Jump to content

True Blood


Melkor
 Share

Recommended Posts

Alan Ball kommer som kjent med en ny serie i høst, produsert av HBO, vil den være noe tess, mon tro?

 

Personlig har jeg ikke fulgt med på en eneste TV-serie siden Six Feet Under og Carnivàle sluttet, har rett og slett vært pent lite interessant på TV de siste årene (In Treatment er det nærmeste noe har kommet til interessant, men formatet blir litt for miniskult og smalt). Det hadde vært greit om det i det minste kunne komme én serie som det var verdt å se på snart.

 

Onde tunger sier at materialet virker «for lett» til å være Ball, noe som kan høres ut som fordommer mot senere vampyrmytologi (siden det er svært få som offisielt faktisk har sett noe av serien), og veldig mange spår at dette ender opp som en serie som blir borte til neste år; og jeg ser helt klart problematikken. Ikke «dramatisk» nok for folk som f.eks. fulgte SFU, og litt for drøyt for Average Joe amerikaner. Kvalitetsmessig er jeg dog spent. Jeg kan ikke se for meg at bøkene er av særlig verdi (selv om dette også selvfølgelig er utelukkende fordommer), så det hadde vært morsomt om Ball faktisk hadde laget noe interessant av originalmaterialet.

 

Siden det er HBO som har laget og sender serien, så dukker den også opp på Canal Plus etter hvert (later til at de ikke har annonsert nøyaktig når, men de bruker å ligge ganske jevnt med HBO (og noen ganger også foran)), antageligvis i september/oktober en gang.

 

[EDIT: Serien begynner 22. oktober på Canal+ First]

Link to comment
Share on other sites

 
  • 5 weeks later...

Har sett 3 episoder nå, litt blandede følelser sålangt. Morsomt univers de presenterer, rednecks og vampyrer i sumpa. Mye morsomme detaljer, og samtidig litt irriterende med kun skikkelig bred sørstats-amerikansk hos karakterene.

Jeg tenker også at materialet sålangt virker litt for lett. Lett underholdning så langt øyet ser. Men mest av alt savner jeg noe som engasjerer meg hos karakterene og skuespillerne. Syns noen av rollene ikke er bekledd godt nok. Anna Paquin er i beste fall birolle-materiale, og har lite utstråling. Og hovedvampyren er bare traust, grå og uinteressant. Noen av birollene har potensiale dog.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

Ser man bort i fra at skuespillerne lider av teaterskolesyndromet når det kommer til sørstatsdialekten, så er serien ikke så aller verst.

 

I episode èn så lå det et eksemplar av The National Inquiry på et bord med følgende hovedoppslag: "Angelina adopts a vampire baby".

 

Slike detaljer gir meg håp om at serien kommer til å ta seg opp. :D

Link to comment
Share on other sites

 
  • 10 months later...
 
 
 
Sesong to har vært fantastisk! Bill og Sookie er dritkjedelige, men alle andre er tilsvarende tøffe. Digger Alexander Skarsgård!

 

Really? For tro han tar seg opp i andre sesong, for i første sesongen var han bare irriterende.

Link to comment
Share on other sites

 
Sesong to har vært fantastisk! Bill og Sookie er dritkjedelige, men alle andre er tilsvarende tøffe. Digger Alexander Skarsgård!

 

Jess. Jeg blir dugelig irritert hver gang det Bill og Sookie-temaet kommer. Klining/puling i flere minutter, evt. gørrkjedelig pillowtalk. Jason kan også være litt klein, men ellers flott sesong!

Link to comment
Share on other sites

 
Sesong to er jo genial i forhold til den første. Nå begynner det jo å bli virkelig trashy og flott. Shapeshifters, halvguder, pupper, blodgrining etc.

 

 

Helt enig. Sjelden vare med tv serier som bli bedre etterhvert. Men her stemmer det faktisk.

Link to comment
Share on other sites

 
Digget første sesong, men de har virkelig funnet formen nå. Utrolig bra at de ikke bare involverer vampyrer, denne sesongen har scoret stort på gresk mytologi. Sønnen til Stellan har ser ut til å bli en yndling i HBO familien, først Generation Kill, nå True Blood. Og han er faktisk veldig dyktig. Artig hver gang han slår over til svensk
Link to comment
Share on other sites

 
Hm. Jeg sjekket ut denne på anbefaling fra en kamerat, og holdt ut i akkurat tre episoder før jeg la inn årene. Jeg syns bare det var møl fra ende til annen, med en halvspennende cliffhanger i hver episode. Jeg får kanskje gi serien en sjanse til, alle sier jo at den blir så bra etterhvert...
Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...
 
  • 3 months later...

Jeg er snart ferdig med den første sesongen, og slenger meg på hyllestene. Trashy og stor underholdning, som Dagbladet skrev i sin anmeldelse tidligere i høst. Det er det, selv om jeg gjerne skulle ha likt å se enda mer av alt. En episode midtveis i sesongen henga seg til kleint føleri, synes jeg, og selv om karakterene på ingen måte er svake eller drivkraften i historien tynn, er det som virkelig driver True Blood videre blod, sex og vampyrer. Men som jeg leser både her inne og har hørt ellers tar den andre sesongen seg voldsomt opp på dette. Det er da lovende, og jeg ser frem til den.

 

Canal+ sender forøvrig en maraton av sesong 2 fra 21. desember.

 

EDIT: Alexander Skarsgård er fantastisk.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
Har den første sesongen liggjande usett, har eit par andre eg må gjere meg ferdig med først. True Blood virkar i alle fall veldig bra det lisje eg har sett av det.
Link to comment
Share on other sites

 
  • 5 months later...
 
 
  • 3 weeks later...
 
 
  • 4 weeks later...
Jeg syns sesong 3 sålangt har vært litt falmende kvalitet. Det er altfor mange løse storylines som ikke blir gitt noe særlig tid og henger i løse lufta akkurat nå. Og endel av de nye karakterene har ikke gjort så nevneverdig mye inntrykk.
Link to comment
Share on other sites

 
Litt ujevnt til nå ja. Varulvene er utrolig dølle. Men psychovampyren Franklin er kanonbra! "Watch how fast I type motherfucker". Gull!
Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 2 weeks later...
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...