Jump to content

Nytt navn til kanalen søkes.


Svankmajer
 Share

Recommended Posts

Konkurransen min var ingen riksschläger akkurat. No winners, no losers.

 

Forslaget som er best akkurat nå er opplevfilm.no.

 

Ellers er andre overraskende fornøyd med å bare fortsette å kalle kanalen Diskuterfilm.

 

Noen som har noen bedre forslag?

 

(Tråden er åpnet nå altså)

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
  • 5 weeks later...
  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skulle akkurat til å poste noe her om hva som egentlig skjedde med denne konkurransen. Men så oppdaget jeg jo dette. Skal innrømme at jeg ikke var noe særlig flink med å sende inn bidrag selv heller. Tror likevel det er en bra ting at det blir en åpen tråd for dette, mer brainstorming-struktur på det. Mange fant det kanskje truende å sende en personlig mail til selveste Svankmajer.

 

Bump også, forresten, vet ikke hvor mange andre som har fått med seg at du har redigert på denne tråden.

 

Skal skrike ut om jeg kommer med noen gode forslag. Jeg synes for øvrig Diskuterfilm er bedre enn Opplevfilm. "Kom her og opplev film"? Vi har da ingenting å gi. Her diskuteres det, vi lager ikke noe nytt innenfor filmverdenen vi vil andre skal oppleve.

Link to comment
Share on other sites

 

Diskuterfilm er jo veldig dekkende, ja. Og bedre enn opplevfilm, av samme årsak som Uruloki nevner. Og så klinger det jo bedre.

 

Uten at jeg skal si så mye, da jeg ikke har bidratt med navnforslag i det hele tatt. Poenget mitt er vaffal at navnet ikke bør skiftes for min del vaffal.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Tja, det er jo kanskje ikke det mest spenstige navnet. Og det er vel heller ikke 100% grammatisk riktig. DFilm har kanskje blitt en merkevare for oss som henger her, men selve navnet vitner kanskje ikke om noe unikt for fremmedfolk. Kanskje vi ikke er unike?

 

Jeg tror uansett at det neppe kan komme noe vondt ut av at vi har en liten brainstorming rundt dette her. I verste fall kan man bare beholde det gamle navnet. Men det er jo en mulighet for at noen kommer med noe virkelig glimrende. Nå som vi er i gang med forside og alt (håper jeg da) er det viktig med et litt interessant navn.

 

Jeg slenger ut noen forslag for å sette i gang brainstormingen. Synes alle burde delta her, gi respons på andre forslag, kom med egne, det kommer nesten garantert noe bra ut av det. Her er det ingen som arresterer deg for noenting. Forslagene trenger ikke være geniale eller gjennomtenkte for den saks skyld. Kom med det første som faller inn, så er det sikkert noe å spinne videre på.

 

Navn som går på litt filmtekniske ting (vi er vel ikke nødt til å ha et navn med "film" i eller "forum" (jeg slenger med noen begrunnelser også)):

 

 

Zoetrope (veldig tidlig forløper til film, apparat som skaper illusjonen av bilder i bevegelse (eventuelt finnes jo også Laterna Magica, men det er kanskje litt overbrukt))

1,66:1 (europeisk filmformat (eventuelt 1,33:1))

Cineastene (tja, det er vel det vi er?)

35mm (sier vel seg selv)

Mise en scène (vanskelig begrep å definere, ("alt som er i bildet" kanskje?) fordi det er definisjonen på så uhorvelig mange ting. Litt som DFilm kanskje?)

Den Femte Veggen (evt. Den fjerde veggen, men jeg synes en modifikasjon av dette kjente begrepet gjør seg bedre. Som i: vi er den femte veggen. Håper det gir noen som helst mening for folk)

 

 

Jada. Det er vel en start, kanskje?

Link to comment
Share on other sites

 
 

Ja, det var det da. Æsj, vi lever i 2008, hva som er akseptert som domenenavn burde gjennomgått en revolusjon by now.

 

166-1.com? Virker kanskje ikke som en kredibel nettadresse, men. Vet ikke om det er noe jeg ville ha gått inn på uten å vite hva det var. :ph34r:

 

Ingen forslag selv, pretender?

Link to comment
Share on other sites

 

det med filmrelaterte gjenstander har også blitt nevnt av meg og overraskende nok er for eksempel

 

filmbilletten.no

 

ledig. Men vi har da andre gjenstander også celluloid.no, sølvskjermen.no (høres ut som et bilforum) osb

 

 

Opplevfilm.no er dog tenkt som at vi vil gi brukerne en større mulighet til å oppleve film, og ikke bare forbruke popcornfilm, og ikke nødvendigvis at de skal oppleve film på selve forumet/nettstedet.

 

Et samarbeid med NFK vil utvide opplevelsen med det filmtilbodet som filmklubbene har, samt at opplevelsen blir større om man har en kort presentasjon foran hver film.

 

 

I forhold til hva ordet diskuter betyr, så er det en samtale mellom to eller flere der ingen spiller med åpne kort, men prøver å påtvinge andre sine meninger. (Debatt er enda verre), så det mest nøytrale ordet er dialog, men det passer dårlig i et nettstedsnavn.

 

 

Uansett så må navnet være:

 

enkelt å forstå, også for lekfolk, hva nettstedet inneholder og brukes til (dermed vil game filmvitenskaplige begreper trolige falle ut)

enkelt å skrive, eventuelt enkelt å forkorte i selve nettadressen

være mulig å få ta i som .no-domene

Link to comment
Share on other sites

 

Hah, Sølvskjermen hadde jeg tenkt å foreslå selv også. Men droppet det, ettersom jeg er usikker på om det er et forståelig norsk begrep. The Silver Screen høres bedre ut, i hvert fall.

 

Uansett så må navnet være:

 

enkelt å forstå, også for lekfolk, hva nettstedet inneholder og brukes til (dermed vil game filmvitenskaplige begreper trolige falle ut)

enkelt å skrive, eventuelt enkelt å forkorte i selve nettadressen

være mulig å få ta i som .no-domene

Ehm, stusser litt på dette. Særlig bruken av . Er dette regler som er fastsatt av et eventuelt samarbeid med NFK? Er det slik at vi plutselig må føye oss etter andre? Unnskylder om det virker litt paranoid, men jeg håper ikke dette stiler inn mot en sell-out fra DFilms side?

 

Uansett, Opplevfilm gir meg assosiasjonene jeg skrev over uansett hvordan du forklarer meningen bak det. Og Filmbilletten.no høres mer ut som et alternativ til Billettluka.no.

Link to comment
Share on other sites

 

reglene er mine, men jeg kan selvsagt endre det til bør.

 

ser dog ingen begrensinger på forumet på dette, det vil bare bli enklere for andre å finne oss.

Link to comment
Share on other sites

 

Ok! Jeg syntes bare det hørtes ut som en "offisiell uttalelse". (EDIT: eller misforstod jeg det du skrev, og er det en offisiell uttalelse?)

 

DFilm må aldri slutte å være en fri røst i hvert fall. Selv om ikke så mange hører på oss.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
filmelitistene.com

 

Egentlig så er det et veldig kult navn. Særlig hvis man klarer å leve opp til det også. Vi kan ha opptakskrav at man må sende inn en video at man brenner en film av Bruckheimer! Wee.

 

Ellers så vet jeg ikke. Mulig Diskuterfilm ikke er så ille. Det var altså mer i forhold til en ny forside med artikler og anmeldelser at kanskje vi burde hete mer enn "diskuter film" ettersom vi plutselig skriver litt om film også med ett.

 

Men kjempeflott at tråden har fått litt lengde nå. Its all good.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Ellers så vet jeg ikke. Mulig Diskuterfilm ikke er så ille. Det var altså mer i forhold til en ny forside med artikler og anmeldelser at kanskje vi burde hete mer enn "diskuter film" ettersom vi plutselig skriver litt om film også med ett.

lesomfilm.no? Med diskuterfilm.no som forum?

Link to comment
Share on other sites

 
lesomfilm.no? Med diskuterfilm.no som forum?

 

Du er inne på det. Men litt tamt med "Les Om Film" kanskje?

Jeg hadde sett for meg noe som kapret et navn noe mer som "Hei, vi er en gjeng som ser på filmer som ikke absolutt alle ser på, vi er en sofistikert gjeng, men egentlig ikke særskilt snobbete, så kom og diskuter med oss likevel."

Klart, jeg antar vi kan diskutere og skrive om alle slags filmer.. men det vil bokstavelig talt være all slags film, og ikke bare den markedsførte. De fleste av oss ser på mer enn bare blockbusters.

 

Jeg har personlig ikke noe imot de som ser på den type filmer, men min erfaring gjennom årene her er at de som mest ser på blockbusters ikke blir her særlig lenge om de ikke kan se andre typer filmer også.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...