Jump to content

Pop


Peru
 Share

Recommended Posts

Vært tungt å ikke kunne mase om Girls Aloud i over en måned her, spesielt når de har kommet med ny singel/video.

 

'The Loving Kind' er altså samarbeidsprosjekt med Pet Shop Boys, og er et mesterverk i subtil låtskriving og nyanserte vokalprestasjoner. Ja, OM NOE i år skal kalles et mesterverk må det bli denne låten.

 

Observer:

Den forsiktige, snikende melodien som man bruker flere runder på å bli klok på.

Knekket i stemmen fra S. Harding når hun synger "Sometimes, I watch you when you're sleeping".

Linjen bare Pet Shop Boys kunne skrevet: 'I know you may be disinclined, to find the love you left behind'.

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=T5vkDo_dT3w&fmt=18

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 604
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 
 
 
Hørt litt på Spice Girls i dag, for å vurdere deres karriere i retrospektiv. Konklusjon: Det er svakt. Det som slår meg kraftigst er hvor utrolig flat produksjonen er. Noen låter har ok melodi og harmoni-oppbygning, men alt er paddeflatt. Ingen av albumene er noe utover singlene heller. Stryk.
Link to comment
Share on other sites

 
Vet ikke om det har blitt nevnt tidligerer her på DF, men i tillegg til 16:9, så har altså YT også fått muligheten til å spille av i høyere kvalitet. Dette gjelder faktisk absolutt alle videoer (ikke bare de med knapper for høy kvalitet). Om man legger til «&fmt=22» etter videoen, så durer man på video og lyd i samme kvalitet som den ble uploadet. Er veldig kjekt om man skal høre på musikk via YT.
Link to comment
Share on other sites

 
Vet ikke om det har blitt nevnt tidligerer her på DF, men i tillegg til 16:9, så har altså YT også fått muligheten til å spille av i høyere kvalitet. Dette gjelder faktisk absolutt alle videoer (ikke bare de med knapper for høy kvalitet). Om man legger til «&fmt=22» etter videoen, så durer man på video og lyd i samme kvalitet som den ble uploadet. Er veldig kjekt om man skal høre på musikk via YT.

 

Takker, jeg var i hvert fall ikke klar over dette.

Link to comment
Share on other sites

 

Dette er faktisk å såkalt naile det.

 

UK pop group Girls Aloud have always come on like a frenzied, fever dream of a pop group, grown in laboratories and let loose on an unsuspecting public with predictably violent results. So it's no surprise that their greatest hits, arriving after only three album's worth of singles, is as exhausting as it is captivating, a whirlwind trip through bizarre but lovable pop gadgetry that may leave the uninitiated reeling.

 

http://www.pitchforkmedia.com/article/reco...loud-overloaded

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

I ikke-GA-relatert popnytt..

 

På tide med en kombinert kikk fram/tilbake på Cassie's karriere. Hvem er Cassie? En popartist så å si uten rekkevidde vokalmessig, som likevel har en stemme som passer helt perfekt med den iskalde, distanserte popmusikken hennes. Nedtonet, nedstrippet, minimalistisk, mystisk pop.

 

http://userserve-ak.last.fm/serve/500/4284540.jpg

 

De fleste husker nok klassikeren "Me & U", en av tiårets mest kjølig effektive singler. http://www.dailymotion.com/video/xx7p7_cas...e-and-you_music

10/10

 

Definisjonen på en nedtonet, beskjeden poplåt som vinner ved gjentatte lytt 100% pga nettopp det:

 

Så et par lytt på hennes kommende album. The Guardian kalte det "Cassie's unreleased classic" siden utgivelsen har blitt utsatt 100 ganger mens mange av låtene har lekket.

 

TIDENES kjøligste "love in the club"-temalåt. "Just get me in a corner, and I'll do my dance". Har en innbydelse til samkvem noen gang vært levert med mindre kjærlighet? Fantastisk. Fjorårets beste uutgitte låt.

 

Summer Charm På sin "uskyldige" modus, men fortsatt den minimale tilnærmingen som gjør låta. Refrenget er stort.

 

Svært få ingredienser, forførende resultat.

 

 

Best of 2009-potensiale?

Link to comment
Share on other sites

 
Er det egentlig særlig flinkt? Som nevnt før er det vanskelig å argumentere mot påstander om at noe er kjedelig. Men jeg synes ikke Kjersem er flink. Det hele er derimot ganske interessant i norsk popsammenheng, musikken altså, ikke Kjersem. Melodiene henger litt på halv tolv, ikke helt renskåret, men i det hele er det gode melodier. Særlig vokallinjen i denne. Men jeg skjønner om du kunne tenkt deg mer uoriginal struktur.

 

Edit: Selv om du sikkert har bestemt deg kan du jo prøve den en gang til. Til og med slik musikk kan vokse.

 

 

Helt enig med deg. Intensiteten på slutten var også svært treffende og skapte en fin nerve i låten. Også mange gode detaljer som krydrer låten, og den fremstod ikke for meg som kjedelig (selv om jeg tror kanskje det er måten hun synger på og fremstår som, som kan få folk til å mene det). Og Rockettothesky er meget bra!

Link to comment
Share on other sites

 

Me & U var ikke så verst, ikke hørt den før. Tøffe beats, litt slitsomt produsert vokal.

 

Jeg er hektet på det totalt motsatte av Cassie for tida, nemlig Vivian Girls. De gjør det meste riktig, ekstremt tidsriktige referansepunkter (Spector, K Records, Ramones, shoegaze, retrogarasjeproduksjon ala Times New Viking), men jeg klarer ikke å unngå å bli sjarmert.

Link to comment
Share on other sites

 

Spector-støy gikk meg selvsagt ikke hus forbi.

 

Ny greie på radaren her nå: Vivian Girls, støypopaktig gruppe med det gode konseptet å kjøre Spector-rytmer og harmonier mot grunge og bråk. Lovende album so far.

 

 

Bra album, men føler definitivt de har et konsept som kan utvikles videre. Oppskriften er kanskje tidvis LITT enkel sånn den fremstår på albumet nå.

Link to comment
Share on other sites

 

Etter å ha trålet gjennom all dritten her, så må det veies opp med litt god musikk...

 

Os Tribalistas - Velha Infância

 

Joseph Arthur - Devil's Broom

 

O Rappa - Minha alma

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg liker at Vivian Girls-plata er så ensporet og enkel, det hele er over på 20 minutter, man rekker ikke å kjede seg. Ser for meg at mye av poenget med dette bandet forsvinner i det de skal prøve å utvide konseptet. Har ikke særlig tro på det neste albumet, for å si det sånn. Kanskje de bare burde gi ut singler.

 

Et band som holder til i samme ballparken, men som absolutt har utvidet konseptet i alle retninger er San Fransisco-baserte Sic Alps. Har blitt ganske glad i fjorårets album U.S. EZ i det siste.

Link to comment
Share on other sites

 

Bare singler, det er kanskje en god ide. Jeg vil ikke høre noe langt konseptalbum fra de, nei.

Singler og konserter. Kan man overleve på det? Realistisk businessmodell? Vil tro det, slike småband lever vel fra konsertoppdrag til konsertoppdrag uansett. Kunne vært en fin løsning. Når jeg sa "utvikle konseptet" tenkte jeg mer på å forbedre det de har, ikke kjøre på med blåsere og lage "stor" plate. Utvikle, ikke utvide.

Link to comment
Share on other sites

 
 

På tide å grave i fenomenet "Dr. Luke". Alle kjenner Max Martin, men ikke like mange vet hvem hans amerikanske motpart er, eller har fått med seg at en del av Max Martins største hits har vært co-writes med med Luke.

 

Dr. Luke og Max Martin skrev Kelly Clarkson's "Since U Been Gone" sammen, før 2008 Luke's største hit. Alle kjenner den, den var vel i sitt år låta som oftest ble nevnt som 'guilty pleasure'.

 

En av hans bedre låter er Sugababes' 'About you now', men når man hører Clarksons låter og den begynner man antageligvis å kjenne igjen noen 'faste' akkorder og meloditriks.

 

 

Hovedanklagen mot Luke er nettopp at han kun har ett triks i bagen. Det er det mye sannhet i. Men han har også vært med på det største mesterverket innenfor "pop punk avril-ish" skolen: The Veronicas' "Everything I'm Not". Låta er skrevet sammen med The Veronicas, og når man tar med i betraktningen at hans aller største hit, Katy Perry's "I Kissed a Girl", også er skrevet sammen med artisten, og også er en god låt, kan man slå fast at hans fremste styrke er i samarbeid med artister og ikke på egen hånd.

 

Trådens "must see":

 

Men! Noen ganger blir det rett og slett komisk hvor like to låter av han høres ut. Hør The Veronicas' "4Ever" og så Pink's "U + Ur Hand" og observer to refreng som er kliss like. "Låll!"

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Album jeg er tilhenger av om dagen:

 

-- Air France - No Way Down EP (Takk til Peru)

-- The Bug - London Zoo (Denne er jævlig gjennomslagskraftig, rå og "gritty". Det er mye dubstep over dette, men The Bug har vendt seg enda mer mot garage-delen og kuttet ned på elektronikken. På vokalsiden finner vi noen som virkelig kan å rappe apokalyptisk og sinna. Spaceape og Ricky Ranking er blandt disse)

-- Buddy Wakefield - Run on Anything (Omsider fikk jeg hørt dette og det er jo rimelig tøft. Jeg kan formelig høre at Buddy er kompis med Sage Francis)

-- Animal Collective - den nyeste (Selv om jeg, som forventet, ikke synes den lever helt opp til ekstremhypen eksempelvis Pitchfork farer med, er dette det beste jeg har hørt av kollektivet, og regner faktisk med at jeg vil kunne like den enda bedre om jeg gir skiva litt mer tid)

 

Ellers hører jeg en del på soundtracket til I'm Not There.

Link to comment
Share on other sites

 

Girls Aloud fikk i dag sin tjuende topp 10-hit (på rad). Lykkeønskninger sendes til jentene og deres familier.

 

 

I litt eldre baner, er det bare jeg som hadde glemt hvor bra The Specials' "Ghost Town"-videoen var? En av de beste. Vill stemning!

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...
 
  • 4 weeks later...

Birthday er en vilt flott poplåt, det skal sies. Fordommene om at dette var bjørks pludrete fortid ble forvist av den låta.

 

Ble en Brit Award på Girls Aloud i går, deres første i deres 6-år lange karriere. "Can I just say, it's about time", som Sarah Harding i gruppa uttalte i takketalen.

 

Og som The Guardian påpeker:

 

The only performances that suggested that pop in 2009 could be more than slick family entertainment were by Girls Aloud, whose Xenomania-produced single The Promise was a reminder that Brits do machine pop better than anyone
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...