Jump to content

Burn After Reading


Papillon
 Share

Recommended Posts

Som jeg lovet rapporterer jeg fra kveldens Troll i eske-forestilling. Tross en irriterende hodepine og en ufin parkeringsbot (en dag kommer jeg til å utøve vold mot disse vaktene) ble det en bra kveld med en meget fornøyelig film, Coen-brødrenes siste.

 

Burn After Reading

 

Om man tenker på filmer som Blood Simple, Miller's Crossing, The Big Lebowski og særlig Fargo er det lett å se tydlige sammenhenger i oppbygging av plot: Tilfeldigheter leder til et salig sammensurium av misforståelser og generell absurditet, hvor ingen egentlig kan erklæres skyldig, mens ting blir jævligere og jævligere. Hele tiden med et komisk slør. Burn After Reading passer perfekt i denne kategorien og kunne egentlig ikke vært mer Coen'sk, handlingen tatt i betraktning. Denne velger jeg forøvrig å ikke si noe om. Det er best slik.

 

George Clooney og Brad Pitt spiller knallmorsomt, selv om sistnevnte kanskje er litt over the top. John Malkovich og Frances McDormand spiller knallbra, McDormand bedre enn noen gang, kan jeg være tilbøyelig til å si. Filmen har et ordinært uttrykk, ikke noe som Miller's Crossing med andre ord, men det er aldri intensjonen da det er tydelig historien som står i fokus.

 

Humor: Jeg lo, som jeg alltid gjør av brødrenes filmer. Det er humor overalt enten man leter i "plot", skuespill, dialog eller detaljer i et hvilkelt som helst stillbilde filmen igjennom. Sammenlignet med The Big Lebowski er ikke all humor like fiks, en del følger mer tradisjonelle (og uoriginale) linjer, noe jeg ikke ser bortifra kan behage det store kinopublikumet. Men alt i alt er det humor der du leter, og det gleder meg, for gode komedier kommer ikke akkurat på samlebånd.

 

Det er en slik type film:

 

http://images.eonline.com/eol_images/Articles/20080507/425.clooney.mcdormand.burn.after.reading.050708.jpg

 

George Clooney er forresten skremmende kjekk. Her er han kjekkere enn noen gang.

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 3 weeks later...
 
  • 2 months later...
Jeg falt virkelig for denne filmen, selv om jeg så den på et tidspunkt som var helt feil - i forhold til hvor jeg befant meg rent emosjonelt. Akkurat da følte jeg nihilismen som altfor trykkende, til tross for at den fikk meg til å le. I ettertid setter jeg stor pris på den svarte humoren. Innkjøp er påkrevd.
Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...