Jump to content

C'era Una Volta Il West (1968)


CypheroN
 Share

Recommended Posts

 

Jeg laget en liten illustrasjon for å skildre min oppfatning av Once Upon a Time in the West. Fra start til slutt:

 

http://img527.imageshack.us/img527/141/14662989py3.jpg

 

 

Som vi ser i denne grafen kommer altså det store høydepunktet i denne filmen helt i starten. Men for et høydepunkt! Man kan kanskje si at dette er en av tidenes introer. Dessverre er fallhøyden stor etter disse MESTERLIGE første 20 minuttene, og filmen faller nok i fella. For selv om jeg sitter med våte underbukser etter introen, er midtpartiet på langt nær like interessant. Historien hopper litt her og der. Noe interessant, noe fantastisk, noe kjedelig. Det er et ujevnt parti. Heldigvis tar det seg jo opp mot slutten, i en flott avslutningsduell. MEN avslutningsduellen overgår naturligvis ikke den i The Good, the Bad and the Ugly, som jo er tidenes filmduell. Den har ikke den samme nerven her, denne totale uforutsigbarheten, for hvem skal skyte hvem? Det er det jo ikke spørsmål om i Once Upon a Time in the West. Men den er meget solid, absolutt.

 

Andre observasjoner: Ennio Morricone gjør en enda bedre jobb i The Good, the Bad and the Ugly. Henry Fonda gjør en herlig ironisk rolle, hvor han forkaster goodguy-stempelet. I de første 20 minuttene er han tidenes filmskurk. Men så går det litt nedover. Once Upon a Time... er episk, men jeg foretrekker den mildt fjasete The Good, the Bad..., det er den ultimate popkulturelle western. Fotoarbeidet har du rett i.

 

Konklusjon: Fantastisk film. Men ikke helt der oppe. The Good, the Bad... forblir min favoritt.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Joda, går jo mye på smak og behag. Personlig synes jeg Once Upon a Time in the West er bedre enn The Good, the Bad and the Ugly på omtrent alle måter, men er allikevel enig i at OUTWs midtdel blir totalt overskygget av både starten og slutten (ikke at det er noe galt i en kanonbra start, men synes filmen dabber av litt for lenge). Men musikken er overlegen. Synes både denne, For a Few Dollars More og A Fistful of Dynamite er langt bedre enn GBU.
Link to comment
Share on other sites

 
"Fotoarbeidet har du rett i."

 

"Ennio Morricone gjør en enda bedre jobb i The Good, the Bad and the Ugly."

 

Unnskyld meg, men dette går da på peronslige synspunkter, gjør det ikke?

Hvis du ikke oppdaget det: alt jeg skrev er personlige synspunkter.

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg stemmer i, GBU er en bedre film. Once Upon a Time in the West ser fordømt bra ut og har noen glimrende scener, men GBU er for meg den ultimate western. Clinter'n er tøffere som taus antihelt enn Bronson, musikken er tidløs og skyteduellen fantastisk.
Link to comment
Share on other sites

 
Jeg stemmer i, GBU er en bedre film. Once Upon a Time in the West ser fordømt bra ut og har noen glimrende scener, men GBU er for meg den ultimate western. Clinter'n er tøffere som taus antihelt enn Bronson, musikken er tidløs og skyteduellen fantastisk.

Helt enig. Bronson gjør ikke det samme utslaget. Og hvem kan unngå å få frysninger når "The Ecstasy of Gold" kjører i gang? Yes, GBU er tidenes western.

Link to comment
Share on other sites

 

OUTW og GBU er omtrent akkurat like gode i mine auge, men eg held ein knapp på GBU på grunn av tittelkarakterane, først og fremst Clint Eastwood. Elles synest eg OUTW er hakket betre på dei fleste område: Hakket betre handling, hakket betre foto, hakket betre musikk osv. I alle tilfelle dei meisterverk, begge to.

 

The Ecstacy of Gold er fantastisk, ja!

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 

Du vet... du må ikke bestemme deg. Ingen her inne som blir skikkelig sinna hvis du ikke klarer å velge.

 

Selv likte jeg For a Few Dollars More bedre, men etter sist gang jeg så GBU så var jeg helt sikker på at den er best. Nerven i avslutningsscenen er så episk at det.. ja. Fantastisk, rett og slett. Har hatt A Fistful of Dynamite liggende i evigheter nå, får vel se den og snart. Til dere som har sett den: Hvordan er den i forhold til Dollars-trilogien og Once Upon a Time in the West?

Link to comment
Share on other sites

 
Du vet... du må ikke bestemme deg. Ingen her inne som blir skikkelig sinna hvis du ikke klarer å velge.

Jeg blir. Tror herr_kalkun også står og skuler stygt i bakgrunnen.

 

Selv likte jeg For a Few Dollars More bedre, men etter sist gang jeg så GBU så var jeg helt sikker på at den er best. Nerven i avslutningsscenen er så episk at det.. ja. Fantastisk, rett og slett. Har hatt A Fistful of Dynamite liggende i evigheter nå, får vel se den og snart. Til dere som har sett den: Hvordan er den i forhold til Dollars-trilogien og Once Upon a Time in the West?

Ja, avslutningsscena er gull. Til tross for alle mulige dueller jeg hadde sett før denne, var den helt fantastisk uforutsigbar og spennende.

 

A Fistful of Dynamite er ålreit. Men langt unna Dollars-trilogien og OUATITW, i mine øyne. Litt mer søtladet, en del ufyselige flashbacks, og litt mer tullete one-liner-preg over det hele. Den har absolutt sine kvaliteter den og, for all del en god film. Men jeg synes ikke den når opp til resten.

Link to comment
Share on other sites

 

OUATITW er etter min mening den perfekte film og jeg tviler på at den noen gang vil falle ned fra førsteplassen hos meg :)

 

Jeg ser at folk liker Leone filmene og vil hermed oppfordre folk til ikke å glemme My Name i s Nobody fra 73, den er riktignok ikke kreditert Leone som regissør men det er liten tvil om at han hadde mer enn en finger med i spillet. Filmen har dessuten et fullblods Morricone soundtrack som jeg syns er ett av hans beste. Muligens tidenes beste western komedie og en obligatorisk film for alle som liker Leone.

Link to comment
Share on other sites

 
Filmen har dessuten et fullblods Morricone soundtrack som jeg syns er ett av hans beste. Muligens tidenes beste western komedie og en obligatorisk film for alle som liker Leone.

 

Sitert for sannhet.

 

Så denne for første gang når jeg var på ferie med familien i et hus vi har arvet i en bitteliten bygd kalt Skjolden. Husker jeg så åpningsscenen minst 5 ganger daglig, temasangen var rett og slett så sinnsykt glad, gjorde den ensome vestlandstilværelsen mer overkommelig. Også fanger Nobody en fisk ved å slå den med en klubbe. Det er alltid en pluss.

Link to comment
Share on other sites

 

Sporer litt av, men når vi først snakker western og Morricone, så må jeg nevne Il Grande Silenzio. Western i snødekte terreng, med Kinski som skurk, hvor tøft er ikke det? Sjekk introen:

 

Link to comment
Share on other sites

 
Il Grande Silenzio er smakfull, men den er også mye mer dyster i stemning og ubarbert i estetikken. Jeg foretrekker helt klart Leones stil - og jeg er en av de som holder en knapp på OUAtItW som den beste (dog OUaTiA er Leone-favoritten).
Link to comment
Share on other sites

 
Il Grande Silenzio er røff i kantene ja, og jeg foretrekker Leone jeg og, helt klart. Måtte bare nevnes som en kuriositet som er verdt å se, p.g.a. snøen, Kinski og den utradisjonelle slutten.
Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 1 year later...
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...