Jump to content

Topp 10 Favoritter fra 2005

Euphoria
 Share

Recommended Posts

2005 er snart historie.. Hva vil du si har vært det fremste som har blitt vist på lerret i år? (Jada, jeg ignorerer at f.eks storfilmen Narnia ikke har hatt premiere enda.)

Edit: Sleng inn din topp 10 liste over filmene dine her

(forutsetningen for å være med er enten at filmen er produsert i 2005, eller 2004 dersom den har hatt premiere i Norge i 2005).

Hmpf...Vent litt til årsskiftet med å snakke om årets filmer ennå tror jeg. Mange dager å se mye film igjen på ennå :D Jeg har dessuten som i fjor planlagt å mekke en haug med topp/bunn liste tråder på meningsmåler...så bare slapp av :P

Vi skribenter på FL skal jo dessuten mekke sammen den årlige "10 på topp" hver for oss dette året også... Jeg har ikke begynt å tenke så mye på det ennå, men kan slenge ut en kladd her:

(forutsetningen for å være med er enten at filmen er produsert i 2005, eller 2004 dersom den har hatt premiere i Norge i 2005).

Ok, here it goes:

1 Sin City

2 Good Night, and Good Luck.

3 Million Dollar Baby

4 The Assassination of Richard Nixon

5 A History of Violence

6 Brokeback Mountain

7 3-Iron

8 No Direction Home: Bob Dylan

9 Mysterious Skin

10 Sideways (eller Walk the Line)

Filmer jeg ikke har fått sett, men som jeg mistenker kan være gode utfordrere:

King Kong (ser på fredag), Corpse Bride, Broken Flowers, Der Untergang, Sympathy for Lady Vengeance, The Constant Gardener...

Lista mi er på vei, men jeg må tenke litt mer. Jeg tror faktisk jeg er villig til å godta filmer med 2003 som produksjonsår også, så lenge den ikke fikk distribusjon på disse trakter før i år. Dette gjelder jo særlig asiatiske filmer, men også en del indiegreier.

Lista mi er på vei, men jeg må tenke litt mer. Jeg tror faktisk jeg er villig til å godta filmer med 2003 som produksjonsår også, så lenge den ikke fikk distribusjon på disse trakter før i år. Dette gjelder jo særlig asiatiske filmer, men også en del indiegreier.

I så fall ville nok Oldboy tronet på topp hos meg... Men hadde jo den på topp i fjor.

I så fall ville nok Oldboy tronet på topp hos meg... Men hadde jo den på topp i fjor.

Ja, jeg så den også i fjor, så den kommer ikke på årets liste for min del. Litt komplisert med slike filmlister. Hver enkelts "filmpool" blir nødvendigvis litt forskjellig. Det er enklere med musikklister.

Flyttet denne tråden, og skiftet overskrift.

Jeg sliter hardt med å få ned en topp10 liste selv, ettersom jeg har igrunn vært skikkelig sløv dette året av diverse grunner. Men jeg har kommet meg i det siste, og omtrent sett mere filmer de siste ukene enn i hele sommer/høst. Spesielt har jeg fulgt elendig med på asia-fronten...har heller ikke lagt merke til noen spesielle filmer som har utmerket der? eller er jeg på bærtur nå.

Ga ingen 10'ere på noen filmer fra 2005 ser jeg på imdb gitt, men noen 9'ere og endel 8'ere ble likevel gitt. Listen vil vel oppdateres etterhvert nå, har planlagt et 2005-film maraton før nyttår!

1. DiG!

2. Wallace & Gromit in The Curse of the Were-Rabbit

3. Sideways

4. King Kong

5. Bob Dylan : No Direction home

6. The Descent

7. Adams æbler

8. The Assassination of Richard Nixon

9. Dead Man's Shoes

10. 3-Iron

Andre filmer som følger: Maria Full of grace, March of the Emperor, Vera Drake, The Hitchhiker's Guide to the Galaxy og Der Untergang

Ikke akkurat en veldig original liste:

1) Sideways

2) The Descent

3) Broken Flowers

4) A History of Violence

5) Der Untergang

6) King Kong

7) Dead Man's Shoes

8) Million Dollar Baby

9) Sin City

10) Terkel i Knipe

Masse gode filmer jeg ikke har sett ennå. Terkel i Knipe bør ikke være inne på topp ti, men jeg foretrekker den fremfor Star Wars, Harry Potter, Batman Begins og alt det maset der.

1. Sin City

2. Land of the Dead

3. The Decent

4. Howl's Moving Castle (04)

5. Wallace & Gromit in The Curse of the Were-Rabbit

6. Batman Begins

7. Crash (04)

8. White Noise

9. Swing Girls (04)

10. Final Fantasy VII: Advent Children (04)

Har ikke sett King Kong, A History of Violence, Terkel i Knipe, Wedding Crashers, Broken Flowers, Blood and Bones eller The Big Spook War.

Velger å ikke nevne Oldboy siden jeg så den i 2004.

huff, tror ikke jeg har sett 10 filmer fra 2005 engang, ikke så greit å lage liste da:\\

men 4 på topp kan jeg vel få til:

-Sin City

-Der Untergang

-Mysterious Skin

-Dead Man's Shoes

edit; fikk en film til på listen

Jeg har vært på svimlende mange filmer fra i år.

Hele 3 filmer! Waaaay! Dvs si under 1 film for hver hundrende dag. Wow.

1. A History Of Violence

2. Der Untergang

Den tredje likte jeg ikke. (Sin City)

Edit: Pokker ja. Alone In The Dark har jeg også sett! Fine filmen. Den kan få dele 2 plassen. Hitler og Uwe er to sider av samme sak!

S,

I fjor hadde jeg seks, i år 17 totalt (medregnet en rett på dvd), men ser vel noen nå i jula

1. Der Untergang

2. Harry Potter and the Goblet of Fire

3. King Kong

4. Night Watch

5. Million Dollar Baby

6. 37 1/2

7. Wedding Crashers

8. Hitchhiker’s Guide to the Galaxy

9. Doom

10. The Grudge

Jeg har forsåvidt troa på Turtles can fly, og Nobody knows...som jeg tror er filmer som passer meg utmerket. Har Nobody Knows på dvd, og skal se den en dag nå. Noen som har sett disse to?

Kan også nevne Oasis som ejg såg i år....hadde den kommet i år, hadde den vært på topp3 plassering tror jeg.

Vel, kommer til å slite litt her jeg også, men gjør et forsøk, som inkluderer juksing med datoer (distribusjon/visning i år må få bli med, syns jeg). Får nevne:

Adams epler

Charlie & sjokoladefabrikken

Thumbsucker

Palindromes (2004) (men såvidt skvist ut en visning her i løpet av året, så...)

I heart Huckabees (2004) - kinodistribusjon nå i høst, så det så.

Le Regard

Dag och natt (2004) -kinodistribusjon i år. Mikke Persbrandt takin ova.

Crash

Factotum (Begynnende Matt Dillon-fetisj)

(Kanskje litt blodfattig liste...)

venter vi (iherdig) på:

Manderlay!!!!! 2. juledag. Anmeldelsene kom i mai, vente vente.

Bin Jip 2. juledag

Narnia 2. juledag

Brokeback Mountain, må vel havne på neste års liste den.

Walk the Line ---||----

Farlige Forbindelser (Sør Korea)

Helt OK filmer som nevnes av mange:

The Woodsman

A History of Violence

Batman Begins

Kingdom of Heaven

The Assassination of Richard Nixon

Broken Flowers

Terkel i knipe

(Øh...mest oppstylta replikkvekslinger i Star Wars-historien, men, er så lite flashy stuff på lista så: Star Wars Episode III)

Gått glipp av (litt med vilje):

King Kong(OK, rekker vel den egentlig), Oldboy, Down in the Valley, 2046, Zissou, Havet innenfor, Turtles can fly, Naboer, Loop

Blausen: Oasis, er det den koreanske med en liten elefant i en leilighet? Gikk glipp av den på filmklubben, måtte feire min egen bursdag.....Snufs

1. The Woodsman

2. Sin City

3. Turtles can fly

4. Sideways

5. Charlie and the Chocolate Factory

6. Batman Begins

7. Doom

8. Cinderella Man

9. A History of Violence

10. Daniel - Der Zauberer

Det skal jo selvsagt nevnes at året såvidt har begynt. Mange gode filmer som kommer fremover. :=)

Sett lite film på kino i år, gidder bare ikke gå ned til kinoen, mye styr, spesielt når jeg har 20+ dvd'er liggende som jeg ikke har sett.

Likte utrolig godt Sideways, Der Untergang var også særdeles god.

Likte ikke Charlie og sjokoladefabriken, skuffende egentlig...

Hadde tenkt å se A History of Violence, men gikk aldri til noen passende tid.

• 2 weeks later...

Tja. Jeg har sett en del film i år, men ikke så mye nyere film som jeg skulle ønske. Av de jeg kommer på når slike lister dukker opp er:

Ett hål i mitt hjerta - den er for lang, for ufokusert og for rotetet. Men de første 30-45 minuttene er fantastiske. Enkelt og greit.

2046 - Samme som for filmen over. For lang, rotetet og ufokusert. Men Kar-Wai gjør fremdeles flere magiske ting på lerrettet enn omtrent noen andre nålevende regissører. "Jeg forelsket meg i en androide med langsomme reaksjoner." - da smeltet jeg for filmen.

I Heart Huckabees - utrolig underlig og skrudd detektivkomedie som ikke tok nokka som helst seriøst, men som tross alt ble ganske så fornøyelig og morsomt.

Last Days - vakkert, ømt og respektfullt om en av de mest over-idoliserte artistene de siste 15 årene

Broken Flowers - lavmålt, forsiktigt og likevel insisterende viktig. En film som føles som kanskje den første voksne filmen av Jarmusch.

For rein underholdning og stil kommer man vel ikke utenom Sin City og Batman Begins. Selv om begge har store svakheter, var det i hvert fall innmari gøy å se på.

Også venter jeg spent på Manderlay, Bin Jip, I Walk the Line (som kommer til TIFF-2006...), The New World og noen andre. "Me and you and everyone we know" kom på kino i Tromsø før jeg dro fra byen, må få sett den også. Yes, Crash, Oldboy, Millions, Mysterious Skin m.m er filmer jeg ikke fikk sett, som jeg må få sett en eller annen gang.

Oppsummeringsvis: 2046 var det mest magiske jeg så av nyere film i år. Ja, en liten nedtur, men samtidig... Mannen er pur magi, på sitt beste. Og 2046 er mer levende, mer insisterende, vakrere, skjønnere og mer mystisk i flekkene enn alt annet jeg så i dette året. Og det er tross alt derfor jeg ser film. For de åndeløse, magiske øyeblikkene hvor alt bare glipper og du blir sittende fjetret å se på lerrettet mens alt inni deg jubler. Derfor 2046. Fordi ingen klarte å gi meg helt den samme følelsen som den gjorde på sitt beste. En androide med langsomme reaksjoner, du liksom. :rolleyes:

20 gode og nye filmer jeg så i 2005:

1. Broken Flowers - Jim Jarmusch

2. Last Life in the Universe - Pen-Ek Ratanaruang

3. Sideways - Alexander Payne

4. King Kong - Peter Jackson

5. Capturing the Friedmans - Andrew Jarecki

6. Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit - Steve Box/Nick Park

7. A History of Violence - David Cronenberg

8. The Saddest Music in the World - Guy Maddin

9. Metallica: Some Kind of Monster - Joe Berlinger/Bruce Sinofsky

10. Innocence - Lucile Hadzihalilovic

11. Mysterious Skin - Gregg Araki

12. The Descent - Neil Marshall

13. My Summer of Love - Pawel Pawlikowski

14. Tarnation - Jonathan Caouette

15. A Bittersweet Life - Ji-woon Kim

16. Dead Man's Shoes - Shane Meadows

17. Vital - Shinya Tsukamoto

18. Last Days - Gus Van Sant

19. Land of the Dead - George Romero

20. Save the Green Planet! - Jun-hwan Jeong

Boblere: The Aviator, Riding Giants, Der Untergang og Enron: The Smartest Guys in the Room.

Skuffelser: Burton og Burton + den altfor lange forlovelsen med Amelie.

Ting jeg ikke har fått med meg, men som jeg skal se med det første: Grizzly Man og Sympathy for Lady Vengeance.

Nei, jeg klarte ikke å holde meg til ti.

1. Sideways

2. The Descent

3. Mysterious Skin

4. Broken Flowers

5. Closer

6. Hotel Rwanda

7. King Kong

8. 3-Iron (Bin-jip)

9. Crash

10. The Brotherhood of War (Taegukgi hwinalrimyeo)

------------------------------

11. Der Untergang

12. The Woodsman

13. Birth

14. Kiss Kiss Bang Bang

15. Save the Green Planet (Jigureul jikyeora!)

16. Melinda and Melinda

17. Palindromes

18. Meen Creek

19. Dead Man's Shoes

20. Sin City

Nå er det sikkert mange høydepungter jeg gikk gipp av i fjor.

Kanskje litt sent, men jeg svarer allikevel.

Som mange andre føler jeg ikke at jeg har sett nok filmer fra 2005 til å skrive opp 10 stykker. Isåfall ville jeg være nødt til å ta med filmer jeg kun syntes var middelmådige, og det blir litt teit.

1. Oldboy (regner med at den er grei siden den først ble vist på kino i Norge i år)

2. The Life Aquatic with Steve Zissou (regner med at den er grei siden den først ble vist på kino i Norge i år)

Kan også nevne at jeg synes denne filmen er ekstremt undervurdert. Men det er vel en slik film man enten elsker eller hater. Denne hoppet rett inn på min top 20-liste

3. Sin City

• 2 weeks later...

Jeg har brukt januar til å se en drøss av filmer fra 2005, så nå føler jeg meg klar for å lage en skikkelig 2005-liste, kun med filmer fra det aktuelle året. Listenerdig er gøy! Here goes:

1. Broken Flowers - Jim Jarmusch

2. Grizzly Man - Werner Herzog

3. King Kong - Peter Jackson

4. Junebug - Phil Morrison

5. Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit - Steve Box/Nick Park

6. A History of Violence - David Cronenberg

7. Caché - Michael Haneke

8. The Descent - Neil Marshall

9. A Bittersweet Life - Ji-woon Kim

10. Last Days - Gus Van Sant

Forhåpentligvis er det fremdeles mye bra jeg ikke har sett. 2005 var et bra filmår!

Vet ikke om jeg klarer 10, men jeg lager nå en liste så langt jeg kommer til det tallet i alle fall. Jeg lister dem ikke opp hvor 1 er best osv., jeg bare lister dem opp. Felles for dem alle, er at de gav meg en god opplevelse, selv om få av dem var helt urtolige.

Her er fra 1 til 10, hvor tallene ikke har noen betydning.

1.Der Untergang

2.Enron: The Smartest Guys in the Room

3.The Life Aquatic with Steve Zissou

4.Manderlay

5.Jarhead

6.Gunner Palace

7.This Divided State

8.Sin City

9.Das Goebbels-Experiment

10.No Direction Home: Bob Dylan

Men så er det mye jeg ikke har sett, som f.eks. Junebug (som jeg skal se snart! Lover!), Grizzly Man, The Wild Blue Yonder, A History of Violence, Caché & Broken Flowers.

(rippet fra bloggen min)

Dette er filmer som kom på kino eller ble tilgjengelige i 2005:

1. Taegukgi: The Brotherhood of War

2. Oldboy

3. Sideways

4. Der Untergang

5. Bin-jip

6. Garden State

7. Batman Begins

8. Sin City

9. Charlie and the Chocolate Factory

10. Adams æbler

Hederlig omtale går til Harry Potter and the Goblet of Fire, Factotum, og Wallace & Gromit in The Curse of the Were-Rabbit.