Jump to content

Pop


Peru
 Share

Recommended Posts

Her kan man poste en youtubevideo (kun en per post, vær så snill, blir slitsomt ellers) av det som faller innenfor ens egen definisjon av pop, og gjerne si et par ord om det brukeren ovenfor har postet.

 

Velger å starte litt forutsigbart og litt uforutsigbart for min egen del. Forutsigbart fordi det er en velkjent 'classic' og uforutsigbart fordi jeg misliker Madonna ganske mye og må tvinge meg selv til å akseptere de gyldne låtene i samlingen hennes. Dette er vel den beste?

 

 

 

 

EDIT: Jeg tok meg den frihet å slenge videoene dine direkte inn i tråden jeg. Hilsen kalkun

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 604
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Madonna er en ålright dame. Like A Prayer er en grei låt, men ikke hennes beste. Forresten helt utrolig at hun er 50 år! Ble nesten litt sjokkert når jeg så det tidligere i dag.

 

En pop låt jeg liker godt er LND av Lily Allen, låten ble vel en sommerhit her for et par år tilbake. En flott og morsom låt som den gang var ganske frisk.

 

 

Vet ikke helt om jeg forsto trådens tema her egentlig...

Link to comment
Share on other sites

 
Forstod opplegget på en prikk du. Har vel til tider vært litt plaget av Lily Allen, noe med personligheten som utstråles, men det der er jo en ganske flott låt både da og nå. Lett, luftig, spretten.
Link to comment
Share on other sites

 

Åja. Så blant malerier og fotokunst har dere mange favoritter, men musikk? Nei. Vel, jeg fortsetter like greit dialogen med meg selv her. Det får bli bloggen jeg aldri hadde.

 

Kjører på med en hypeartist. Ladyhawke. Men hun har mange egenskaper verdt å studere utover remixpotensiale. Stemmen er bra, en veldig 'tilstedeværelse', smått skummel, litt mørk. Snodige låter som snor seg inn på en. Dessuten er hun litt styggpen. + newzealandsk aksent.

 

 

 

EDIT: Jeg tok meg den frihet å slenge videoene dine direkte inn i tråden jeg. Hilsen kalkun

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Apropos Bowie og "duru tu duru", alltid vært veldig svak for hans "Sound & Vision".

 

Skulle jeg hentet fram noe fra erlend og steinjo så måtte det nok blitt "Enough". Klarte aldri å overgå den.

 

 

 

Vel vel, får komme meg til grunnen til at jeg startet denne tråden.

 

 

Ingen over.

 

 

Når man ser brødsmulerekka på forumet fra denne tråden virker det som vi har et eget subforum for sjangeren. Diskuterfilm > Annet > Musikk > Pop.

Link to comment
Share on other sites

 

Er det siste der Girls Aloud? Jeg skjønner fremdeles ikke greia.

 

Jeg tror manglende respons i denne tråden skyldes din opprinnelige innrømmelse av du ikke liker Madonna. True Blue og Like a Prayer er omtrent så bra popmusikk kan bli. Synd hun har blitt så teit i det siste.

 

Siden jeg er inne i en psykotisk Kate Bush-periode får jeg strekke popbegrepet til å innbefatte kunstpop. Ja, jeg vet, uggen betegnelse.

 

Stor kunst:

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Pet Shop Boys-videoen er jo ikke ulik Like a Prayer-videoen. Godlåt.

 

Re: Zann. Jeg liker ikke Madonna som person, men jeg fulgte det jo opp med å hylle hennes låt! Hva Girls Aloud angår trengs det litt tid for å overbevises. Litt som støyrock eller minimalistisk ambient. Skal komme med deres (og dette tiårets) beste låt snart.

 

Og pop er pop, om det er Kate Bush eller Spice Girls. Kuriosa angående den låta er at linja "I just know that something good is gonna happen" ble samplet i Utah Saints' dance-hit "Something Good" som relativt nylig nådde 1.plass på den britiske hitlista.

 

Hva med litt italodisco fra 80-tallet? Valerie Dore var dronningen.

 

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Tidenes nipple slip!

 

Valerie Dore var bra. Har egentlig aldri hørt noe italo disco, bare registrert at mine mer pop savvy venner sjangerdropper dette som noe som er kult. Er dette representativt, hadde liksom sett for meg mer dansegulvorienterte greier?

 

En av mine favorittpoplåter fra de siste årene, videoen er også fantastisk stilig:

Link to comment
Share on other sites

 
 

Ooo, moody video. Bra låt, ikke hørt på bandet/jenta før, bare sett navnet og tenkt at det er indierock ala britisk gitarrock. Det var det altså ikke, bra.

 

 

Husker dette NRK2-programmet Alexander og Kristoffer Schau hadde, der de blant annet satt og så på musikkvideoer i Beavis & Butthead-stil. Tok av under den Sabrina-videoen.

 

 

Er dette representativt, hadde liksom sett for meg mer dansegulvorienterte greier?

 

Sjangeren stammet fra italia som discopop med distinkte kjennetegn. Trommemaskin, synth med 'space-a' sound. I dag er det gjerne klubbprodusenter som er inspirert av det som du knytter til dansegulvorienterte greier. Skatebård og Lindstrøm for å ta to norske. (Anbefaler Italo Disco Megamix part 1, 2 og 3 på youtube for over-the-top låter fra sjangerens opprinnelse.) Popdelen av italodisco har også fått en ny vår, spesielt i Sverige (Sally Shapiro og Cloetta Paris [begge strålende]).

Link to comment
Share on other sites

 

Ok, hammeren må ned nå, sette to streker under fasiten. Girls Aloud - Biology.

 

Sykeste låtstrukturen jeg har vært borti:

0.00: rett på refreng #1, 0.34: vers #1, 1.00: bro, 1.32: refreng #2, som en stor konfekt av en overraskelse. 1.58.. vent, er dette ENDA et refreng (#3)? visst FAEN. 2.25: refreng #1 igjen! dette er vel avslutningen? alt tyder på det, går mot en decrescendo landing, men... 2.51: refreng#3!! og så 3.19: Outro.

 

 

Dette er tre-fire låter i én, som varierer i rytme og takt og melodi og hver del opphøyer de andre. Gudene vet hva slags sjanger beaten i første refreng hører hjemme i. Vilt, vilt, vilt. Jeg har hørt den ca 200 ganger og den blir, uten å overdrive, uten å lyge, uten hype, bedre for hver gang. Gi den ihvertfall 2-3 spins før den dømmes vekk.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Kate Bush er faktisk en artist jeg har hatt planer om å sjekke ut litt nærmere. Noen tips om hvor det er lurt å starte?

Tør jeg foreslå "Never for Ever", tredjealbumet fra 1980? Debutalbumet bærer preg av at stemmen og hun selv ikke hadde modnet helt samt en del press fra plateselskap i forhold til valg av studiomusikere fremfor hennes eget band, som hun dro inn i større grad senere. Det andre, "Lionheart", var et ujevnt hastverksprodukt med sine høydepunkt. Elektroniske instrumenter får utvide paletten uten å dominere i så stor grad som senere utover åttitallet, og kan en stole på Wikpipedia er det jammen meg låter inspirert av "The Innocents" og Truffaut her óg. Dette var det første albummet hvor hun var med på å produsere selv, enkelte av tekstene er kanskje noe mørkere enn det hun har blitt kjent for senere og det er bare rett og slett et jævlig bra album. Så får Zann evt. protestere og korrigere.

Link to comment
Share on other sites

 
Kate Bush er faktisk en artist jeg har hatt planer om å sjekke ut litt nærmere. Noen tips om hvor det er lurt å starte?

Tør jeg foreslå "Never for Ever", tredjealbumet fra 1980? Debutalbumet bærer preg av at stemmen og hun selv ikke hadde modnet helt samt en del press fra plateselskap i forhold til valg av studiomusikere fremfor hennes eget band, som hun dro inn i større grad senere. Det andre, "Lionheart", var et ujevnt hastverksprodukt med sine høydepunkt. Elektroniske instrumenter får utvide paletten uten å dominere i så stor grad som senere utover åttitallet, og kan en stole på Wikpipedia er det jammen meg låter inspirert av "The Innocents" og Truffaut her óg. Dette var det første albummet hvor hun var med på å produsere selv, enkelte av tekstene er kanskje noe mørkere enn det hun har blitt kjent for senere og det er bare rett og slett et jævlig bra album. Så får Zann evt. protestere og korrigere.

Link to comment
Share on other sites

 
Okay. Takker. Er rimelig blank selv, så alle tips settes pris på. Utifra Wikipedia ser det ut til at hun har en rimelig oversiktlig katalog til å ha holdt på i 30 år, så det burde være mulig å sette seg inn i det uten altfor mye strev.
Link to comment
Share on other sites

 

Ja, alt er bra. Bare å kjøre på. Jeg synes The Kick Inside og Hounds of Love er de to beste.

 

Og musikken hennes er ganske ofte mye mørkere enn hva man skulle tro ved første ørekast. Sjekk f.eks. coveret på Never for Ever.

Link to comment
Share on other sites

 

Jepp, hun lot det gjerne gå et år eller tre mellom utgivelsene. "Never for Ever" anbefaler jeg fordi det ved siden av å være et av mine to favorittalbum (sammen med "Hounds of Love") virkelig var albumet hvor hun tok steget som selvstendig artist og på en måte var det nesten først da hun virkelig ble Kate Bush for meg. Første med elektroniske instrumenter, så det er starten på den "sounden" hun har utviklet senere. De to første er nesten mest for fansen, spør du meg.

 

Og beklager dobbeltpostingen, hodepine og ustabil nettforbindelse samt generelt langt fra på topp tilstand etc.

Link to comment
Share on other sites

 

http://www.dagbladet.no/kultur/2008/08/26/544764.html

 

Dette er alt jeg hater med popkritikk og dens klisjéer. Ikke terningkastet, i og for seg, men den jæææævlige teksten. så å si hele anmeldelsen handler om utslitte "problemer" med popmusikk: At den er kommersiell, at det selges merch, osv. Ikke bare bruker hun de første to delene til det, hun fortsetter i det tredje. Men det jeg har aller aller mest problemer med er avslutningsparagrafen:

 

 

"Miley har riktignok en sterk, men personlighetsløs vokal, som fullstendig mangler faenskapen som skal til for å covre «Girls Just Wanna have Fun». Det er like originalt som tomatsuppe. Åh, jeg savner Pubertets-Britney!"

 

Vel, det er veldig mye galt med alle setningsledd i denne paragrafen, men den siste setningen er verst. Hvis man skal like "slik" pop så er det bare i retrospektiv! Britney fikk da for pokker griseslakt i sin pubertetstid, i Dagbladet så vel som resten av røkla. Og hun gir fortsatt ut musikk, men gud forby at Hvidsten skulle si noe positivt om den, nei da er det tryggere å blande nostalgi og "gamle dager" -kort i kortstokken, så det ikke virker som man har sympati for dagens popbransje. Det er noe seriøst galt med en kritikerstand som ga t.A.T.u's debutalbum enere. Og de anmeldelsene var som Hvidstens, bare enda verre.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...