Jump to content

Ichi the Killer må trekkes fra det norske markedet


Papillon
 Share

Recommended Posts

Klikk.

 

Personlig synes jeg dette er et helt uholdbart forbudsvedtak av Medietilsynet. Alle som har sett Ichi the Killer vet hva slags vold det er snakk om og hvilke uttrykksformer den slekter på. Det å skulle dømme japansk kultur etter egne standarer for underholdningsvold, for deretter å ty til noe så drastisk som et forbud hører ikke noe sted hjemme i Norge i 2008, men er samtidig veldig typisk norsk. Særlig er dette uhørt når man velger å ignorere de åpenlyse kvalitetene Ichi the Killer har som film. Har man glemt Life of Brian?

 

Jeg rakk faktisk å røve til meg en av de 1700 kopiene som ble solgt i norske butikker før forbudet. Det er jeg fornøyd med, for Ichi the Killer er faktisk en estetisk nytelse, en karikert homage til japansk klankultur og en stilisert tegneserieaktig voldsfilm som overgår eksempelvis Kill Bill på alle områder.

 

EDIT: Jeg ser nå at dodraugen2k har kommet meg i forkjøpet i en annen tråd, men det så ikke ut til å by på den helt store diskusjonen. Vi prøver igjen.

Link to comment
Share on other sites

 

Har den i hylla, så jeg rakk det tydeligvis også. Ikke fått sett ennå. Ser nesten ut som de vil prøve å selge unna de som allerede er i butikkene? Når jeg var innom Platekompaniet i Stavanger i går, sto den fortsatt i hylla. Eller kanskje de bare er rebeller.

 

Jeg vet ikke hvor mye jeg kan kommentere denne saken, ettersom jeg ikke har sett filmen, men jeg er generelt sett imot all slik sensur. Fy, sier vi til Medietilsynet da. Det blir uansett bare teit å forby den, ettersom de som vil kan få tak i den over nettet. At den forbys har ingen praktisk betydning.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Hæ? Ichi The Killer?

 

Er jo tegneserievold delux. Dette må være en slags spøk.

15 åringer idag spiller Grand Theft Auto og ser Tarantino dagen lang.

Dette er jo latterlig. Hvem blir støtt av Ichi The Killer, liksom?

 

Noen på Medietilsynet må det ha klikka for fullstendig.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

I dag er det dog verre å fjerne et forbud enn å gi et nytt forbud. Og dette er da et gammelt forbud som er blitt opprettholdt.

 

Men vi har da noen merkelige forbud rundt omkring.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_banned_films

men lurer på om noen har tatt seg noen friheter. DaVinci-koden har da ikke vært forbudt i Norge?

Link to comment
Share on other sites

 
 
DaVinci-koden har da ikke vært forbudt i Norge?

 

"Banned by the prime minister of Norway until 2008."

Hm. Stoltenberg da...

 

Ifølge BBC News, så var disse filmene også bannet i Norge.

 

On Deadly Ground

Hard Target

New Jack City

Predator 2

Robocop 2

Evil Dead II

Commando

Return of the Living Dead

 

300 filmer ble opphevet en banning.. i 2003 eller deromkring.

 

Pussig i dag, å se disse type filmene være noe Medietilsynet var redd skulle påvirke ungdommer til å løpe rundt å dolke naboer og medelever.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Det kan da ikke stemme, husker jeg og en venn lånte Predator 2 på en videobutikk når vi var kids, sikkert 7-8 år siden...

 

Edit: Forøvrig utrolig morsomt at Evil Dead 2 var bannet en periode, tviler de som gjorde det ikke helt skjønte poenget. Nå har jeg ikke sett Ichi the Killer, men går ut ifra at det er en lignende sak.

Link to comment
Share on other sites

 

Hva er egentlig Medietilsynets intensjon med dette? Hvis de vil at en film ikke skal bli sett, tror jeg det virker litt mot sin hensikt å forby filmen. Det er kanskje på tide at de følger med på utviklingen, slutter å leke butikk, og innser at det de holder på med her er både absurd og kriminelt.

 

Men om de ikke hadde drevet på slik, hadde kanskje noen mistet jobben.

Link to comment
Share on other sites

 
Når jeg var innom Platekompaniet i Stavanger i går, sto den fortsatt i hylla. Eller kanskje de bare er rebeller.

får heller håpe det er bevisst utførelse av sivil ulydighet i protest. satser på at alle andre videosjapper også fortsetter å selge den.

det hører jo ikke hjemme noe sted å skulle forby Ichi The Killer. skulle de begynt å vurdere alle filmer likt som med ichi the killer ville det jo blitt en voldsom oppsving i filmsensur her i landet, den er da ikke så fæl.

om den uansett plutselig skulle forsvinne, så er også jeg en av dem som heldigvis har den allerede.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Her ligger hele klagenemdsaken i PDF-fil.

Høres jo ut som en vits hele greia. Rask oppsummering:

 

Fem medlemmer satt seg i en sirkel på puterommet i Medietilsynet:

Pape, Rommetveit, Skjelstad, Erstad og lederen Eggen.

 

Eggen ropte ut "Ok, hvem her synes Ichi The Killer skal forbys?"

 

Pape, Skjelstad og Erstad rakk opp hånda. Eggen tok frem fingrene, og telte fingre. Én finger per person. Det ble 3 fingre.

 

Eggen sa så "Ok, hvem synes IKKE Ichi The Killer skal forbys?"

 

Rommetveit og Eggen selv rakk opp hånda. Det ble 2 fingere, og altså 2 personer.

 

Eggen skrev det opp på puterommet sin tavle. 3 mot 2.

 

Resten er historie.

Ichi ble forbudt i Norge.

 

(Høres det for teit ut, kanskje? Les dokumentet selv da.)

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
WTF? Bjørn Skjelstad - det kan da ikke være den Bjørn Skjelstad jeg kjenner?? Noen som vet hvordan og på hvilket grunnlag medlemmer til denne klagenemnda velges ut? Han jeg kjenner er politiker for Sp.
Link to comment
Share on other sites

 

Tidligere var grunnlaget utdanning, utdanning, utdanning. Hvilken utdanning ser du av min forrige post.

 

(men det er i Medietilsynet, hvorfor de trenger to besluttende organ forstås ikke her i gården) (og dermed vet jeg ikke hvordan klagenemda settes sammen)

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 months later...
Har både den første britiske versjonen (som ble klippet med ca. 10 minutter), og den usensuerte versjonen. Kommer til å beholde begge grunnet ekstramateriale. Saken er en vits, jeg er bare usikker på hvor morsom jeg synes den er. Godt å se at Rommetveit stemte imot.
Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

Andre filmer som har vært forbudt i Norge:

- Miller's Crossing

- Evil Dead II

- Creepshow

- John Carpenter's Assault on Precinct 13

- Death Race 2000

- Salò o le 120 giornate di Sodoma (Begrunnelse: Strider mot lov, krenker ærbarhet, virker forrående og moralsk nedbrytende)

- Suspiria

- The Super Inframan (Hysterisk Kung Fu-film med Kinas første superhelt)

- Troll

- Bonnie and Clyde

- A Fistful of Dollars

 

Kilde:

http://film.medietilsynet.no/Filmdatabase/...datoSlutt=&

 

Virker som de nyeste forbudene bare gjelder for visning på kino, men er litt usikker. Tviler på at noen kinoer her i landet ville satt opp Steven Seagal-filmen On Deadly Ground uansett da.

 

Ser også ut som de aller fleste av disse forbudene ble fjernet i 2003 (eventuelt tidligere).

 

 

Når det gjelder Ichi The Killer er det ikke mye å si bortsett fra at det bare er latterlig og totalt meningsløst.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg var vist også en av de 1700 som fikk tak i Ichi the Killer på dvd her til lands.

noen flere nyheter fra denne kanten? noen flere som har blitt trukket fra det norske markedet?

Murder-Set-Pieces ble jo sluppet ut, men ble vel trukket tilbake den også, om jeg ikke husker feil.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...