dodraugen 1 Posted August 10, 2008 Report Share Posted August 10, 2008 My Neighbor Totoro Du får vente med denne til vi tar for oss 80-tallet. Den blir definitivt å se på min liste også PS: wyeth snakker sant, likte Maboroshi veldig godt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats 0 Posted August 10, 2008 Report Share Posted August 10, 2008 Du får vente med denne til vi tar for oss 80-tallet. Den blir definitivt å se på min liste også Ah, helvete. Trodde den kom i -91, sånn går det når man ikke gidder å sjekker IMDB og bare flyter på hukommelsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
herr_kalkun 9 Posted August 10, 2008 Report Share Posted August 10, 2008 Kommer liste fra meg også. Men nå må jeg legge meg siden jeg skal opp klokken 7 for å dra kveiteline i morgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ragoo 2 Posted August 10, 2008 Report Share Posted August 10, 2008 GummoEr det bare meg og Svanky som har sett den her på Dfilm? Det burde noen gjøre noe med, i så fall. Herlig dysfunksjonell film.Neida, den kommer garantert høyt opp på min liste når jeg en dag skal sette den sammen, men jeg har tenkt å få sett en del av de filmene som har blitt nevnt i tråden før jeg gjør det.har allerede begynt å se igjennom noen, med Election og Candyman i går. begge var jo noen temmelig gode filmer, men de når nok ikke opp på en topp 10 over 90-tallet. har enda en god del filmer å få sett, men heldigvis er det lang tidsfrist på dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peru 6 Posted August 10, 2008 Report Share Posted August 10, 2008 Double vie de Veronique var 91 ja. Da bytter jeg den ut med Dekalog som visstnok var litt omstridt hva årstall angår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Euphoria 0 Posted August 11, 2008 Report Share Posted August 11, 2008 1. Subconscious Cruelty2. Gummo3. Happiness4. Dellamorte Dellamore5. Der Todesking6. Funny Games7. Rosetta8. Bad Boy Bubby 9. Begotten10. The War Zone Forbehold om enkelte endringer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TMwtP 8 Posted August 11, 2008 Report Share Posted August 11, 2008 To modeller:12-10-8-7-6-5-4-3-2-115-12-10-8-7-5-4-3-2-1--Heller igrunn mot den første av disse tror jeg.Japp, hver enkelts liste er mer spennende enn sluttproduktet. Men denne poengvurderingen hjelper noe. Kanskje til og med 15p for nr 1, ellers enig i modell 1. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badering 2 Posted August 13, 2008 Report Share Posted August 13, 2008 90-tallet er et virkelig godt filmtiår. Synd jeg har sett så alt for lite fra netopp dette tiåret. En film per regissør, så blir det ikke helt overflod av Kieslowski. SátántangóTrois Couleurs: BleuGummoHappy TogetherPiLa HaineFear and Loathing in Las VegasPulp FictionThe Big LebowskiThe Lion King Forøvrig mitt første innlegg her på Diskuter Film. Virker som et flott forum med oppegående folk med mye flott film som diskuteres. Jeg håper jeg blir, og trives! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
herr_kalkun 9 Posted August 13, 2008 Report Share Posted August 13, 2008 Jeg håper jeg blir, og trives! Jeg også. Velkommen til forumet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex 0 Posted August 13, 2008 Report Share Posted August 13, 2008 Velkommen skal du være Badering! Liste så langt: 1. Naked Lunch2. Mimi wo sumaseba3. Satantango4. Fear and Loathing in Las Vegas5. Mononoke-hime6. Fargo7. The Thin Red Line8. Bleu9. Happ Together10. Ta'm e guilass Edit: Inn: Mimi wo sumaseba, Happ TogetherUt: Dead Man, Fight Club Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos 5 Posted August 13, 2008 Report Share Posted August 13, 2008 Kjørte vi ikke en lignede kåring på df.net? Evt. burde jeg hatt en liste liggende her i heimen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens 0 Posted August 14, 2008 Report Share Posted August 14, 2008 Bad Boy Bubby (Rolf de Heer 1993)Happiness (Todd Solondz 1998)Boogie Nights (Paul Thomas Anderson 1997)Fear and Loathing in Las Vegas (Terry Gilliam 1998)Faust (Jan Svankmajer 1994)Being John Malkovich(Spike Jonze 1999)Heat (Michael Mann 1995)Goodfellas (Martin Scorsese 1990)Fight Club (David Fincher)Romper Stomper (Geoffrey Wright 1992) edit:L.A. Confidential ut/Being John Malkovich inn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted August 14, 2008 Author Report Share Posted August 14, 2008 Velkommen skal du være Badering, og om du er den samme Baderingen som poster litt på criterionforum skal du vite at jeg har sansen for din coverkunst! Kjørte vi ikke en lignede kåring på df.net? Evt. burde jeg hatt en liste liggende her i heimen.Tror vi kjørte en rundt 90-tallets beste horrorfilm. Husker ikke hvordan det gikk. Ellers kudos til alle som leverer, mye bra her! Jeg har sett en film som ikke kommer inn på lista mi, selv om den ikke var helt uinteressant. Sombre er logisk nok en mørk, mørk sak i tråd med "gal franskmann" tendensen de senere år. Hovedpersonen er ikke ulik Theo i Der Freie Wille, og historien har en del fellestrekk, men her kjører frustrerte Marc på med drap i tillegg. Filmen er veldig subtil fortellermessig, og Grandrieux sier i intervjuer at publikm skal klippe filmen selv. Ellers er han nok en smule fascinert av Lynch, med subjektiv kameraføring, nærbilder som dyrker struktur, 50-tallsmusikk og livsfarlige nachspiel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Euphoria 0 Posted August 14, 2008 Report Share Posted August 14, 2008 Gøy du nevner Sombre, pretender. Bestilte den i går. Har veldig god magefølelse, tror denne vil passe meg ypperlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badering 2 Posted August 14, 2008 Report Share Posted August 14, 2008 Takk for velkommsten! Jeg ser at Sátántangó blir satt høyt her, det er flott å se. ^___^ Velkommen skal du være Badering, og om du er den samme Baderingen som poster litt på criterionforum skal du vite at jeg har sansen for din coverkunst! Oi, haha. Hyggelig å høre, takk takk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted August 15, 2008 Report Share Posted August 15, 2008 Ja, velkommen skal du være, Badering. Med Sátántangó på topp kan du neppe være en fæl kar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
awf 0 Posted August 16, 2008 Report Share Posted August 16, 2008 1. Dellamorte Dellamore2. Dead Man3. Braindead4. Bad Boy Bubby5. Man bites Dog 6. La Haine7. The Lion King8. Dumb & Dumber9. Army of Darkness10. Naked Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blodpudding 0 Posted August 17, 2008 Report Share Posted August 17, 2008 The FlyLa vita e bellaUnforgivenThe Straight StoryLost HighwayFargoShort CutsHappinessFestenDead Man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted August 17, 2008 Report Share Posted August 17, 2008 The Fly er vel fra 1986? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blodpudding 0 Posted August 17, 2008 Report Share Posted August 17, 2008 The Fly er vel fra 1986? Jaggu. Naked Lunch da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoppushplay 0 Posted August 17, 2008 Report Share Posted August 17, 2008 julien donkey-boygummolost highwaysurviving desireidioterneSeul contre tousder todeskingDe NoorderlingenSpiklenci slasticremaster 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted August 17, 2008 Report Share Posted August 17, 2008 Yess, jeg får visst ei eller to uker hjemme før jeg skal på havet igjen, så da skal jeg forsøke å pløye gjennom litt usett 90-tallsfilm. Får håpe jeg finner noen verdige kandidater til lista mi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted August 18, 2008 Author Report Share Posted August 18, 2008 Gøy du nevner Sombre, pretender. Bestilte den i går. Har veldig god magefølelse, tror denne vil passe meg ypperlig.Tja, ut ifra prosentandelen gladfilmer på lista di, kan det hende den faller i smak. Jeg vil ikke påberope den noe umiddelbar klassikerstatus, men den har sine "greier". Velkommen også til Blodpudding. Så du hadde en post fra før, godt å se flere. Takk for ytterligere lister, bra bra, begynner å bli kjøtt på denne kåringa nå. Jeg fortsetter imens med å se (og gjense) 90-tallsfilmer.http://blogs.guardian.co.uk/books/marcellomazzarella460.jpgLe Temps retrouvé (Ruiz '99). Et ganske storslagent forsøk på å filmatisere siste bind av Prousts På Sporet av den Tapte Tid. Det store karaktergalleriet, og utelatelsen av tonnevis med forhistorie kan fort gi denne et preg av kaos om man ikke har lest verket. Noen oppsummeringer skvises elegant inn her og der, dog. Svære, franske skuespillere bekler rollene med glans, og John Malkovich dukker opp, litt mer utover-skuespill en de andre gjør hans perverse Baron til en fargeklatt oppi det hele. Det er nødvendigvis en dialogtung affære, men Ruiz bryter opp med noen kreative surrealistiske sidesprang som frisker opp filmen. I forhold til boka føles dette mer som bare å lukte på kjeksen, men det frister ganske bra. Funny Games (Haneke, '97). Blir fortsatt uvel av denne. Fikk i natt i tillegg mareritt om noen som brøt seg inn hos meg med øks. De hogde meg i halsen, og der lå jeg i en blodpøl og så på at de tok TV'en min. Dette henger garantert sammen med opplevelsen av å se filmen. Den sterke selvrefleksiviteten den har burde jo demme opp for ubehaget, men jeg lurer jommen på om det ikke gjør sakene verre. Som vel må være et kompliment til Haneke, og noen fremragende skuespillere. Dong (Tsai, '97). Eller The Hole som den heter på engelsk. Blek, men uendelig sjarmerende, isolasjon og kjærlighet, og noen fete musikalnumre. Tsai oppviser som i de andre jeg har sett av ham kreativ filmskaping, stor hverdagspoesi og gnistrende humor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maestro 1 Posted August 18, 2008 Report Share Posted August 18, 2008 Foreløpig liste: 1 Trois Couleurs: Rouge (Kieslowski, 1994)2 Léon (Besson, 1994)3 La Double vie de Véronique (Kieslowski, 1991)4 Glengarry Glen Ross (Foley, 1992)5 Funny Games (Haneke 1997)6 Eyes Wide Shut (Kubrick, 1999)7 Miller's Crossing (Coen, 1990)8 Fight Club (Fincher, 1999)9 Happiness (Solondz, 1998)10 The Funeral (Ferrara, 1996) Nesten med: Reservoir Dogs, Bad Boy Bubby, Funny Games, Fargo, Barton Fink, Goodfellas, Pulp Fiction, JFK, Magnolia, Benny's Video, Cop Land, Trois Couleurs: Bleu, The Usual Suspects... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Howie 0 Posted August 19, 2008 Report Share Posted August 19, 2008 1. Da hong deng long gao gao gua (Zhang 1991)2. Magnolia (Anderson 99)3. Goodfellas (Scorsese 90)4. Candyman (Rose 92)5. Pulp Fiction ( Tarantino 94)6. The Spanish Prisoner (Mamet 97)7. Yangguang Canlan de Rizi (Jiang 94)8. The Big Lebowski ( Coen 98)9. Lone Star (Sayles 96)10. Hana Bi (Kitano 97) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts