Otth 0 Posted September 4, 2008 Report Share Posted September 4, 2008 Laget nøyaktig denne tråden på diskusjon.nos sider (med udefinert suksess) og tenkte at denne tråden også kunne passe her. Resten av innlegget er bare en kopi av orginalinnlegget mitt: Det er mange brukere her med mye forskjellig spesialkompetanse, men ikke særlig mye som som sier hvem som har hvilken. Så her har vi sjansen til å fikse på dette. Så det første spørsmålet mitt er: Hva er ditt spesialfelt? Selv om de ikke trenger å være gjensidig utelukkende, snakker jeg her ikke om hva som er ditt favorittfelt, men det feltet du har mest kunnskaper om. La dere ikke her begrense dere til sjangere, sub-sjangere, epoker o.l.. Fortell oss hvilket området inne det store fagfeltet som film er, hva du er best på. Som et naturlig steg videre fra det første spørsmålet mitt, lyder det andre: Hvilke felt ønsker du å spesialisere deg mer i? Så oppsummert:Hva er ditt spesialfelt?Hvilke felt ønsker du å spesialisere deg mer i?For min del kan jeg ikke si at jeg har noe eget felt som jeg er spesielt god på. Jeg har nesten hele tiden prøvd å skaffe meg en bredde, fremfor en dybde, i mine kunnskaper. Og som vanlig er når man søker bredde, så øker horrisonten eksponensielt med tilegnet kunnskap. Jeg har i lengre tid hatt en plan om å spesialisere meg i noe, men har aldri kommet så langt til å velge et felt. Dette endret seg derimot for ikke så alt for langt tid siden. Mitt nye spesialfelt skal i første omgang bli apocalyptiske, post-apocalyptiske og dystropiske filmer. Grunnen til at det blir tre felt, er at de overlapper hverandre så mye at det vil være nesten det samme arbeidet å sette seg inn i alle tre som ett av feltene. Jeg har i tillegg en halvveis plan om å sette meg inn essensielle biljakter som et sideprosjekt. (Edit: Dette ble det ikke noe av.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex 0 Posted September 4, 2008 Report Share Posted September 4, 2008 Hm, har vel ikke noe dypt spesialfelt, er vel mest interessert i film fra 50 og 60-tallet, der jeg ser mest fra. Har vel prøvd til en viss grad og spesialisere meg innen Europeisk film i den tidsperioden, men har ganske bred kunnskap, er godt kjent med Amerikansk film fra stillefilm tiden til Hollywood’s gullalder, 80-tallet og opp til i dag. Er ikke like godt kjent med Asiatisk film som jeg gjerne skulle vært, men har ganske god kunnskap om filmene til Kurosawa, Ozu og Mizoguchi. Aller mest har jeg vel lyst til å være kjent med Europeisk film, kanskje den franske nybølgen osv. Er litt godt i gang, men er fortsatt utrolig mye som ikke er utforsket, regner meg selv fortsatt som en relativ nybegynner innen film. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ZoDiAc 0 Posted September 5, 2008 Report Share Posted September 5, 2008 Føler jeg spaserer litt rundt på mange felt uten å få spesialisert meg skikkelig noen steder. Det nærmeste man kan kalle spesialisering er:-Kung fu filmer fra Hong Kong (Til dels triads/crime)-Yakuza/crime fra Japan (Til dels samurai)-Italiensk horror og exploitation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kubrick 0 Posted September 5, 2008 Report Share Posted September 5, 2008 Hva er ditt spesialfelt?--> Hmm. Skrekkfilmer generelt kanskje. Var vel der filminteressen for alvor startet. Fra alder 13 til 16 så jeg vel stort sett kun på grøssere. Nesten samtlige Kubrick-filmer har også fått sin gjennomgang i DVD-spilleren x antall ganger. Hadde en Kitano-periode for et par år siden der han var viet stor oppmerksomhet. Hvilke felt ønsker du å spesialisere deg mer i?---> Fransk ny-bølge og Bergman ihvertfall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos 5 Posted September 10, 2008 Report Share Posted September 10, 2008 Det er nok ingen overraskelse for noen, men mitt spesialfelt er norsk filmhistorie. Har for eksempel skrevet en eksamensoppgave om Stompa, samt alle andre oppfølgere i norsk film. Ser at de nå begynner å bli noen romartallfilmer som kommer nå, for tidligere så fikk filmene som oftest en ny tittel. (eks. Olsenbanden) Det som jeg jobber med nå. Som jeg da jobber med å spesialisere meg mer i, er andre media til film, og da først og fremst dataspill og andre spill til film. Det vil si en interaktiv opplevelse til en enveis kommunikativ opplevelse. Andre media som jeg har sett på er tegneserier. Dataspilloverføringene har fått mye pepper, og det blir sannsynligvis bedre filmer av å slippe FMVene fra spillene som film, (til dels FFVII: Advent Children) enn å finne på noe selv. Så det er mye søppel i samlinga mi nå, men likevel gode referanser på potensielle pengekuer som aldri blir laget med den glød, motivasjon og kreativitet som spilldesignere og -utviklere jobber så mye med. I tillegg til bacheloren i Filmvitenskap så er jeg også utdannet spilldesigner, så begge disse spesialiseringsfeltene faller seg egentlig naturlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts