Jump to content

Rangeringssystem på anmeldelser


Uruloki
 Share

Rangeringssystem  

29 members have voted

  1. 1. Hva vil du gjerne se at vi tar i bruk?

    • Poenggivning 1-10
      8
    • Poenggivning 1-5
      2
    • Poenggivning 1-10 pluss et utvalg undertitler
      7
    • Definerte setninger/"omtaler"
      1
    • Jeg vil helst ikke ha et rangerringssystem
      11


Recommended Posts

Ihvertfall ut Desember.

 

Fortsatt svært usikker på om dette skal tolkes som en ja/nei til karakter, eller om vi skal velge det alternativet med mest stemmer.

For foreløbig leder jo alle "ja til karakterer"-votene samlet med god margin. Mens alene leder "nei til karakter".

 

Mulig dette er feil fremgangsmåte. Mulig vi skulle hatt en direkte Ja/Nei til karakterer før vi gjør denne, og etterpå stemt på hvilket karakersystem hvis det ble valgt.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ihvertfall ut Desember.

 

Fortsatt svært usikker på om dette skal tolkes som en ja/nei til karakter, eller om vi skal velge det alternativet med mest stemmer.

For foreløbig leder jo alle "ja til karakterer"-votene samlet med god margin. Mens alene leder "nei til karakter".

 

Mulig dette er feil fremgangsmåte. Mulig vi skulle hatt en direkte Ja/Nei til karakterer før vi gjør denne, og etterpå stemt på hvilket karakersystem hvis det ble valgt.

 

S,

Du KAN jo sett opp en ny poll med to avstemninger. Den øverste ja/nei, og så en under "hvis du svarte ja, hvilket rangeringssystem foretrekker du av:". Er jo en idé.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
Men er det ikke ganske logisk at de som har stemt på et eller annet karaktersystem har stemt ja til det generelt?

 

Er vel det. Men fint om det blir en ny avstemning på hvilket karaktersystem som skal brukes (om ja-siden vinner, altså) da det er flere av oss som stemte mot rangeringssystem som foretrekker et av karaktersystemene fremfor de andre.

Link to comment
Share on other sites

 
Jepp. Enig med dodraugen her. Vi ser hva som skjer. Jeg kan jo også nevne her at jeg tar en pause fra hjemmesiden fram til 1. januar, ettersom jeg har noen helvetes hektiske to uker framfor meg. Kommer til å jobbe fra jeg står opp til jeg legger meg hver dag, vil jeg tro. Så jeg tror vi setter 1. januar som endelig frist på dette. Innen da skal vi også ha stemt over HVILKET rangeringssystem vi tar i bruk, om ja-siden vinner.
Link to comment
Share on other sites

 
Vi i ikke-karakter-banden får vel bøye oss hvis flertallet ønsker tallkarakterer, uansett om de er uenige om hvilket system som bør brukes. Deretter blir det jo naturlig å velge det av karaktersystemene som har fått flest stemmer.

 

Avstemningen ble jo ikke satt opp som noe annet enn en avstemning på konkret hvilket alternativ man ville ha. At det er to poler kan man jo si, men at skillelinjen går akkurat der det er mest gunstig for den ene polen synes jeg er noe påfallende (i alle fall om en skal forkaste resultater). En kunne jo laget mange alternativer i mellom her, at alternativene ble som de ble (favoriserende mot tallnivåer i gruppene) var vel ikke akkurat noe nøye gjennomtenkt avgjørelse.

 

At det er naturlig å velge den gruppen som fikk mest stemmer etter at man har delt alle gruppene i to vet jeg ikke helt om jeg ser. Da går man jo på et vis tilbake til logikken om at alle gruppene står likt. Man har bare kastet det alternativet med flest stemmer vekk.

 

Om noe, så vil jeg si at resultatet er såpass spredt at det heller er naturlig med et kompromiss av noe slag (om det ikke er stor motstand mot dette). I praksis så vil vel dette kanskje si en videre diskusjon her, og eventuelt (som det blir foreslått på tampen her) en ny avstemning med nye alternativer.

Link to comment
Share on other sites

 
Blablabla

 

Joda, gode poenger. Det blir sikkert tatt i to omganger dette, så alle blir fornøyde. Er jo sant som dassdraugen sier og, at vi som ikke vil ha karakterer gjerne vil være med og bestemme system dersom det blir tallkarakterer.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Okei, 25 stemmer, det er ikke verst. Det er vel ikke så veldig mange flere enn det som er så fryktelig aktive her inne, så kanskje vi bare skal fortsette med del 2 i kåringen? Eller skal vi ha en del to? Nå er jo stillingen 14-11 om vi legger sammen rangering vs. ikke-rangering. Skal vi gjøre det slik, og ta en ny avstemning angående hvilket rangeringsystem, eller skal vi la "ikke rangering" vinne, siden den kategorien har klart mest stemmer om vi teller dem hver for seg? Jeg vet ikke helt. Innspill?
Link to comment
Share on other sites

 
Jeg tror nok det hadde blitt 14-11 uansett, men siden det er satt opp slik det er har de som er pro-rangering flere alternativer, og fordeler seg derfor. Jeg stemte feks. 1-10 m/ undertitler, men det er i grunn samme om vi bruker 1-5, 1-100 eller :D til :(, bare vi har rangering.
Link to comment
Share on other sites

 
eller skal vi la "ikke rangering" vinne, siden den kategorien har klart mest stemmer om vi teller dem hver for seg? Jeg vet ikke helt. Innspill?

 

Må innrømme at jeg ikke ser noen grunn til å ikke lese voten som allerede er som en ja/nei til karakterer rangering.

 

Klarer ikke se for meg at noen av de som stemte for en eller annen form for karakter-rangering ville sagt "Åja, hvis det ikke blir 1/5 type karakter så ønsker jeg meg ikke karakterer i det hele tatt". De har nok en annen karaktertype som andrevalg etter all sannsynlighet.

 

Hvis ikke så lager vi en "hvilken type rangering" i neste omgang. Men burde vi hatt en åpen diskusjon om det før rangeringen? Det er jo mange mange mange typer karaktersettinger man kan gi utenom.

 

F.eks, vil jeg gjerne ha en minusstige også gjerne. :)

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Ja, vi kan vel fortsette å snakke litt løst om løsninger her først, kanskje? Det hadde vært interessant å vite hva de ti andre som stemte mot kan tenke seg av andre ting. Om vi er heldige, så kan det jo hende det finnes en slags cirka-sted vi kan begynne å grave mer eller mindre permanente skyttergraver.
Link to comment
Share on other sites

 
Når det først skal bli karakter-rangering så stemmer jeg for 1-5. Hold det enkelt sier jeg. Så vil noen si at man med den skalaen mangler "mesterverk-karakteren" som en tierskalas høyeste vil være, men jeg ser ikke på det som noe problem. Synes det er en god ting at bra filmer blir belønnet, og om en ny og god film får 5, som da vil være det høyeste, selv om den ikke er noen "2001" eller "Stalker", er bare positivt i mine øyne.
Link to comment
Share on other sites

 
Ja, vi kan vel fortsette å snakke litt løst om løsninger her først, kanskje? Det hadde vært interessant å vite hva de ti andre som stemte mot kan tenke seg av andre ting. Om vi er heldige, så kan det jo hende det finnes en slags cirka-sted vi kan begynne å grave mer eller mindre permanente skyttergraver.

 

Jeg liker metaforen. Jeg stemmer for en minst mulig nyansert skala, her blir det da 1-5 om vi skal ha poeng. Antageligvis kommer jeg da til å gi filmer jeg ikke liker enten 1 eller 2, de jeg liker godt 4 eller 5 og de jeg finner middelmådige 3.

Link to comment
Share on other sites

 
 
I og med at stillingen er 15-12 nå, så tror jeg det er best om vi finner ut om vi skal ha et rangeringssystem før vi begynner å finne detaljene for hvordan et slikt system skal utføres.
Link to comment
Share on other sites

 
I og med at stillingen er 15-12 nå, så tror jeg det er best om vi finner ut om vi skal ha et rangeringssystem før vi begynner å finne detaljene for hvordan et slikt system skal utføres.

 

Hvordan vil du argumentere for at 12 skal vinne over 15?

 

Jeg tror ikke vi kommer noen vei videre. Men betyr dette at forumet er delt i to skarpe motstridige sider, eller betyr det heller at vi er åpen for begge og stemmer litt etter den som har minst stemmer? Jeg vet ikke.

 

Altså, noen må bare ta en avgjørelse her.

 

Jeg tror å begynne med karakterer er en spennende måte å starte på uansett. Så kan vi se hvordan det fungerer, og eventuelt avvikle det.

Det er så sjeldent at man ser karakterer på type filmklubb/cinematek-type filmer, så jeg ser det også litt som er eksperiment. Kanskje kan det gi mer debatter og mer damp med karakterer enn uten? Jeg har bare veldig lyst til å prøve det ut. Jeg tror det kan provosere mer, noe som er en bra ting.

 

Skulle ting gå helt riv ruskende galt, så har vi alltids muligheten å fjerne de senere.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Det er så sjeldent at man ser karakterer på type filmklubb/cinematek-type filmer, så jeg ser det også litt som er eksperiment. Kanskje kan det gi mer debatter og mer damp med karakterer enn uten? Jeg har bare veldig lyst til å prøve det ut. Jeg tror det kan provosere mer, noe som er en bra ting.

 

Skulle ting gå helt riv ruskende galt, så har vi alltids muligheten å fjerne de senere.

 

S,

 

Dette er et godt poeng som jeg helt overså som ivrig medlem av ikke-karakter-banden, blendet av min sak. Karakterer provoserer og skaper diskusjon, en tekst blir kanskje fort litt for tvetydig og forsiktig uten karakterer, og selv om det i mine øyne har sine fordeler kan det også bli lite liv av det ja.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Det er vel en grunn til at det provoserende i mange sammenhenger. Er det positivt å være provokatører for oppmerksomhetens skyld?

 

Ikke for oppmerksomhet, men for å skape diskusjon så er det jo effektivt, om ikke annet. Igjen så mener jeg selv at en god anmeldelse uten karakter fint burde kunne skape grobunn for diskusjon og synsing fra flere hold, men sannheten er vel den at folk reagerer på disse tallene. Så hvis man ønsker diskusjon, og en vesentlig del av Df vil vel alltid være diskusjonsforumet, så kan det hende man må bite i det etter min mening litt sure eplet. Jeg vet ikke.

Link to comment
Share on other sites

 
Det er vel en grunn til at det provoserende i mange sammenhenger. Er det positivt å være provokatører for oppmerksomhetens skyld?

 

Vel, det er jo greia. Man setter Diskuterfilm mer på "kartet" når man lett kan sammeligne vår karakter med VG, Dagbladet.

 

Klart, vi øker nok sjansen på å provosere enkelte samtidig. Det er jo endel av gamet da. Men forhåpentligvis så kommer det gjerne flere folk inn sånn "Øy! Hvordan kunne dere gi X det, mens Y bare får det.. og bla bla"... slikt blir det lettere debatt av.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Ja, det er et åpent spørsmål for min del, men jeg må si at jeg tror det er mange nok folk som har lyst til å komme til en side som har interesse for nær sagt alt av film uten at vi trenger å legge til noe ekstra oppmerksomhetsskapende for oppmerksomhetens skyld da det gjelder innholdet.
Link to comment
Share on other sites

 
Ja, det er et åpent spørsmål for min del, men jeg må si at jeg tror det er mange nok folk som har lyst til å komme til en side som har interesse for nær sagt alt av film uten at vi trenger å legge til noe ekstra oppmerksomhetsskapende for oppmerksomhetens skyld da det gjelder innholdet.

 

Joda. Det blir å kjøre nøyaktig samme linje som før.

 

Som sagt så tenker jeg på det som et slags eksperiment selv. Det er veldig ikke-oss å gi karakterer. Derfor burde vi gjøre det.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...