Jump to content

DFilm - elitistisk eller folkelig?


pretender
 Share

Recommended Posts

EDIT: Dette er hentet fra 90-tallstråden, og oppstod som følge av reaksjoner fra forumet "diskusjon.no" på vår 90-tallsliste.

------

 

 

Jeg ble litt skremt av denne:

 

Er kanskje noe av grunnen til at jeg sluttet å henge på diskuterfilm. Følte man trengte doktorgrad for å diskutere der

 

Sitter andre med dette inntrykket?

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg ble litt skremt av denne:

 

 

 

Sitter andre med dette inntrykket?

 

 

Da jeg først kom til DF da det fortsatt var .net følte jeg akkurat det ja, men som jeg ekspanderte filmsmaken min kom jeg tilbake og så meg aldri tilbake. Får ofte følelsen fra andre forum at vi sees på som et "elite-forum", selv om jeg ikke er enig i dette, men det er fakta at mange ser på oss slik.

 

Edit: Nå var det Nightkeeper som skrev det innlegget, det meste han skriver er trangsynt, ikke bare om DF.

Link to comment
Share on other sites

 

Jo, en av utallige listeskandaler!

 

Seriøst, jeg lurer på om de som kaller df eliteforum virkelig leser noe her inne. Greit at det dukker opp ting som er ålreit skrevet i ny og ne, men er det elite bare man klarer å uttrykke det man tenker? At man prøver å tenke før man skriver? Er verden så stusselig, at man samenligner dette med doktorgradmateriale? No offence, men "Juice"? "Blausens Tisseblog"?

 

Jeg kaller det folkelig!

Link to comment
Share on other sites

 
 
Jeg ble litt skremt av denne:

 

 

 

Sitter andre med dette inntrykket?

 

Ikke akkurat det inntrykket, men mange ganger blir det sånn at når man ikke føler at man klarer å opprettholde nivået på postene i en tråd (refleksjon, kunnskap etc) lar man heller være å poste enn å fremstå som "dum".

Link to comment
Share on other sites

 
Ikke akkurat det inntrykket, men mange ganger blir det sånn at når man ikke føler at man klarer å opprettholde nivået på postene i en tråd (refleksjon, kunnskap etc) lar man heller være å poste enn å fremstå som "dum".

 

Næsj, bare kjør på. Skriv fra levra, funker alltid.

 

...80-tallstråd i emning!

Link to comment
Share on other sites

 
Får ofte følelsen fra andre forum at vi sees på som et "elite-forum", selv om jeg ikke er enig i dette, men det er fakta at mange ser på oss slik.
Det er ikke så ille som jeg hadde fryktet, egentlig. Jeg følger nå med her inne, syns det er interessant å lese hva dere syns er god og dårlig film - og det er jo ikke sånn at dere er en eneste homogen masse sånn sett. Men, så klart, det er nok en markant forskjell mellom dette og det andre forumet jeg deltar (mest) i.
Link to comment
Share on other sites

 

Da jeg kom hit for 2 år siden satt jeg definitivt med inntrykket av at dette var et forum for særinger. Eller, litt feil ordvalg, men folk som virkelig hadde peiling. Luska jo litt rundt her før jeg registrerte meg, og fant fort ut at jeg ikke engang hadde hørt om 90% av filmene som ble nevnt her. Husker jeg var litt skremt, redd for å drite meg ut som en som hadde null peiling. Og det gjorde jeg kanskje, og kanskje har jeg ikke så mye mer peiling nå. Men jeg kasta meg i hvert fall inn i det, og har aldri sett tilbake. Det handler jo bare om å ha et litt åpent sinn, så oppdager man fort hvor mye fantastisk som finnes der ute i filmkosmoset. Men ja, jeg kan nok skjønne at den generelle oppfattelsen "der ute" er at vi er elitister. Men sånn er det vel når ikke Fight Club og The Shawshank Redemption topper 90-tallslista vår.

 

For øvrig vil jeg si at forumet har sett en viss forbedring i løpet av tiden jeg har vært med, i forhold til å ha, sitat etter hukommelsen fra Bill (blir mye Bill-sitater nå, eller?), lavere terskel for tull og fjoll. Eller kanskje jeg bare brukte ett år på å oppfatte hvordan tonen egentlig er her inne. Kanskje jeg tok meg selv for seriøst i starten. Mulig det. Men ja, ellers enig i det pretender skriver.

 

Jeg husker forresten ikke hvordan jeg forvillet meg inn her. Mener å huske at det var gjennom herr_kalkun på et eller annet vis. En link på et eller annet forum, en profil eller noe? Husker faen meg ikke.

 

Nå ble det litt mye mimring her.

 

Edit: Nå var det Nightkeeper som skrev det innlegget, det meste han skriver er trangsynt, ikke bare om DF.

Det er han som går under navnet Torgo her, eller? Han virker da som en hyggelig fyr.

Link to comment
Share on other sites

 

Artig å mimre litt. Husker dette var en litt døll plass sånn omtrent i starten. Når var det egentlig? 2003-2004 en plass? Det herlige røde og grå skinnet...

Admin og eier av sida var en kjip fyr med ganske overfladisk filmsmak, syns jeg å huske. Som aldri fikk ting til å skje, men hadde svanky under seg som en puppet. Mye tråder uten noen svar..

Var vel via VGD jeg kom hit, og mye av folkene i starten kom vel nettopp derfra.

Link to comment
Share on other sites

 
Det er han som går under navnet Torgo her, eller? Han virker da som en hyggelig fyr.

 

Vet ikke, han kan være hyggelig når han er i godt humør, men sier så mye dritt som irriterer, spesielt på diskusjon.no

 

Kom hit også fra VGD, igjennom en som het IronMaiden, men han forsvant etterhvert tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

 

Angående vår alles spede begynnelse, så ser jeg at jeg jaggu har passert 2000 poster nå. Jeg feirer meg selv med kake, passende nok formet som en film.

 

http://img233.imageshack.us/img233/6836/joshscakes001uc0.jpg

 

Jen, som lagde kaka, har tydeligvis ikke fått med seg at jeg ikke heter Josh. Men jeg er fornøyd likevel.

Link to comment
Share on other sites

 
Vet ikke, han kan være hyggelig når han er i godt humør, men sier så mye dritt som irriterer, spesielt på diskusjon.no

 

Kom hit også fra VGD, igjennom en som het IronMaiden, men han forsvant etterhvert tror jeg.

 

Maiden, ja. Hehe, er faktisk samme fyren. Gammel rytter på VGD det.

Kanskje litt vel ivrig og testosteronglad for å passe 100% inn på Diskuterfilm slik jeg husker han, så jeg har ikke helt problemer med å skjønne at han foretrekker Diskusjon.no og VGD. Men han er en ok fyr, og jeg tror ikke egentlig han mente den doktorgrad-kommentaren med spesielt vond tunge. Jeg leste den ikke slik.

 

Han andre er Steffyboy. Helt grei fyr det og. Han prøvde seg vel som medlem her for et par år siden eller så, etter jeg inviterte han, men liker seg vel bedre på diskusjon.no når alt kom til alt. Greit nok det. Selv om jeg tror det er litt på jordet å mene at man skal innføre masse "kommersielle filmer" på sin favorittliste bare sånn for å "balansere" det HAN oppfatter som sære/ukjente filmer. Tror han trenger å tenke litt mer på den der, gitt. Skjerpings Steffyboy, for du av alle vet bedre.

 

Ellers til Pretender...

Tror ikke du skal ta det så ille opp at Diskuterfilm blir regnet som en litt mer sofistikert kanal enn veldig kommersielle debattkanaler som diskusjon.no og VGD. Dette er jo intet nytt under solen. Og er ikke det, om noe, faktisk det som gjør Diskuterfilm til det det er? Det vi liker med denne kanalen, om noe? Er det ikke tilogmed det vi alltid siktet mot.. helt fra spebarn-stegene? Når ble det en gal ting? Kanskje er vi ikke enige om alle filmer og regissører her inne, men samtlige har et litt dypere forhold til film enn den typiske fyren i gata.. og hvis det er et skjult opptakskrav her, så synes jeg det er helt patent, og ingenting å skamme seg over.

 

Og ja... Noen velger å være åpne når de kommer hit, ta til seg ny kunnskap og ulike perspektiver på film, regissører, juice, brus og hva enn vi diskuterer for tiden... og trives tydeligvis bra her inne... mens andre velger å forhåndsdømme oss bare fordi det er mye snakk om filmer de ikke har hørt om, eller at debatter har fremmedord de ikke kjenner til osv, og liker å desperat kaste ut ord som elitisme, kred og bla bla i bitterhet... Det er jo bare tåpelig fordomsfull oppførsel generelt, og de er sikkert sånn i alle arenaer i livet. Sier jo mer om dem, enn oss.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Ellers til Pretender...

Tror ikke du skal ta det så ille opp at Diskuterfilm blir regnet som en litt mer sofistikert kanal enn veldig kommersielle debattkanaler som diskusjon.no og VGD. Dette er jo intet nytt under solen. Og er ikke det, om noe, faktisk det som gjør Diskuterfilm til det det er? Det vi liker med denne kanalen, om noe? Er det ikke tilogmed det vi alltid siktet mot.. helt fra spebarn-stegene? Når ble det en gal ting? Kanskje er vi ikke enige om alle filmer og regissører her inne, men samtlige har et litt dypere forhold til film enn den typiske fyren i gata.. og hvis det er et skjult opptakskrav her, så synes jeg det er helt patent, og ingenting å skamme seg over.

 

Dette er i hvert fall grunnen til at jeg er her, på dette forumet kan og tør folk å sette ord på filmopplevelsene sine, på andre forum så går "diskusjonen" slik: "Transformers er tøff". Svar: "Ja, dritkul :-D". Satt på spissen selvsagt, men nei, egentlig ikke, det er faktisk på det planet diskusjonene går. Synes ikke Df bør være redd for stempelet som et litt sofistikert og elitistisk forum, det er en nisje som ikke fylles av noe annet norsk diskusjonsforum om film.

Link to comment
Share on other sites

 

Måtte hente noen poster hit... rydde opp litt...

--

 

Ellers til Pretender...

Tror ikke du skal ta det så ille opp at Diskuterfilm blir regnet som en litt mer sofistikert kanal enn veldig kommersielle debattkanaler som diskusjon.no og VGD. Dette er jo intet nytt under solen. Og er ikke det, om noe, faktisk det som gjør Diskuterfilm til det det er? Det vi liker med denne kanalen, om noe? Er det ikke tilogmed det vi alltid siktet mot.. helt fra spebarn-stegene? Når ble det en gal ting? Kanskje er vi ikke enige om alle filmer og regissører her inne, men samtlige har et litt dypere forhold til film enn den typiske fyren i gata.. og hvis det er et skjult opptakskrav her, så synes jeg det er helt patent, og ingenting å skamme seg over.

 

Og ja... Noen velger å være åpne når de kommer hit, ta til seg ny kunnskap og ulike perspektiver på film, regissører, juice, brus og hva enn vi diskuterer for tiden... og trives tydeligvis bra her inne... mens andre velger å forhåndsdømme oss bare fordi det er mye snakk om filmer de ikke har hørt om, eller at debatter har fremmedord de ikke kjenner til osv, og liker å desperat kaste ut ord som elitisme, kred og bla bla i bitterhet... Det er jo bare tåpelig fordomsfull oppførsel generelt, og de er sikkert sånn i alle arenaer i livet. Sier jo mer om dem, enn oss.

Er enig i at noen forumalternativer er som togvrak. At det er mer sofistikert nivå her enn på feks. VGD. Hadde det ikke vært så, hadde jo dette vært verdiløst. Det jeg synes er skremmende er at folk reagerer og skremmes bort av dette nivået. Det er jo ikke noe spesielt med det utover at folk er veldig filminteressert, og prøver som KAH sier å sette ord på ting. Dette burde jo være et minimum til enhver disusjon. Det jeg liker her inne er at nesten alle virker å ha ambisjoner, og at som følge av det at nesten alle skriver mer og bedre enn det var for to-tre år siden. Jeg synes "bullshit-faktoren", som vokste brått for en stund tilbake har tilført veldig mye bra, både på filmsiden, og også i musikk, trening, tannbørste og bokforumet. Ellers har det jo vært litt tilvekst av medlemmer, som har kommet med mye bra, og forhåpentlig blir hengende med.

 

Så vi kan klappe oss på skuldra et sekund, men synes det er viktig å holde forumambisjonene oppe.

 

Da skal ikke jeg si så mye mer, det blir kaffe og kringle nå.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Det er veldig sant, men jeg kan ikke tenke meg annet enn at det finnes nok filminteresse i Norge til at det, på et eller annet tidspunkt, vil bli langt mer fart i sakene enn det er nå (ikke at det er så altfor ille nå altså).
Link to comment
Share on other sites

 
Det er veldig sant, men jeg kan ikke tenke meg annet enn at det finnes nok filminteresse i Norge til at det, på et eller annet tidspunkt, vil bli langt mer fart i sakene enn det er nå (ikke at det er så altfor ille nå altså).

 

Joda, vi er nok litt lukket inne på vår egen øy enda. Det har nok både fordeler og ulemper.

Når vi får frem en forside så antar jeg ting blir å skje i høyere grad. Ellers så orker jeg ikke sånn forum-nasjonalisme. Nok å tenke på ellers egentlig. Skjønner at det sikkert kunne vært gøy med masse drama mellom kanalene dog. Kanskje en annen gang.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Synes aktiviteten har økt betraktelig den siste tiden, spesielt etter at det ble mer populært å diskutere ikke-film her. Jeg har dessuten prøvd å bli mer aktiv, har lurket veldig lenge i skyggene her uten å si mye.

 

Da jeg først ble medlem, det var vel på gamle .net tilbake 04, kanskje tilogmed 03, syntes jeg forumet var fullt snobber og elitister ja. Men så var jeg ikke eldre enn 14-15 år og hadde nettopp blitt hekta på Pulp Fiction, og jeg var egentlig bare på jakt etter et sted å proklamere det. Men jeg hang rundt en stund likevel, og har gjort det siden jeg meldte meg inn her og fram til nå, fordi jeg alltid har vært interessert i å utvide horisonten min, og dette har utvilsomt vært det beste stedet. Har riktignok ikke følt at jeg har mye å bidra med, for folk her har generelt langt mer filmerfaring enn meg. Men alle må jo begynne et sted, og det mange ser ut til å misforstå er at det er ikke flaut å ha sett lite film.

 

Har vært aktiv på diskusjon en stund, og det er et bra sted med tanke på aktiviteten. Klart, diskusjonen er kanskje ikke på et "høyere nivå", men jeg føler ikke at det er nødvendig hele tiden, heller. Dessuten har jeg mer å bidra med der. Begynner å foretrekke dette stedet mer og mer, dog. Folk her har jo mer peiling, og jeg interesserer meg for alt som kan krype og gå av film, og ikke bare det mer tilgjengelige.

 

Hva elitister angår, har jeg faktisk sett mer til denslags på diskusjon. Det er med jevne mellomrom en eller annen ufordragelig fyr som forviller seg inn og forpester atmosfæren med ovenfra-og-ned-holdninger. Disse blir aldri veldig lenge, men de viser at de eksisterer. Merket lite til fordommer og denslags her i gården.

Link to comment
Share on other sites

 
Har riktignok ikke følt at jeg har mye å bidra med, for folk her har generelt langt mer filmerfaring enn meg. Men alle må jo begynne et sted, og det mange ser ut til å misforstå er at det er ikke flaut å ha sett lite film.

 

Viktig poeng. Den største vrangforestillingen om dette forumet som må bekjempes er trolig at man ikke trenger å være filmhistoriker eller å ha sett uhorvelig masse film for å "bidra" med noe. Alle kan bidra med noe, samme hvor mye de kan eller ikke. Om man f.eks ikke har sett så mye film, kan man jo f.eks ta det igjen i nøtt, juice eller mat-tråden. Like viktig dét.

 

Hva elitister angår, har jeg faktisk sett mer til denslags på diskusjon. Det er med jevne mellomrom en eller annen ufordragelig fyr som forviller seg inn og forpester atmosfæren med ovenfra-og-ned-holdninger. Disse blir aldri veldig lenge, men de viser at de eksisterer. Merket lite til fordommer og denslags her i gården.

Nok et viktig poeng. Men den generelle oppfatningen av elitister er jo at de er "folk som kan mer enn meg, og derfor hater jeg dem, for jeg vet best". Det er vel kanskje slik at når man interesserer seg for ting som er litt utenfor allfarvei, så blir man fort stemplet som en pretensiøs dust. Men jeg er meget enig i at elitismen er mer fremtredende på andre forum, men da mer i sammenheng med folk som er utrolig bastante og snakker som de har peiling på alt, til tross for at de snakker om filmer som de fleste liker. Dermed blir ikke de fleste "rammet", og folk ser forbi det. Er meget enig i at stemningen her inne er mye mer tolerant og åpen, folk takler kritikk og tåler at andre har helt andre synspunkter enn dem selv. Det handler vel kanskje mest om at de fleste av oss har vokst fra puberteten.

 

Eller noe slik. Vet ikke hvor mye mening det siste avsnittet der ga, klarte ikke helt å forklare hva jeg mener.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er vel ikke til å komme utenom at dette forumet samler en del folk som igjen er folk som samler på film utenfor Hollywood-kanoen. Og da blir det "smalt" og potensielt skummelt for mange. Mange av oss her har jo et annet forhold til film enn det mange andre har og det vil prege forumet - og gudskjelov for det, jeg hadde ikke giddet å vært her hvis det ikke hadde vært sånn. Nemlig. :)

 

I min verden er det en forskjell på elitisme og bevisst smak. Jeg opplever at mange her inne har en ganske bevisst smak om hva de liker og ikke, som fort blir sett på utenfra som "elitistisk". Men som noen sa: det er jo stort sett gemyttlig og hyggelig her. Jeg vanker også på et hi-fi-forum og det er meget variabelt hvor hyggelig det er der, sammenlignet med her (men så er det også mye mer folk på det foraet).

Link to comment
Share on other sites

 
Det er vel ikke til å komme utenom at dette forumet samler en del folk som igjen er folk som samler på film utenfor Hollywood-kanoen. Og da blir det "smalt" og potensielt skummelt for mange. Mange av oss her har jo et annet forhold til film enn det mange andre har og det vil prege forumet - og gudskjelov for det, jeg hadde ikke giddet å vært her hvis det ikke hadde vært sånn. Nemlig. :)

 

I min verden er det en forskjell på elitisme og bevisst smak. Jeg opplever at mange her inne har en ganske bevisst smak om hva de liker og ikke, som fort blir sett på utenfra som "elitistisk". Men som noen sa: det er jo stort sett gemyttlig og hyggelig her. Jeg vanker også på et hi-fi-forum og det er meget variabelt hvor hyggelig det er der, sammenlignet med her (men så er det også mye mer folk på det foraet).

 

Ja, jeg tror også at påstanden om elitisme mer er en slags prosjeksjon mot folk man ikke liker, rett og slett. Digger man Michael Bay og kommer inn hit, og ser at de fleste her anser han som antikrist mens de liker endel saaakte filmer fra øst-europa som de selv ikke skjønner bæra av og kanskje tilogmed hater.. så har man valget å akseptere at folk er forskjellige, eller så kan man kalle de kredjagende snobber og elitister.

Det er nok umulig å komme bort fra. Det er jo ikke noe spesielt unikt for Diskuterfilm heller. Slike holdninger har jo kommet mot filmklubber og cinematek i alle år også... det vet sikkert du enda mer om kanskje, Mats. Kanskje du også kan legge en psykologisk forklaring for fordommer også mens du er i gang, hoho.

 

Men jo, poenget er at du ikke kan vinne dem alle, og det vil vi ikke heller. Jeg mener det er helt fint og rom for mye Hollywoodfans og Hollywood snakk her, og det er det jo, men jeg tror nok at hvis du ikke liker annet enn de siste fra Hollywood og anser dyrest mulig special FX som det beste av kvalitet og helst kun ser filmer med kjente fjes fra Se & Hør, så er muligens ikke Diskuterfilm det beste stedet du kan ende opp på egentlig. Sjekk heller ut diskusjon.no eller vg sine debattsider. Har vært noen av de her, men jeg tror aldri de har blitt hetset personlig ut. De bare takler ikke at noen ikke liker favorittfilmen dere, også går de å slenger dritt om hele kanalen på andre forum.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Angående at folk er hyggeligere/mer tolerante her inne enn på mange andre forum, tror jeg også har en del med antallet medlemmer å gjøre. Siden vi er en liten "lukket" gruppe får man kanskje et litt mer personlig forhold til folk, og man kjører ikke på med sleivspark og gjemmer oss ikke like mye bak et internettpersona. Kanskje man føler mer tilknytning til medlemmene når det ikke er så altfor mange av oss? Jeg tror i hvert fall at man lærer seg å kjenne folket her inne bedre enn om vi hadde vært 1000 stykker. Og når man kommer litt mer under huden på folk, er man kanskje automatisk litt mer hyggeligere og tolerante.

 

Men jeg føler det kanskje bare slik fordi de fleste her har sett kuken min.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...