Jump to content

Video Clusterfuck


Italo
 Share

Recommended Posts

Jeg jobber med et lite filmprosjekt på fritida for øyeblikket, en såkalt video mixteip. Det kommer til å ta tid å få det her ferdig, så jeg tenkte jeg kunne poste et par smakebiter underveis. Hvis du ikke vet hva en video mixteip er så står det en liten recap på wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Video_mixtape). All tilbakemelding er velkommen :)

 

Her har dere to klipp til å starte med:

 

http://folk.ntnu.no/torbjope/intro.wmv

 

http://folk.ntnu.no/torbjope/tortur.wmv

 

Det er et par ting som har blitt fikset på i ettertid av disse rendrene (spesielt et svært kort klipp som sneik seg inn ved en feil i det andre klippet). Litt grafisk vold i begge klippa.

Link to comment
Share on other sites

 

Du finner nok noen som er mer interessert i dette enn meg. Men rent tekninsk, så synes jeg du bygde opp introen greit, men følte at klippene i slutten (på "intro") var for lange. Har ikke sett så mye "mixtapes", så det er mulig det skal drøyes litt. Men jeg ville ha valgt å stramme det inn, i og med at det er ute av kontekst, og fort oppleves som "det stopper opp". Sekvenser på over 1 min blir veldig langt i denne sammenhengen.

 

I det andre klippet var det mer spenstig montert. Musikken var ubehagelig, nesten like ubehagelig som bildene.

 

Hadde det vært en idé å "bryte litt opp" med litt andre typer bilder? Det føles litt monotont.

 

Hva slags følelser får du selv av slike bilder?

Link to comment
Share on other sites

 

Supert med respons :)

 

Lengden på klipp varierer veldig mye fra teip til teip av de jeg har sett, så det er virkelig ikke noen mal på det her. Teiper varer forsåvidt som regel en times tid. jeg har latt lengden på klippene i introen være lengre og dvelende, ettersom dette blir en slags løsrevet tittelsekvens. I en periode eksperimenterte jeg med en intro med svært hyppig klipperytme og dynger med absurd b-film-materiale, dette ble akkompagnert med vill surfe-/psychobilly-gitar. Med denne alternative starten oppnådde jeg derimot ikke stemningen jeg ville sette. Jeg ønsket å starte mixteipen med en mer skitten-feel, noe jeg mener den nåværende starten gjør bedre. (jeg har vurdert å endre litt på den ettersom volden blir litt for tegenserieaktig i forhold til det som vil komme etter)

 

Det andre klippet vil mest sansynelig følge introen på et vis, for å styrke den skitne feelen. Etter å ha funnet ut at semesteroppgaven min i fiksjonsfilm ville bli om ondskap i film, bestemte jeg meg for å starte med en liten montasje bestående av ondskap alene. Jeg ville fremstille volden på en mest mulig kald og uggen måte - få faenskapen til å virke genuint ondt og ubehagelig, eller avglamorisere den hvis du vil. Planen er å få montasjen opp i 2-3 minutter samt intensivere grusomhetene underveis.

 

Jeg er desverre blitt ganske avstumpa over åra når det gjelder grafisk vold på film. I hvertfall når det gjelder vold i visse kontekster. Vold i filmer som Salo og vold laget for underholdning har jeg fortsatt problemer med. Materialet jeg har hentet klippene fra faller i den siste kategorien :/

 

Jeg vil forsåvidt bare poste montasjene jeg lager i denne tråden. Resten av teipen vil i hovedsak bestå av klipp fra diverse vanvittige b-filmer for underholdning. Jeg håper jeg ikke fremstår som en komplett og pretensiøs tufs her, voldsmontasjen er blitt et slags eksperiment for meg. Skrekkfilmpensum om ondskap og montasje er en sær kombo :D Jeg har forsåvidt ingen videre erfaring med å lage film.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
  • 2 months later...
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...