ikke helt min kopp te da jeg aldri har falt for sjangerfilmer. Helt siden jeg så fabelaktige Sykkeltyvene har jeg ellers ventet på en anledning til å se Umberto D.
Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 months later...
Her har det skjedd ting ja! Kult å se at Heat og Assault.. har fått innpass, og Godards Je vous salue, Sarajevo kan aldri få nok oppmerksomhet. Fristende å si at du må se mer Olmi, men så har jeg ennå ikke fått sett Wooden Clogs selv, så jeg bør holde kjeft. Men tror du ville likt Fidanzati og Legend of the Holy Drinker. Mye bra kaffe, og en del smaker jeg må få prøvd.
Link to comment
Share on other sites

 

Hehe, ja, har jobba litt med lista i dag. Har endra en del på den etter du skrev det du gjorde 00.38 (som jeg leste først nå). Så, ja, folkens, nå er det litt snadder for øyet her. Beklager mangel på ord om filmene. Men det kommer nok, sakte men sikkert.

 

Jeg må få sett mer Olmi, ja, ikke hold kjeft, selv om du må få sett den snart! Har satt Il Posto på juleønskelista. Og jeg må få tak i de du nevner...

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg tenkte jeg skulle kommentere filmene her fordi Kiddo er så kjekk og sjarmerende (og studerer filmvitenskap ved NTNU?), men jeg har jo ikke sett en eneste en av dem! Hvilken film smelter deg, Kiddo, hvilken skal jeg se som et must?
Link to comment
Share on other sites

 
 
Jeg tenkte jeg skulle kommentere filmene her fordi Kiddo er så kjekk og sjarmerende (og studerer filmvitenskap ved NTNU?), men jeg har jo ikke sett en eneste en av dem! Hvilken film smelter deg, Kiddo, hvilken skal jeg se som et must?

 

Hehe, Jeg vet ikke om det er så mange av disse som "smelter meg" - heller river meg i stykker - men jeg tror f.eks. Wise Blood/Fat City kan være noe for deg. Men spør meg rett etter jeg har sett Act of Violence igjen f.eks., og jeg sier jo sikkert den. Og du har vel sett noen av de under "noen til"?

 

(studerer filmvitenskap ved NTNU, ja, men tar årsstudium i kunsthistorie akkurat nå, på grunn av sviktende filmfag. Bachelor i filmvitenskap i boks til sommer'n)

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 years later...

Inspirerende liste. Har bare sett én (Der schöne tag), og den er jo til gjengjeld dritbra. Litt flaut at jeg ikke har sett Accattone, har Masters of Cinema-BDen stående i hylla. Pasolini-interessen dabba litt av for et par år siden. Likte My Childhood av Douglas, må vel få fullført den trilogien snart også.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...