Jump to content

Coming Attractions!


Gromgutten
 Share

Recommended Posts

Det er en glede å se at Roar Uthaug har funnet seg et prosjekt i det store utland, og det med noe der følger hans sans for sterke kvinnelige karakterer. Jeg vet at dette er noe endel vil snøfte, huffe og puffe av, men det forandrer ikke at Uthaug gjør akkurat det han vil og koser seg med det. Tommel opp!

 

http://www.gamesradar.com/roar-uthaug-direct-tomb-raider-movie-reboot/

Link to comment
Share on other sites

 

Er Tomb Raider akkurat det Uthaug vil, i 2017? Høres mer ut som en typisk kontrakt med djevelen i Hollywood, men om det blir The Imitation Game, Pirates of the Caribbean eller adapsjon av en TV-spillserie som startet i 1996 har for så vidt ikke så mye å si. Gjenså den første Tomb Raider nylig og den er jo temmelig lettbent, så der er det rom for forbedring.

Link to comment
Share on other sites

 

Sjalu mye? Du må for all del ha fordommer, jeg hadde egentlig ikke forventet noe annet. Men religiøs? Vel, det kom som et sjokk!

 

Hvorfor ikke Tomb Raider i 2017? Rise of the Tomb Raider kom ut i 2015, en oppfølger er på vei. Historien i seg selv er vel tidløs.

 

Uthaug har fulgt opp med flere sterke kvinnelige hovedroller, således passer dette utmerket for ham. At det er lettbeint action er vel hans sak og sist jeg sjekket var han et voksen mann der makter ta egne avgjørelser.

Link to comment
Share on other sites

 

Du svarer ikke på hvorfor du mener at dette er akkurat det han vil. Med mindre man skal anta at alle "voksne mennesker" som takker ja til oppdrag i Hollywood ikke kan ha andre grunner, altså. At å følge opp Tomb Raider nå, 12 år etter forrige film, er et stykke unna en frisk, interessant ide er min subjektive mening, omtrent på nivå med en femte PotC-film. (Det er for øvrig fullt mulig å gjøre et interessant prosjekt fullstendig glatt og uinteressant også, jfr. The Imitation Game).

Link to comment
Share on other sites

 

Med akkurat "det han vil", mener jeg han følger en rød tråd med sterke kvinnelige karakterer.

 

Uthaug er en filmskaper, han vil lage film. Påstår du at kun gjør det for penger? Og hvor står det skrevet at Uthaug må velge prosjekt på dine premisser? Du har rett til din mening, men kom gjerne med saklige argument og ikke bare billige fordommer om Hollywood og kommers film. Just sayin'!

Link to comment
Share on other sites

 

Jo, men slik jeg tolket deg lå det noe beundringsverdig i dette valget. Han vil lage film og har sikkert fått mange tilbud etter Bølgen-suksessen, også har han valgt å gå for dette. Produsenten har sett etter en habil sjangerregissør til å reboote noe de håper kan bli en innbringende filmserie. Business as usual fra begge sider. Jeg tror TR er en litt for tynn suppe til å lage noe interessant ut av, men vi får se. Kritiske innvendinger er ikke nødvendigvis fordommer mot kommersiell film, ingen forventer at Uthaug skal lage noe tilsvarende Louder Than Bombs (eller for den delen Hansel und Grethel, som tross kommersialismen og over en milliard dollar i inntjening var Wirkolas idé). Og selv om Croft er en sterk kvinne er det endel å gå på i fremstillingen av henne, den første filmen fra 2001 er temmelig mannssjåvinistisk.

Link to comment
Share on other sites

 

Et lite sidespor, men Lara Croft er en ganske annen figur nå enn hun var i 2001. De to siste spillene (jeg har bare spilt rebooten) har blitt langt mer alvorlige, og våger sågar å leke med ideen om at figuren er lesbisk. Om dette er intensjonen vet jeg ikke om jeg er enig i, men motivasjonen hennes gir et visst rom for tolkning, i det minste. Sett i sammenheng med det enorme skrittet for historiefortelling i spillmediet Life Is Strange har stått for, tror jeg tiden er inne for å gjøre en sterk Lara Croft på det store lerret. Spillmediet har iallfall mye å tjene på å få en kvalitetsfilm som ikke enten bommer fullstendig på målgruppen (Max Payne) eller tolker innenfor andre rammer (Resident Evil). Har ikke sett Silent Hill, men det er vel det mulige unntaket jeg kan komme på.

 

Og filmskapere har vel ingen andre rettigheter og plikter enn folk flest? Jeg er enig i at man bør ha en viss takhøyde for at kunst ikke skal arbeide med samfunnet, men akkurat dette er vel ikke en trussel mot den norske filmarven? Veldig merkelig hvordan norsk filmpolitikk har krøpet under huden på noen, når det knapt er det at norske regissører får muligheter som er problemet. Øvelse gjør mester og alt det der...

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg synes det er beundringsverdig at Uthaug kan få en såpass stor produksjon, og ikke minst beundringsverdig at han tørr ta tak i noe så enormt. Det er også beundringsverdig å jobbe såpass hardt som han har, dette er ikke en regissør som har ligget på latsiden. I tillegg har han, og det har han siden jeg møtte ham på Amandusfestivalen engang på midten av 90-tallet, stått opp for sin sans for kommers film. Av alle de jeg traff den gangen i de glade videoamatørers dager, er det vel kun han som slått seg frem. Det synes jeg også er beundringsverdig.

 

Du har helt rett i at kritiske innvendinger ikke nødvendigvis er fordommer, det har jeg heller aldri skrevet. Men det du kommer med om djevelen i Hollywood osv. er ikke kritiske innvendinger, uansett hvor mye du måtte tro det.

Link to comment
Share on other sites

 

Okay, jeg kjenner ikke de nyere spillene, jeg har spilt de første og sett de to filmene. Enig i at Uthaug brenner for noe og gjør noe interessant ut av sjangerfilm, så det er godt mulig han får til noe interessant ut av dette. Det kommer vel endel an på manus, som er skrevet av mannen bak bl.a. manusene Snow White and the Huntsman og den nye Turtles-filmen. Burde være egnet til å treffe målgruppa, i hvert fall. Som Engangsgrill er inne på er det langt mellom godbitene blant spilladapsjoner, dessverre.

Link to comment
Share on other sites

 

Manuset ryktes vel omskrevet av Geneva Robertson-Dworet, som er mest kjent for et Black List-manuset kalt Hibernation. Kan tenkes at Uthaug selv har ønsket dette, da han har nevnt Black List i intervju.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...
 
  • 9 months later...
 
  • 1 year later...

Mandy er vel en av årets mest interessante, med en stor dose Nicholas Cage som detonerer på lerretet. Kommer foreløpig ikke på vanlig kino, men vises på BIFF og på Cinemateket i begynnelsen av oktober, tror den også skal på Ramaskrik.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 years later...
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...