Jump to content

Nytt navn til kanalen søkes.


Svankmajer
 Share

Recommended Posts

Jeg liker de tvetydige klangen i f.eks. «camera obscura», men det blir for drøyt, litt som med «mise-en-scène», det hadde nok vært klart greiest å få til noen norske ord som klinger bra i hop, men det blir ofte litt trøtt og kjedelig.

 

Ellers er det ingen her som har kommet med noen mer abstrakte forslag, f.eks. forandrede eller oppdiktede ord.

 

Lesomfilm er veldig rett frem, veldig med på den, men om vi skal profilere oss som en del av et spesielt sjikt, så kan det fort bli voldsomt (ref. eksemplene ovenfor).

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Heilt einig i at det er tamt. Det var berre meint å skulle demonstrere ideen, altså at sjølve nettsida får sitt eige, høvelege namn, slik at vi kan behalde diskuterfilm. I tillegg var det eit poeng at dei to namna skulle henge saman på ein naturleg måte.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

satantango.no

 

(en film som virker å bringe store deler av brukermassen sammen, som sier litt om forumet, som er et tøft navn som er lett å huske også for andre, som er ledig, og som ikke inneholder ordet film som fort blir litt småkjedelig)

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
ereksjonimørket.no

Hehe. Jeg kom plutselig på en eller annen anmeldelse du skrev en gang, som hadde en litt pussig formulering. Skal se om jeg finner den.

 

satantango.no

Yeah! Burde kanskje registrert den på .hu? .no blir så dumt.

 

En kjapp rangering:

 

Bra:

diskuterfilm (fordi man er vant til det)

 

Mindre bra:

resten

 

Ellers hadde jeg igrunn litt sansen for filmfjoll.no

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...
 
 
 

Nå går det sakte men sikkert fremover.

 

clair-obscur.no

 

Likte dette. Men hvorfor ikke på norsk?

 

klarobskur.no

 

 

"cineast.no" er bra

"voyeur.no" er bittelitt snuskete. hva med "kikker.no", hehe

 

Oj! Hva med "ki.no"? HÆ? HÆ?

 

"nærbilde.no" blir vel "naerbilde.no" i tilfelle.

 

Filmfetisj?

Jo, klart. Men kanskje noen vegrer seg for ting som heter noe med "fetisj"? Eg veit ikkje.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
filmfokus.no?

 

Ja, liker også denne, blir litt i samme bane som «nærbilde». Liker et ord som både er direkte filmfaglig, men som også kan oversettes til hva som skjer her (se nærmere på film, fokusere på film etc.). Kikker er også bra.

 

Likte dette. Men hvorfor ikke på norsk?

 

klarobskur.no

 

Ja, jo, så lenge man beholder allusjonene til fransk/latin, siden det betyr lys-mørk (clair-obscura blir vel lys-mørke forhåpentligvis). På ren norsk så risikerer man å miste man mye av «mørkedelen» i obscura tror jeg. Få som bruker ordet til noe annet enn «lite kjent» i Norge tipper jeg. Dessuten er det et kunstbegrep som brukes om en malerstil som kort sagt går ut på å spille med lys (spesielt kontrasterende forgrunner, nesten kunstig lyssatte objekter i et mørke, type Rembrandt etc.).

Link to comment
Share on other sites

 

Eg for min del er nøgd så lenge dette blir vårt slagord og vår logo:

 

Det elitefikserte filmrasistiske nettstedet

http://img87.imageshack.us/img87/6484/dfilmdb4.gif

 

Takk til COMPAQis!

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 weeks later...
Hmm, pretenders ki.no. Det er jo det desidert beste. Så enkelt, så genialt. Synd at dette er reservert av en eller annen K. Isaksen, som så klart har gjort dette uten å tenke på det geniale i det. Eller jo, kanskje.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
  • 3 weeks later...
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...