Jump to content

Coming Attractions!


Gromgutten
 Share

Recommended Posts

 
 
 

Trodde The Avengers tok den prisen ganske så glatt.

 

Og traileren til Prometheus kunne jo like gjerne vært gjort av et stinkdyr.

 

Så du kan ikke vente på å se lær-fascistene brake sammen?

 

Har større forventninger til en film som faktisk ser ut som den er ment for kinosalene og ikke TV-settet til Ola Nordmann en sliten søndagskveld. Dessuten er det morsomt å se en sci-fi film i vår tid som promoterer utforskningstrang snarere enn væpnet aggresjon mot en ukjent fiende. At det er en slags "prequel" til Alien bryr meg ikke noe særlig. Jeg er mer interessert i hvordan Scott vil angripe temaet bak Alien i en tid hvor Avatar er den mest innebringende filmen noensinne. At den visuelle stilen (romdraktene, skipene, fokuset på oppdagelsen av nye verdener) går bakover i tid for inspirasjon er også en spennende vri på det hele.

 

Så ja, jeg ser fram til Prometheus.

Link to comment
Share on other sites

 

Jævlig lenge siden Ridley vartet opp med stor filmkunst. Eller, noen påstår at director's cuten av Kingdom of Heaven var fin. Kan ikke uttale meg der. Noen som vet?

 

Den visuelle stilen er absolutt en nøkkelfaktor, Tristano. Det var langtfra bare Ridley som gjorde Alien og Blade Runner (hvil i fred, Moebius, forresten). Rent visuelt, ikke sett maken siden.

 

Den nye til Korine ser allerede ved første stillbilde bedre ut enn Trash Humpers. Det skal dog ikke mye til (Trash Humper er forøvrig ikke den dummeste tittelen på selvbiografien hans).

Link to comment
Share on other sites

 

Eg er litt blanda til The Avengers. Den høster jo inn lovord og høge ratinger, terningkast, stjerner og tomater. Men det gjorde jo forsåvidt den forferdelige Captain America også. Det som likevel får meg til å gå å sjå den er mellom anna det at Terje Eidsvåg i Adressa likte den godt. Pluss at, er den dårlig så er det jo gøy å klage på den. Verkar som det er derfor så mange såg The Hunger Games her.

 

Edit: Enten håper eg The Avengers blir ein overdreven actionfilm full av dumme one-liners og god humor, eller ein skikkelig drittfilm man kan kritisere sønder og saman.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Tror nok årets blockbuster står mellom nye Batman eller The Avengers. Uansett utfall betyr det nok at det blir mye mer superhelt-action fremover -- gjerne med flere superhelter i samme film. Synes godt vi kan få en ny Batman og Robin som kan dempe denne sjangeren litt igjen.

 

The Avengers er så hjernedød som man får det. Dette er en av de filmene jeg har null forståelse for hvorfor den får så enormt god kritikk (96% på RT f.eks). Føler meg rett og slett litt gammel og bitter nå. Hehe. Ikke at jeg kjedet meg, men den gav meg absolutt ingenting heller. Hvordan kan kritikerne hylle slik ambisjonsløs plankekjøring?

Link to comment
Share on other sites

 

Filmen fortjener knapt en håndvending, men bortsett fra at skuepillerne ikke gidder prøve å leve seg inn i rollen, at Robert Downsey spiller samme karakter uansett hvilken film det gjelder, at humoren er rettet mot 8-åringer, at plotet er helt meningsløst, og at superheltene har null sympati (de har nemlig ingen svake sider, man bryr seg med andre ord ikke om hva som skjer med dem).........så var effektene bra.

Jeg klarer bare ikke se hva hyllesten retter seg mot. Det er som om filmen reserverer seg mot enhver konstruktiv kritikk fordi den bare er laget for å underholde.

Link to comment
Share on other sites

 
Høyres ut som litt same typen som Captain America då. Den blei også hylaopp av kritikerene, men kva folk kan sjå i den har eg enda ikkje forstått. Den er jo ikkje underholdane ein gong. The Dark Knight Rises har eg litt meir trua på, eter to gode, mørke forgjengere frå Nolan. Ein ny Batman & Robin hadde jo forsåvdit vert herlig. Så mange latterlige one-liners skal man leite lenge etter. Og sjølvsagt, verdas beste batman: George Clooney. Elles kjem det vel ein haug med nye superheltfilmar etter desse ja. Grøss og gru.
Link to comment
Share on other sites

 

Grunnen til at The Avengers får så så mye hype tror jeg har mye med fanbasen bak regissøren. Joss Whedon, karen bak Buffy, Angel, Firefly, osv osv. Jeg så frem til Avengers av samme grunn som mange, fordi filmen er nettopp

skrevet og regissert av Whedon. Nå har jeg ikke sett filmen, men har fått intrykk av at filmen er ett lite frisk pust innen Marvel universet pga måten karakterene er skrevet osv. Er det noe Whedon kan så er det å skrive karakterer, som regel. Men nå er vel ikke Whedon alles type kopp te.

 

Kan ikke så si mye på det, som sagt, har enda ikke sett filmen.

Link to comment
Share on other sites

 

Why so serious? The Avengers var fin den. Så den på kino akkurat nå og foretrekker virkelig dette til one-man-vehicles fra de diverse lærisene.

 

Oppsummert. Ikke så bra: Litt for mye eksposisjon. Litt for mye flyaction. Litt for mye one-liners. Litt for mye dustete Captain America. Litt for mye teit obligatorisk ikke-se-sivile-bli-drept og kvasi-moralske avgjørelser og tordentaler. Bra: Thor. Loke. HULKEN (aka HULKEN) som leker troll. Joss Whedon-tøyseri. En god del kule one-liners. Akkurat passe med banking av aliens. Akkurat passe med banking av kvarandre (gjett selv hva som var den artigste duellen). Avkobling av hjernen for et par-timers-tid. Og nevnte jeg... HULKEN som drar til med smashing og raging av beste grad.

Link to comment
Share on other sites

 

Du er full av tull, Outze. Altfor masse facepalm-one-liners, er snarere korrekt. Okei, jeg likte ikke filmen, enkelt og greit. Den prøver å være oppmerksom på seg selv hele tiden, samtidig som den er selvhøytidelig; en fæl miks. Det er naturligvis masse som plager meg med The Avengers, men det som virkelig ødelegger for meg er det faktum at ingen har noen som helst grenser for hva de tåler og hva de kan gjøre. Det blir etter hvert meningsløst å sloss mot hverandre, for ingen kan gjøre noe som helst skade. Alle superhelter har jo en drawback, men dette prinsippet er helt ignorert her, noe som gjør at interessen for å bry seg om karakterene faller helt sammen for min del. Jeg tar The Beast of Yucca Flats foran denne anyday.

 

Jeg prøvde å komme meg ut av salen så fort som overhodet mulig da rulleteksten dukket opp, men alle fant visst ut at de ønsket å se ferdig rulleteksten for å få meg seg en meningsløs epilog (og jeg satt midt i). Og hvorfor i helvete klapper hele kinosalen etter at dette rævmøkket er over?

Link to comment
Share on other sites

 

Fordi de likte det sannsynligvis? Full av tull er jeg ganske ofte, men jeg sier ikke akkurat at dette et mesterverk, bare oki-doki.

 

Derimot er å kalle denne filmen selvhøytidelig noe av det rareste jeg har hørt siden Professor Galacticus prøvde å finne opp en ny brus basert på papp.

 

... og karakterengasjement i en film som dette tar jeg med meg inn i skogen for neste "det-e-mykji-du-ska-hør-før-øranj-ramla-tå"-seminar.

 

Facepalm, indeed, om jeg hadde brukt slike ord... :)

 

Nå. Sove. Natta.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg ser at jeg formulerer meg som en fjomp. Selvhøytidelig er ikke riktig, snarere pretensiøs. Det jeg vil frem til er at den hele tiden forsøker å være bevisst seg selv, nettopp ved å slenge ut sløve one-liners som mesteparten av humoren i filmen baserer seg på. Det er overhode ikke galt at en film er selvbevisst, men når den demonstrerer det på en så hjernedød måte med lavbrynet humor, synes jeg snarere det blir irriterende og tåpelig.

 

Det er heller ikke karakterengasjementet jeg er interessert i å fremheve, men hvordan mangelen på premisser (det at superheltene ikke har noen grenser i noen retning) ødelegger spenningen og hele interessen for å følge den videre utviklingen i filmen.

 

Jeg ser at det er teit å i det hele tatt diskutere rundt en slik film, men er det bare meg som mener at superheltfilmer må ha et visst sett med premisser å forholde seg til?

Link to comment
Share on other sites

 

Beklager at jeg slengte ut en brannfakkel. Greia er at jeg har brekt albuen, og ikke kan skrive så mye uten at det fører til akutt inntak av smertestillende. Synes The Avengers var noe skuffende sammenlignet med andre ting Whedon har gjort som idéfesten Dollhouse og med hjartet på rette staden Firefly. Men som blockbuster fungerer den glimrende. Sjeldent jeg har sett publikum respondere så godt til en film, ledd så mye, klappet så mye, vært så engasjert. Synes Outze gjør en god jobb med å beskrive filmen, men ser innvendingene til Jizzmopper. Velvel, noen ganger går man på kino for å ha det gøy, og selv om The Avengers er litt anmassende, synes jeg den balanserer fint mellom dum og klok humor, selv om jeg selvfølgelig skulle ønske at hver av heltene representerte et aspekt ved den amerikanske kulturen, og konfliktene dem imellom sa noe fornuftig om Amerika i dag. Robert Downey Junior tar ikke over filmen, Mark Ruffalo er god, Scarlett Johansson er bare litt teit og mest sexy, Samuel Jackson briljerer i den grad en skuespiller av hans kaliber kan briljere. Den siste kampsekvensen er alt for lang, men fint å se action som er forståelig, selv om Whedon ikke akkurat klarer å gjenskape de beste Michael Bay-scenene. Liker at sci-fi-tullet er selvironisk, vet ikke om pretensiøs er det riktige ordet heller for en film som fungerer såpass bra. Loke er finfin som skurk, relaterbar med samtidig fremmed.

 

Poenget er uansett at Ridley Scott ikke lager blockbustere av samme format lenger. Prometheus er, basert på traileren, veldig tungnem, som Scott alltid har vært, og castingen langt fra så vellykket som i The Avengers. Batman-filmene til Nolan liker jeg ikke, men de har jo blockbuster-potensiale. Poenget med en blockbuster for meg er at de skal være engasjerende, positive til livet, godt koreografert og morsomme, og The Avengers klarer det ganske bra. Enig med dem som sier at superhelt-filmer kommer med naturlige begrensninger, og jeg kan ikke si at jeg liker sjangeren, men Whedon gjør noe greit ut av den. Håper bare at han blir en av de regissørene som bruker statusen sin til å gjøre noe kult, og at han ikke begraver seg i uinteressante oppfølgere, sjangerfilmer uten vri eller tåreperser. Engangsgrill ut!

Link to comment
Share on other sites

 

The Avengers, folkens? Nei og nei. Gi meg noe interessant.

 

Dette er en superheltfilm som er litt mer interessant, selv om denne traileren faktisk fikk meg på litt negative tanker. Kan ikke forstå hvordan denne skal kunne leve opp til The Dark Knight - som kanskje er urettferdig for filmen - men det er jo en naturlig holdning å ha i bakhodet når man ser traileren.

 

(ny trailer)

 

http://www.youtube.com/watch?v=m5VDDJlsD6I

 

Hva tenker folk?

Link to comment
Share on other sites

 
At blockbustere som tar seg selv for seriøst og prøver å sii noe ofte er rævmøkk er ikke det samme som at alle blockbustere må være " positive til livet". Har foreløpig ikke sett noen av disse tre filmene, men Batman-traileren er den minst interessante isolert sett, og jeg blir svært overrasket hvis nok en overhypet superheltfilm ikke faktisk er utrolig middels (men selvsagt glad hvis Avengers overrasker meg), så jeg holder nå en knapp på Prometheus.
Link to comment
Share on other sites

 

Hva tenker folk?

 

 

Traileren (og eigentleg alle trailerene til The Dark Knight Rises) har sett rimelig slappe og overepiske ut, men eg stiller ikkje med lave forventninger forde. The Dark Knight og eigentleg alt Nolan har gjort (som eg har set) har jo vert bra.

 

Kva med Skyfall då folkens? Mendes bak ratet og ny Bond film i det heile tatt. Eg gleder meg i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Bare for å klargjøre: Jeg synes Batman-filmene har vært noe oppskrytt, men er noe annet enn de 'oppskrytte superheltfilmer' jeg refererer til. Det går mer på at alt med et snev av satire eller humor får terningkast fem, uansett hvor mye tid av filmen som går med til traurig støy og kaos. Batman har hatt en annen tone. Jeg likte The Dark Knight, men hadde mye å utsette.

 

Bond er en annen greie.

Link to comment
Share on other sites

 

Marvel superheltfilmane som har komme dei siste åra, har blitt veldig oppskryt av kritikerene. Korleis dei kan meine at filmar som Captain America (ja, eg elsker å klage på den) og Iron Man 2 kan ha nokon som helst kvaliteter utanom efekter er eit mysterium for meg. Altso, dei filmane er jo ikkje ein gong underholdende.

 

Joda, på ein måte er Bond litt anleis, men den er jo framleis ein av dei store, etterlengta filmane i år.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 weeks later...
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...