Jump to content

Jim Jarmusch

COMPAQis
 Share

Regissørvote: Jim Jarmusch  

42 members have voted

1. 1. Beste Jarmusch film:

• Permanent Vacation (1980)
      0
    • Stranger Than Paradise (1984)
      3
    • Down by Law (1986)
      7
    • Mystery Train (1989)
      1
    • Night on Earth (1991)
      2
    • Dead Man (1995)
      20
    • Ghost Dog: The Way of the Samurai (1999)
      5
    • Coffee and Cigarettes (2003)
      3
    • Broken Flowers (2005)
      1

Recommended Posts

Første thread, så krysser fingrene for at alt går greit :)

Turen er nå kommet til Jim Jarmusch:

http://img27.paintedover.com/uploads/27/jarmusch.jpg

Valgte å ikke ta med dokumentaren "Year of the Horse".

Selv har jeg sett alle filmene utenom Night on Earth og har likt alle meget godt.

Alle filmene har en fantastisk stemning, ofte musikere i hovedrollene og er alltid interessante og morsomme.

Stemmen min går til Dead Man, men kunne like gjerne også gått hvilken som helst av de andre da alt holder et skremmende høyt nivå.

Har sett alle utenom permanent vacation, og holder dead man, mystery train og stranger than paradise svært høyt. Stemmen min går til Down by law, som er en fantastisk film. Karakterene, dialogen, musikken; alt klaffer. Samspillet mellom Waits, Benigni og Lurie er alene verdt toppkarakter. Og for en estetikk, new orleans er vakker, sumpområdende er vakre, ja til og med fengselet blir fint å se på.

Slo meg når jeg leste gjennom den filmrekka til Jarmusch at jeg har faktisk sett alt han har gjort, med unntak av Permanent Vacation. Sært, da jeg ikke har gått inn for det. Jeg liker jo fyren godt, men jeg har ikke anstrengt meg nevneverdig for å se filmene hans. Uansett.

Stemmen min går til "Dead Man", fordi den er kanskje den mest unike filmen av de han har laget. Dessuten har den en masse innmari gode skuespillere, stemning i bøtter og spann og jækla bra musikk. Har lyst til å sette opp Permanent Vacation, Dead Man og Night On Earth på filmklubben, men da må jeg få tak i de to første... Og jeg vet om en kino i Danmark som visstnok har dem... Humtidum...

Oj, jeg glemte musikken i Dead man, den er som Mats sier "jækla bra", binder scenene sammen godt. Ikke så rart, Neil Young er "jækli bra" (selvom jeg holder de mer rolige periodene hans litt høyere enn gitargalskapen). En stund siden jeg har sett filmen og, på tide å friske opp hukommelsen, kanskje den vil overta tronen.

Jeg er stor fan av mannen. Jeg så "Stranger Than Paradise" for første gang tidligere i høst og ble helt blåst bort. For meg representerer den filmen alt jeg liker med amerikansk independent-film. Gjennomført streng estetikk og en tilsynelatende hipster-overflatiskhet som skjuler et stort hjerte. Helt fantastisk.

• 5 weeks later...

Stemmer på Dead Man, som jeg elsker. Finnes ingen bedre western, og den er ikke annet en magisk.

Så den nettopp, og ordet "magisk" kunne ikke vært mer treffende. Om den overgår Down by Law skal jeg la surre i hodet ut dagen.

• 1 month later...

• 6 months later...

• 5 months later...

• 4 months later...
Liker best hans tre første filmer, hvorav Stranger Than Paradise som den beste av de. Jeg liker virkelig Permanent Vacation, men den bærer nettop preg av å være den første. Kan virke litt uferdig og for mye føle-seg-fram og litt for opphengt i andres måter å gjøre ting på, altså at han ikke rikting har funnet sin egen form. Argh. Men skulle jeg anbefale en film for folk som ikke har sett noe av Jarmusch ville jeg foreslått Down by Law.

• 2 years later...

Det ble en skikkelig bump nå, men Jarmusch ble nettopp nevnt i Urulokis tråd, så da tenkte jeg at jeg kunne prate litt svada om han her. Jarmusch er - på et grunnlag av å ha sett seks av hans filmer - en av mine absolutte favorittregissører og en mann som sjelden skuffer. Han har en vanvittig særegen evne til å plukke opp det viktige i det vi i utgangspunktet ikke anser for å være drivkraften i en film, få frem detaljene; blikk, bevegelser, armgester, kroppsspråk, og formidler stilfullt og uanstrengt veldig mye viktig. Man kommer heller ikke utenom soundtrack, her slår ingen Jarmusch.

1. Down By Law

2. Dead Man

3. Night on Earth

4. Broken Flowers

5. Coffee and Cigarettes

6. Stranger Than Paradise

Som en slags signatur, her er Jarmusch på sykkel i Bored to Death.

Man kommer heller ikke utenom soundtrack, her slår ingen Jarmusch.

Dette er veldig sant, i hvert fall om vi snakker om ikke-originale soundtracks. Broken Flowers er vel den filmen som har fått meg til å oppdage flest "nåværende favorittartister". Sleep, The Brian Jonestown Massacre, The Greenhornes, Mulatu Astatke. Og Ghost Dog fikk meg kanskje indirekte til å skjønne greia med Wu-Tang Clan. Skal selvsagt ikke kimse av en mann som samarbeider med Neil og Waits heller.

Jeg venter litt med å stemme jeg. Dead Man som foreløpig favoritt, som sagt, men jeg føler at jeg i hvert fall må få sett Stranger than Paradise og Mystery Train før jeg avgir stemme.

Mesterlig: Dead Man og Down By Law

Genial: Mystery Train

Svært bra: Broken Flowers, Night on Eearth og Coffee and Cigarettes

Bra: Stranger than Paradise

Middelmådig: Ghost Dog og Permanent Vacation.

Stemmen går til Dead Man

Jarmusch er på mange måter en regissør som alltid holder solid nivå for meg, men som til nå bare har ett "mesterverk", på mange måter en nymotens Woody Allen. En som aldri skuffer, men som sjelden bergtar meg totalt. Hvis jeg skulle adoptert denne rangeringsmåten din hadde det vel blitt noe slik:

Mesterlig: Dead Man

Meget, meget bra: Resten.