Jump to content

Nominasjonstråd: Tidenes filmduo

Jos
 Share

Recommended Posts

Hva er en filmduo? Det viktigste kriteriet er at de faglig har produsert filmprodukter sammen, og helst over en lengre periode, så jeg er ikke ute etter parforhold og andre krumspring.

Noen eksempeler (dette er ikke nominasjoner fra min side):

Regissør og skuespiller - Ed Wood og Bela Lugosi

Regissør og klipper - Martin Scorsese og Thelma Schoonmaker

Regissør og fotograf - Ingmar Bergman og Sven Nykvist

Regissør og produsent - Svend Wam og Petter Vennerød

Regissørpar - Larry og Andy Wachowski

Skuespillere - Terrence Hill og Bud Spencer

Produsenter - Don Simpson og Jerry Bruckheimer

osv (bl. a. manusforfattere og komponister) - her er det få begrensninger

Om vi skal dele opp i kategorier, eller ta en stor "tidenes duo"-kåring, får vi se litt an i forhold til hvem som blir nominert. Skal vi si fem nominasjoner hver, foreløpig uten noen siste frist.

Flott tiltak!

Regissør og fotograf: Ingmar Bergman og Sven Nykvist

Er vel det beste eksempelet, i mitt hode, på hvordan en fotograf og en regissør burde arbeide sammen. Det er vel temmelig sjelden at en regissør bruker en og samme hovedfotograf over så mange filmer. Begge hadde enorm respekt for hverandre og de utfylte hverandre på perfekt vis. Bare historiene om hvordan de sammen satt i kirka som ble brukt i Nattvardsgästerna dag ut og dag inn i forveien, for å studere hvordan lyset beveget seg i løpet av dagen, er verd denne nominasjonen alene. Nykvists mesterlige bruk av naturlig lys og minimalistiske komposisjoner var de perfekte rammene for Bergmans filmer. For ikke å glemme fotoarbeidet i Persona.

Regissør og skuespiller: Ingmar Bergman og Gunnar Björnstrand

Skuespilleren som var med i flest av Bergmans filmer, 23, er kanskje også den beste han hadde med seg. Hver eneste rolle han har hatt, samme hvor liten, gjør han mesterlig. F. eks i Smultronstället, hvor han er på lerretet i kanskje 10 minutter, men stjeler showet fullstendig. Bergmans birollekonge, men han innehar jo også noen av de beste hovedrolleprestasjonene i filmene hans (Nattvardsgästerna er jo igjen et prima eksempel). Komikk mestrer han jo også (Sommernattens Leende) i tillegg til de mer "ordinære" angstfylte Bergman-rollene. Han har alltid en slags underliggende sarkasme, bitende og litt ondsinnet, ja, det er en viss snert over ham som skuespiller. En fantastisk, undervurdert mann, rett og slett, og en helt sentral del av Bergman-universet.

Regissør og skuespiller: Andrei Tarkovskij og Anatoli Solonitsyn

Spilte jo i 4 av Tarkovskijs filmer (Andrei Rublev, Solyaris. Zerkalo, Stalker), men det var jo slik at han også skulle ha hovedrollen i Offret, var det ikke, pretender? Men så døde han jo før dét ble realisert. Jeg vet egentlig ikke så spesielt mye om deres samarbeid, men det var jo i hvert fall Tarkovskij som oppdaget ham og gjorde ham kjent. Det jeg vet er at han i hvert fall kanaliserer Tarkovskijs magi på lerretet bedre enn de fleste, og det er på mange måter nok. Monumental hovedrolle i Andrei Rublev, høydepunktet i Stalkers karaktergalleri, ja, litt av en kar.

Regissør og skuespiller: Werner Herzog og Klaus Kinski

Denne sier vel egentlig seg selv. Et av filmhistoriens merkeligste og mest kjente samarbeid, Herzog som klarte å temme villdyret. Eller, i hvert fall klarte å jobbe sammen med det, ulikt de fleste andre. To skrullinger som fikk en merkelig synergi gjennom deres felles galskap og temperament, men dæven for noen filmer det ble ut av det.

Regissør og komponist: Krzysztof Kieslowski og Zbigniew Preisner

Kieslowskis hovedkomponist gjennom ca. hele karrieren, fyren lagde jo til og med en komposisjon til minne for ham etter at han døde. Eksepsjonelt bra samarbeid, jeg klarer ikke helt å skille om Kieslowski lagde film rundt Preisners musikk eller om Preisner lagde musikk rundt Kieslowskis filmer, de to elementene flyter i sammen til ett. Det er ikke bare soundtrack. Det er jo spesielt Bleu jeg tenker på her, som trolig inneholder tidenes originalsoundtrack, men det holdt seg jevnt over fantastisk i resten også.

Hva med:

Regissør og Komponist- Alfred Hitchcock og Bernard Herrmann

Regissør og skuespiller- Hitchcock og Cary Grant

Regissør og foto- Hitchcock og Robert Burkes

Regissør og klipper- Hitchcock og George Tomasini

Vet ikke om jeg har lyst til å kåre noen favoritt, ettersom ingen momentant dukker opp.

Samarbeid som imponerer meg.

Lynch og Badalamenti. - Hvordan Badalamenti klarer å kapre stemningene og følelsene Lynch beskriver og gjøre det om til musikk. Her er det noe meget spesielt som skjer. Lynch er ikke den enkleste personen å tyde hva han sier, så her er det en ganske interessant prosess.

Quay brødrene. - Eneggede tvillinger som nesten er en person med 4 armer. Forstår hverandre og deres spesielle og avanserte og komplekse kunstverden perfekt. Meget unikt.

Michel Gondry og Charlie Kaufman. - Eller var det Spike Jonze og Kaufman? Tror det er forståelse mellom manus og regi her uansett.

Trey Parker og Matt Stone - South Park gutta har samarbeidet i skremmende mange år, og samarbeidet virker å være ren synergi. Jeg er imponert. Nå er riktignok South Park en serie, men de har en film også, samt at Parker og Stone har gjort andre filmer også.

Eduard Artemyev og Andrei Tarkovskij - Artemyev klarte å kapre Tarkovskij sine indre landskaper på en måte som ikke har bare utfyllet de, men utvidet den.

Pompel og Pilt. - Utfyller hverandres sosiale angst og syke perversjoner.

Herzog og Kinski - Herzogs kjærlighet for galskap og stormannsgalskap, og Kinski som utfyllte dette som en ravende gal og megalomanisk mann var et samarbeid jeg tror det blir lenge til vi ser noe lignende.

De både elsket og hatet hverandre på samme tid. Kinski var kjent som et mareritt å ha med å gjøre, men Herzog fant alltid en vei gjennom det. Dokumentarfilmen 'Min Beste Fiende' anbefales til alle som ikke har sett den.

Bergman og Nyquist - Vet mindre om dette, men slik jeg forstår det samarbeidet de veldig godt og over mange mange filmer.

Synergi synergi....

S,

Otto og Edith Carlmar

Alfred Hitchcock og James Stewart

John Ford og John Wayne eller Howard Hawks og John Wayne :wacko:

Joel og Ethan Coen

enten Woody Allen og Diane Keaton, Tim Burton og Johnny Depp eller Billy Wilder og Jack Lemmon. Greier ikke å bli enig med meg selv, gitt.

Regissør og skuespiller - Her er det jo nærmest uendelig mange: John Huston og Humphrey Bogart evt Anthony Mann og James Stewart (John Ford og John Wayne er allerede, rettmessig nevnt)

Regissørpar - Michael Powell og Emeric Pressburger

Skuespillere - Erroll Flynn og Olivia De Havilland

Manusforfattere - Charles Brackett & Billy Wilder

Regissør og fotograf - Werner Herzog og Jörg Schmidt-Reitwein

Regissør og fotograf - Werner Herzog og Thomas Mauch

Regissør og skodespelar - Werner Herzog og Klaus Kinski

Regissør og komponist - Werner Herzog og Florian Fricke (Popol Vuh)

Regissør og manusforfattar - Yasujiro Ozu og Kôgo Noda

Jean-Luc Godard/Raoul Coutard (foto)

JLG/Anna Karina (skuespiller)

Antonioni/Vitti

Lang/Thea Von Harbou (manus)

Teshigahara/Takemitsu (komponist)

Fri brainstorming.... veldig lett å komme opp med noen her...

Powell/Pressburger/Jack Cardiff (f) (oops, trio...)

Resnais/Sacha Vierny (foto)

Greenaway/Sacha Vierny

Med Bergman kan man fint lage 30 kombinasjoner alene.

• 2 weeks later...

Wong Kar Wai (Regissør)/Christopher Doyle (Foto)

James Cameron (Regissør)/Michael Biehn (Skuespiller) (I grenseland)

Tim Burton (Regissør)/Danny Elfman (Komponist)

Takeshi Kitano (Regissør)/Susumu Terajima (Skuespiller)

Shinji Aoyama (Regissør)/Aoi Miyazaki (Skuespiller)

George Lucas (Manusforfatter)/Harrison Ford (Skuespiller)

John Woo (Regissør)/Chow Yun-Fat (Skuespiller)

Quentin Tarantino (Regissør)/Michael Madsen (Skuespiller)

Sam Raimi (Regissør)/Bruce Campbell (Skuespiller)

Hmm, B-Skuespillere dominerer lista mi.

• 3 weeks later...

Som nominasjonstråd har kanskje denne fungert noe dårlig, siden ingen gjentar andre nominasjoner.

Men siden det er blitt så mange forskjellige kategorier så vil det kanskje være hensiktmessig å dele opp kåringen i de kategoriene. Dog må jeg si at kombinasjonen manusforfatter/skuespiller kanskje blir noe spesiell, siden de ofte ikke trenger å ha kontakt med hverandre i det hele tatt. (har de kontakt, så er som oftest manusforfatter også regissør) Men George Lucas hadde også en produsentrolle på Indiana Jones, så det er kanskje mer naturlig at Harrison Ford kom inn den veien?

Regissører og komponister:

-Dario Argento og Goblin

-Lucio Fulci og Fabio Frizzi

-Takeshi Kitano og Joe Hisaishi

-Hayao Miyazaki og Joe Hisaishi

Regissør og skuespiller:

-John Woo og Chow Yun-Fat

Regissør og cinematographer:

-Lucio Fulci og Sergio Salvati

Regi/manus: Michael Powell & Emeric Pressburger

- Kort sagt, denne duoen treffer mye blink, og bommer sjeldent på måleskiva! De vet hva de vil fortelle, og gjør det på alle mulige måter.

Regi/skuespiller - Michelangelo Antonioni & Monica Vitti

- Antonioni klarer gang på gang å tvinge frem indre usikkerhet i karakterene sine. Selv om Antonioni som regel holder distanse til hva som foregår i filmene sine, får han frem at alt rundt karakterene påvirker dem til å gjøre beslutninger. I skuespillet til Monica Vitt er det først den vanvittig utstråling som legges merke til, hun kommuniserer bra uten å si noe og Antonioni gjør det stikk motsatte av det teatralske skuespill. Hun spiller ikke autoritære kvinneroller, men følelsesmessig rike personligheter både når hun virker fremmedgjort og glad over livet. Åpningssekvensen i L'eclisse demonstrerer et skuespill mellom mann og kvinne som er rett og slett oppfører seg helt naturlige mot hverandre, etter krangelen vi ikke fikk sett.

Regi/Foto - Carl Th. Dreyer & Rudolph Maté

- Michaël, Jeanne D'arc og Vampyr er tre så sabla forskjellige filmer, men sammen innholder hver og enkelt av dem virtuous kameraføring som topper seg i sistnevnte med en god del hokkus pokkus. Michaël tar utbytte av dybde inn og ut av store rom, kamera beveger seg lite om gangen, men plutselig kommer det en intens montasje når tittelkarakteren skal male glimtet i øyet på en model. Jeanne D'arc kan ikke bli mer torturerende takket være Maté og Dreyer som klarer i mine øyne og få den mest troverdige skuespillerprestasjonen som jeg har sett på film. Godard kunne vel funnet på å sagt at det er kamera som forhører henne, den hyppige close-up skytingen forsterker at hun er alene med sin tro og indre mot hele verden. Vampyr bør være pensum film for filmfotografer, her legges mange teknikker i lag oppå hverandre. En film filmet som drøm for de våkne.

[...] Dreyer som klarer i mine øyne og få den mest troverdige skuespillerprestasjonen som jeg har sett på film.

Ja, helt drøyt bra faktisk. Finnes vel knapt noe som engang likner. Umulig ikke å bli dypt påvirket av Falconetti i denne.

• 2 weeks later...
Herzog og Bruno S.? Jeder Für sich und Gott gegen alle og Stroszek holder i massevis. Det blir noe forbi magi når Bruno er foran kamera og Herzog bak. Det er film i et annet univers.

• 2 weeks later...