Jump to content

Before the devil knows you're dead


blausen
 Share

Recommended Posts

http://correctopinion.files.wordpress.com/2008/03/before-the-devil-knows-youre-dead.jpg

 

Brødrene Andy og Hank sliter begge med personlige problemer, og under overflaten kan det virke som de er dynget ned av gjeld. Deres anstrengte forhold til foreldrene gjør at Andy en dag finner den perfekte løsningen på de finansielle problemene. Å rane foreldrenes gullsmedforretning virker som en bombesikker løsning. Men ranet medfører større problemer enn noen kunne forestille seg, og brødrenes stadige feile valg i livet vil snart innhente dem.

 

84 år gamle Sidney Lumet viser at han fortsatt kan lage film tross alderen, selv om han ikke har produsert noe minneverdig på mer enn 20 år. Han har kanskje ikke noen særegen form å regissere film på, men det er iallefall tydelig at han er en dyktig, subtil håndverker. Before the devil knows you're dead kommer under den kategorien. Et solid krimdrama med godt håndverk, med flere emosjonelle lag enn man på forhånd tror. Sentralt i filmen er skuespillerne, spesielt med trekløveret Philip Seymoure Hoffman, Ethan Hawke og Albert Finney. Jeg hadde ikke ristet på hodet om de hadde plukket med seg oscarnominasjoner. Merkelig nok ble Hoffman nominert i kanskje hans svakeste film fra 2007, Charlie Wilson's war.

 

Coveret og måten filmen blir markedført på er kanskje litt misvisende. Dette er mer en tragedie enn en ransfilm. Fra den tempofylte starten utvikler det hele seg som et dypdukk i personlige problemer og komplekse familiære forhold. Ingenting er som det vises på overflaten, og stadige håpløse valg skaper nye og verre problemer. Fanget i en ondsinnet sirkel, byr desperasjonen på noen virkelig intense scener som skuespillerne løser på et utmerket vis. Kanskje halter det noen ganger med den ukronologiske fortellermåten Lumet presenterer filmen i, men det går mer på bekostning av ytre, overfladisk spenning enn selve dramatikken i det psykologiske aspektet ved filmen.

 

http://cjkennedy.files.wordpress.com/2007/09/before-the-devil-knows-001-465.jpg

 

Jeg har egentlig ingen problemer med å gi filmen en femmer på terningen. I disse dager er det sjeldent at vi får servert såpass gode filmer i thriller-sjangeren, og da syns jeg det bør belønnes deretter. Bare den knalltøffe tittelen i seg selv er verd en sekser. Before the Devil Knows You’re Dead er et solid stykke håndverk som fremstår både ujålete og effektiv. Musikken underbygger stadig stemning og tempo, mens den nærmer seg den uungåelige katastrofale slutten. Kanskje føles det hele litt over-the-top og lettvint når ting skal gjøres opp, men det skader ikke helheten nevneverdig.

 

4/5

Link to comment
Share on other sites

 
  • 9 months later...

Veldig overrasket egentlig over å finne en anmeldelse (og en positiv sådan!) av denne filmen, da jeg nesten trodde jeg var alene om å synes at denne filmen er mer enn "ok".

jeg er enig i mye av det du skriver, som f.eks at regissøren virker å alltid ha et stødig grep rundt det som skjer i filmen, og med navn som Phillip Seymour Hoffman og Ethan Hawke i storform er det ganske utenkelig at resultatet skal bli noe annet enn severdig.

 

Jeg liker selv veldig godt de varierte emosjonelle aspektene som preger filmen, ihvertfall det som skjer rundt Hoffmans rollefigur og forholdet mellom aksjon/reaksjon.

Absolutt verdt en titt!

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...

Litt snodig at du anmelder filmen uten å nevne det lille sjokket som møter deg med en gang da PSHs rumpe vogger fram og tilbake mot deg.....

Eller at Marisa Tomei viser at alderen ikke har satt noen nevneverdig stopper for knallkroppen hennes.....

Mulig det er meg som fremdeles er pubertal.....

Link to comment
Share on other sites

 
 
... en helt grei film.

Om man er i det forsonlige laget kan det stemme. Om man er mer edruelig vil nok rutineaktig håndverk være en mer passende beskrivelse. Dette er en film av typen fort sett, fort glemt.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Bekreftes. Forøvrig en helt grei film.

 

Luringen.

Men nei, det er vel strengt tatt en underholdningsfilm, som ikke sitter igjen i flere dager etter at du har sett den. Men fin som underholdning da. Nevnte jeg at Tomei er naken i den?

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...