Jump to content

Anbefal meg en film-tråden


Otth
 Share

Recommended Posts

Siden jeg mener det er mye lettere å luke ut filmer med tanke på andres anbefallninger enn å faktisk gjøre skikkelig research selv. Jeg har dermed laget denne tråden i den hensikt å få slike anbefallninger.

 

Akkurat nå kunne jeg tenkt meg noe av Godard og Renoir. Av deres filmer har jeg allerede sett Breathless, Contempt, The Rules of teh Game, The Grand Illusion, The Human Beast og Alphaville.

Link to comment
Share on other sites

 

Pumping Iron (1977)

 

Dokumentar om body builder-miljøet i sin gullalder. Dette var før pillene ble ulovlig, da gutta stod utendørs og pumpet på Muscle Beach, og det lå noe uskyldig og gledelig over hele sporten. Egentlig er dette en såkalt "mockumentary" da det narrative helt klart er manipulert og arrangert, men skildringen av miljøet og den genuine stemningen i dette på denne tiden, er høyst dokumentarisk. Masse god musikk og mange kjente fjes (Schwarzenegger, Lou Ferrigno og Franco Columbu blandt noen). En real kultfilm!

 

http://gfx.dagbladet.no/magasinet/2003/08/20/arnie_15.jpg

Link to comment
Share on other sites

 
 

Neida, det var ingen feilpost. Valgte bare å gå litt utenfor rammene du satt for ønskelige anbefalinger. Pumping Iron er en god film.

 

PS: Om du absolutt skal ha fransk film vil jeg anbefale Hiroshima mon amour. Ubeskrivelig bra.

Link to comment
Share on other sites

 
Se Pierrot le fou (Godard, 1965) - en ubeherska og potent liten rakker. Belmondo lirer av seg svermerisk babbel som smaker, og Anna Karina ser fordømt nydelig ut. En enestående ereksjon av en film; spennvill og glødende.
Link to comment
Share on other sites

 

Sundown: The Vampire in Retreat, vampyrwestern med Bruce Campbell som Van Helsing og David Carradine som Dracula, fantastisk kul og morsom film.

du trenger nok pause fra alt det franske etter en stund, så da passer det med denne!

Link to comment
Share on other sites

 
Siden jeg mener det er mye lettere å luke ut filmer med tanke på andres anbefallninger enn å faktisk gjøre skikkelig research selv. Jeg har dermed laget denne tråden i den hensikt å få slike anbefallninger.

 

Akkurat nå kunne jeg tenkt meg noe av Godard og Renoir. Av deres filmer har jeg allerede sett Breathless, Contempt, The Rules of teh Game, The Grand Illusion, The Human Beast og Alphaville.

 

 

Hva med Godards "Band a' part"? Den er råkul, stilfull til tusen og inneholder en rekke klassiske scener (for eksempel "ett minutts stillhet-scenen", en danse-scene som inspirerte tarantino i pulp fiction, og "louvre" scenen). Nydelig fransk nybølge-film som Godard selv beskrev som "Alice in Wonderland meets Franz Kafka".

Link to comment
Share on other sites

 
 
Takk skal det alle ha. Nesten alle filmene virker som gode forslag, og siden problemet ikke var å finne gode filmer, men å finne hvilke av ganske mange gode filmer en skal starte med, blir det vel til at jeg kommer til å se en god del av de.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Hvor god, hvor nødvendig, er La Règle du jeu?

 

Jeg tviler på at du vil angre på å se filmen for å si den slik. Selv man ser bort i fra det underliggende budskapet er filmen i seg selv svært morsom og underholdende.

 

Jeg vil dog ikke karakterisere den som særlig nødvendig. Forholdene den kritisere er ikke noe som jeg vil si preger dagens europeiske samfunn.

Link to comment
Share on other sites

 
PS: Om du absolutt skal ha fransk film vil jeg anbefale Hiroshima mon amour. Ubeskrivelig bra.

Last Year in Marienbad fra samme mann er jo ca. 10 000 ganger bedre. Se heller den!

 

Av Godard er Week End min favoritt så langt. En vanskelig film, en merkelig film, en film som er ute etter å sparke deg i skrittet og spy i kjeften din mens du hyler. Dette er selvsagt fantastisk.

 

Vivre Sa Vie er den minst interessante jeg har sett av ham, men det er den eneste andre jeg har sett utenom À Bout de souffle, som du jo allerede har sett, og som jeg ikke trenger å anbefale. Men ja, se Vivre hvis du absolutt vil, men den er ikke noe grensesprengende. Spol heller forbi hele filmen og se de siste 15 sekundene. Kanskje de beste 15 sekundene jeg har sett.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Spol heller forbi hele filmen og se de siste 15 sekundene. Kanskje de beste 15 sekundene jeg har sett.

 

Jeg gjorde dette, men tatt ut fra sin kontekst var det ikke all verden.

 

Mange gode forslag her. Faktisk så mange at jeg er på grensen til å få samme problem som tidligere: Hvor skal jeg starte?

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
Jeg gjorde dette, men tatt ut fra sin kontekst var det ikke all verden.

Da burde du muligens se resten av filmen også, for å få mest mulig ut av disse fantastiske 15 sekundene.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Vivre Sa Vie er den minst interessante jeg har sett av ham, men det er den eneste andre jeg har sett utenom À Bout de souffle, som du jo allerede har sett, og som jeg ikke trenger å anbefale. Men ja, se Vivre hvis du absolutt vil, men den er ikke noe grensesprengende. Spol heller forbi hele filmen og se de siste 15 sekundene. Kanskje de beste 15 sekundene jeg har sett.

Dummeste forslaget jeg har sett på en stund.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Forklar meg da hva som er så bra med Vivre sa Vie. For meg ble den kald og lite inspirert, her synes jeg Godard virkelig er i selvoppslukende "jeg-er-spesiell"-modus. Den ga meg absolutt ingenting, og de eksentriske krumspringene virker mye mer som pliktløp og flyter på langt nær like godt sammen med resten av filmen som i f.eks Week End.

 

Fortsatt en midt-på-treet-film, men jeg forventer mer av Godard.

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg synes Vivre sa Vie er omtrent den eneste Godard-filmen som IKKE er kald og utelukkende formbasert. Anna Karina er helt nydelig, og man må beundre en film som har baller til å inkludere et klipp av Dreyers Jeanne d'Arc. Da legger man lista, liksom. Hans beste.
Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...