pretender 4 Posted August 19, 2008 Author Report Share Posted August 19, 2008 Har gått igjennom bittelitt. Et par ting: @Mats: Siden Totoro går ut, mangler du en film.@Peru: Deler opp Trois Couleurs-trilogien i tre separate filmer, så du må gjerne poste ny liste. Lov: Dokumentar, Miniserier (Riget etc), Kortfilm. Er bare å poste ny liste i ny post, eller redigere den gamle for de som ønsker stokke om. Foreløpig har vi 27 lister, og over 120 forskjellige filmer som har fått poeng! Good job! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peru 6 Posted August 19, 2008 Report Share Posted August 19, 2008 Ok, ny liste: 1. Wild at Heart2. Kieslowskis "Rød" 3. Breaking the Waves4. Lost Highway5. La Double vie de Véronique6. Braindead7. South Park: Bigger, Longer & Uncut8. Princess Mononoke9. Short Cuts10.Glengarry Glen Ross Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos 5 Posted August 19, 2008 Report Share Posted August 19, 2008 * The Usual Suspects (1995, Singer, Bryan)* The Wrong Trousers (1993, Park, Nick)* Dong (1998, Tsai, Ming-liang)* Looking for Richard (1996, Pacino, Al)* Dead Man Walking (1995, Robbins, Tim)* Fucking Åmål (1998, Moodysson, Lukas)* Glengarry Glen Ross (1992, Foley, James)* Leve blant løver (1998, Endresen, Sigve)* Magnolia (1999, Anderson, Paul Thomas)* Døden på Oslo S (1990, Isaksen, Eva) edit: så på feil liste, så det er mange filmer som ikke ble tatt med i vurderingen: ny liste foreligger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoppushplay 0 Posted August 19, 2008 Report Share Posted August 19, 2008 Happiness og funny games burde vel egentlig vært med på min også, men vanskelig å presse de inn blant alle de gode.. skal se om jeg også revurderer lista mi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Papillon 3 Posted August 20, 2008 Report Share Posted August 20, 2008 1. Eyes Wide Shut2. Dead Man Barton Fink, Magnolia og Wild at Heart er kandidater. Lengre liste kommer når jeg får sett litt flere filmer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos 5 Posted August 21, 2008 Report Share Posted August 21, 2008 storkoser meg med Oslo S hver gang jeg ser den, så den må nesten å en plass. Herved utført Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted August 22, 2008 Author Report Share Posted August 22, 2008 Ja, jeg koser meg også med den filmen. Men det er trangt om plassen. Takker for korreksjoner, og nye lister. Papillon, hvis man ikke finner ti filmer "worthy", regner jeg bare toppoengene til de som er listet opp. Går fint det. GummoEr det bare meg og Svanky som har sett den her på Dfilm? Det burde noen gjøre noe med, i så fall. Herlig dysfunksjonell film.Så den akkurat. Opplevde ikke noe av videre substans. "Life is great. Without it, you would be dead." Er enig i "dysfunksjonell", ikke "herlig". Det var forresten vittig når han fyren var i brytekamp med stolen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maestro 1 Posted August 22, 2008 Report Share Posted August 22, 2008 GummoEr det bare meg og Svanky som har sett den her på Dfilm? Det burde noen gjøre noe med, i så fall. Herlig dysfunksjonell film.Jeg har sett Gummo, og likte den svært dårlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svankmajer 21 Posted August 23, 2008 Report Share Posted August 23, 2008 Gummo er neppe for alle. Jeg kan se at han kan provosere f.eks lettantennelige mennesker. For min del; Det er bare noe med Harmony Korine sitt spesielle univers som tiltrekker meg. For meg virker han som et slags misforstått geni, men han er besatt av intense feel-bad filmer at endel folk bare anklager han for å spille på sjokkverdi. Jeg tror det folk savner av "substans" har noe med at han først og fremst studerer dekadense og rotløshet. Det er ikke folkelige filmer akkurat, men han gjør det med så sinnsykt stil at jeg lett ser forbi det og ser talentet hans. Og trenger alt å være folkelig? S, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted August 23, 2008 Report Share Posted August 23, 2008 Jeg har alltid trodd Harmony Korine var ei jente. Men Harmony er altså et guttenavn, ja. Det var alt jeg hadde å tilføye debatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svankmajer 21 Posted August 23, 2008 Report Share Posted August 23, 2008 Oi. Neida. Trodde det samme om Lindsay Anderson lenge. Ekke så lett bestandig. S, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted August 23, 2008 Report Share Posted August 23, 2008 Hæ? Er Lindsay Anderson også en mann? Dæven, alt man kan lære av denne tråden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maestro 1 Posted August 23, 2008 Report Share Posted August 23, 2008 David Letterman-intervjuene med Harmony Korine er forøvrig stor underholdning:(noe feil med youtube-funksjonen her nå? må legge inn linkene isteden...) http://www.youtube.com/watch?v=Q4JIkmzWfn0 http://www.youtube.com/watch?v=4-IGcCfLdAo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svankmajer 21 Posted August 23, 2008 Report Share Posted August 23, 2008 Åja, de intervjuene er fantastisk. S, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted August 23, 2008 Author Report Share Posted August 23, 2008 Morsomt er det vel også at befolkningen i Xenia lar seg inspirere av filmen. Gummo er nok ikke for alle nei, jeg lot meg iallefall ikke rive med. Ellers er jeg ikke så glad i "geni"-begrepet sånn generelt. Hvor går grensen geni/ikke geni? Det blir vel subjektivt med Korine. Å lime bacon på veggen er noe nytt, jeg skal medgi det. Det jeg oppfattet med mangel på substans, var vel først at poengene med dekadens og rotløshet/grenseløs idioti var tatt relativt tidlig i filmen. Etter det, var det stort sett å daske løs på den døde hesten. Eller katten om du vil. Men jeg skjønner at dette kan apellere til noen, og det virker det som Korine er fullstendig klar over selv også. Triksene som dras opp virker i allefall bestandig å ha den nødvendige tabu-faktoren. Har sett bedre provokatører enn dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted August 23, 2008 Report Share Posted August 23, 2008 Yess, jeg får visst ei eller to uker hjemme før jeg skal på havet igjen, så da skal jeg forsøke å pløye gjennom litt usett 90-tallsfilm. Får håpe jeg finner noen verdige kandidater til lista mi.Det ble liksom med det ene gjensynet av Happy Together. Var som vanlig opptatt med å gjøre langt mer uviktige ting. Men den skal i hvert fall inn, og erstatter, hmmm, Fargo, ettersom den sikkert blir temmelig overrepresentert uansett. Sånn da: 1. Sátántangó2. Trois Couleurs: Bleu3. Ta'm e guilass4. Fear and Loathing in Las Vegas5. Festen6. Magnolia7. Happy Together8. Trois Couleurs: Rouge9. Happiness10. Lost Highway Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svankmajer 21 Posted August 24, 2008 Report Share Posted August 24, 2008 Ellers er jeg ikke så glad i "geni"-begrepet sånn generelt. Jeg kan skjønne akkurat det. Det jeg mente var at det er mer, ehm... eh.. substans, i filmene hans enn jeg tror mange gir han kreditt for. Personlig er jeg ikke tilhenger av teorien av at han leker med tabugrensene for ren og tom sjokkverdi. Og selv om det skulle vise seg at han gjør mye for sjokkverdien i segselv, så tror jeg likevel det er mye substans i tingene hans. Det er litt det jeg mener med "misforstått geni". For eksempel. Mange oppfattet Kids som en ren sjokkfilm, men jeg tror den handler om mer enn bare det. Og selv om det var en sjokkfilm, så fjerner ikke det substans. Mange tenker sånn. Å lime bacon på veggen er noe nytt, jeg skal medgi det. Det jeg oppfattet med mangel på substans, var vel først at poengene med dekadens og rotløshet/grenseløs idioti var tatt relativt tidlig i filmen. Etter det, var det stort sett å daske løs på den døde hesten. Eller katten om du vil. Kan du skille hva som skiller å ha et tema tidlig i en film for å daske løs på en død hest resten av filmen... og bare ha et tema gjennomgående gjennom en hel film? Jeg mistenker at det du bevisst/ubevisst savner er en UTVIKLING i karakterene.. i historien, tematikken. En tydelig forandring, på en eller annen måte. Det tror jeg er det som skiller Korine litt ut. Det er litt her det med dekadensen kommer inn. Det er liksom et slags postapokalyptisk univers, som science-fiction uten de velkjente elementene.. alt er slutt. Det spiller ingen rolle hva du gjør. Alt som betyr noe er personlig erfaring. Det kan jo minne veldig om eksistensialisme, f.eks Albert Camus. Hvis du har lest ting som The Stranger. Men jo, han tar det veldig veeeeldig langt. Har sett bedre provokatører enn dette. OK. Jeg må nesten humre litt, fordi når jeg tenker på andre filmprovokatører så er det jo akkurat disse vi kommer i sånne store disputter om. Trier, Pasolini.. og nå Korine.... Mulig du har mer over for.. hva slags filmprovokatører har vi igjen... tja, Werner Herzog?Kanskje interessant å tilføye isåfall at Herzog hyllet Korine som et av de store innovative filmskaperne i dag, og det på grunnlag av akkurat Gummo. Han har jo hatt portrettintervjuer og stilte jo faktisk opp som hovedrolle i Julien Donkey Boy som mishandlende far. S, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted August 25, 2008 Author Report Share Posted August 25, 2008 Ja, jeg savner mer "nye aspekter", tilførsel, vinkling, substans. Utvikling om du vil. En viss prosess. Kanskje jeg er gammeldags? Når det er sagt, etter å ha sett Letterman-intervjuene, gravde jeg mer i Korinematerien, og skjønner at han iogforseg har en ganske frisk måte å tenke film på. Dette med at han samler opp en endeløs rekke bilder han finner fascinerende, og setter de sammen etterhvert. F.eks. historien når han ser den damen som står og slår seg selv i hodet med en boksehanske som får han til å tenke "this is great", før han putter en mann som slår seg med en hammer inn i filmen. Nå har jeg bare sett Gummo, i tillegg til de første Clark-filmene, så den litt eldre (og muligens mer bevisste/reflekterte/modne...?) Korine kjenner jeg ikke til. Av i mine øyne bedre provokatører kan nevnes: Dumont, Noe, Kubrick, Godard, ja Herzog definitivt, og jo, Pasolini og Von Trier. Iallefall filmer som evner å gi meg mer enn det Gummo gjør. Korine har vel fått skryt av både Herzog og Godard, uten det forandrer mitt syn på Gummo. At vi havner i provokatør-disusjoner nesten eksklusivt, henger sikkert sammen med at du ser verdien i noe som jeg synes tidvis virker som billig... sjokkverdi. Eller "eksotiske sidespor" som leder oppmerksomheten bort fra innholdet i idéen. Om det finnes noen idé. Spør meg selv hva som er idéen bak at gutter etter tur ligger med en funksjonshemmet jente som er sminket opp og lever i sin egen drømmeverden. For eksempel. Det ble liksom med det ene gjensynet av Happy Together. Var som vanlig opptatt med å gjøre langt mer uviktige ting. Men den skal i hvert fall inn, og erstatter, hmmm, Fargo, ettersom den sikkert blir temmelig overrepresentert uansett.Alrighto! En snau uke igjen nå, godtfolk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peru 6 Posted August 25, 2008 Report Share Posted August 25, 2008 Idéen trenger vel ikke være mer enn at det er et spesielt bilde som gjør noe med flyten i filmen, som setter et støkk i en og får de følgende scenene til virke annerledes, som en filmatisk taser gun. Eller bare som et isolert verk i filmen. Uten at jeg har sett filmen her og med forbehold om at det bare er meningsløst. Slenger ut tanker, argumentere for å argumentere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted August 25, 2008 Author Report Share Posted August 25, 2008 Det er bra det, få det slengt ut. Er enig i tankerekken. Men dette er i denne filmen samme taser gun som brukes på scenene fra begynnelsen av. Jeg bare trakk denne fram som et eksempel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
herr_kalkun 9 Posted August 25, 2008 Report Share Posted August 25, 2008 Må vel slenge inn ei slags liste jeg også da. Litt dødtid på jobb nå, så jeg har mulighet til det. Bad Boy BubbyLost HighwayNaked LunchFaustMan Bites DogThe Big LebowskiDazed and Confused Dead ManFestenHappiness Blir vel noe slikt. Mulig jeg endrer litt før fristen går ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos 5 Posted August 25, 2008 Report Share Posted August 25, 2008 Apropos, har det blitt gitt nokon endeleg sluttdato? I byrjinga vart det gitt eit overslag på to-tre veker mao mellom 20.-27. august. Ein endelg tidsfrist kan kanskje fyre opp nokon rakettar for dei som enda ikkje har produsert ei liste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wertoi 0 Posted August 26, 2008 Report Share Posted August 26, 2008 Var det ikke 31. da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos 5 Posted August 26, 2008 Report Share Posted August 26, 2008 Ok, fant det nå. Men innlegg åtte ble litt for sent i tråden for meg. Kanskje editere tidsfrist inn i første innlegg pretender? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted August 26, 2008 Author Report Share Posted August 26, 2008 Det er nå gjort, takk for tipset. 80-tallstråden kommer til å være oversiktligheten selv! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts