Jump to content

Hva spiste du sist?


blausen
 Share

Recommended Posts

Denne spisetråden må da kunne bli særdeles aktiv nå i julen. Oppsummering så langt:

 

22. desember: Veldig sent på kvelden - rakfisk med lefse, godt smør, rå løk og nykokte poteter. Dahls juleøl og Gildes juleakevitt. Uggen utover natta.

 

23. desember: Ekstremt god Baccalao (m chili / hvitløk) til middag, samt hjemmebakt flatbrød og kryddersmør. Øl. Nå i kveld; gløgg, ost / kjeks og litt rødvin. Alt 10/10 til nå. Nei, forresten, 9/10 på ostene, manglet en veldig skarp type ost.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 648
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kveite til middag i dag. Trad. med poteter, dampete gulrøtter og brokkoli, rømme og flatbrød. Gull. Nå: diverse sjokolade, cognac og Ringnes julebokk. Også gull.

 

Baccalao er noe av det beste jeg vet! Lurer på om jeg skal slå til med en omgang i romjula.

Link to comment
Share on other sites

 
Første skikkelige hummermiddag i dag. Familietradisjon dette her, hver lille-julaften, men jeg har aldri vært spesielt glad i skalldyr. Vel, i år var det slutt, "nå må jeg faen meg være litt voksen". Ikke et nytt favorittmåltid, men joda, ålreit! Jeg fortsetter å bli forundret over hvor mye smakssansene styres av det mentale.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Savner julemiddagene. Ribbe og pinnekjøtt, sukk. Lutefisk har jeg ikke noe imot å bli kvitt. Fikk en ca 6 kilos skinke fra jobben, så det får holde for en stund.

 

Her feires første juledag, så blir frokost med svigers i morgen, og grilling til middag. Flere glass musserende og hvitvin i kveld gjorde at jeg ble for trøtt for Knight's Tale på tv, så erstattes med DF. Kan alltids ses senere. Filmen var grei nok så langt, og Shannyn Sossamnon var nammenam.

 

Hmm, passer kanskje mer i fyllatråden. God Jul til alle uansett. Stranda og bodyboarding i morgen.

 

http://17.media.tumblr.com/tumblr_kt406hpwSw1qzmkczo1_500.jpg

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
 
 
I år ble det faktisk stekt litt kalkunfilet ved siden av ribba, så da ble det mest av det på min tallerken. Spiste dog noe ribbe også, men kun det som er rent kjøtt fra familieribbe. Spiser ikke fett og sprø svor.
Link to comment
Share on other sites

 
Ingenting. Tilbragte julaften uten inntak av mat, de få gangene jeg prøvde meg på knekkebrød med noe på protesterte magen kraftig og straffet meg med å få ut det som var igjen av magesyre. Mmm.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Ananas passer til bortimot alt, inkl. pizza. Dreier dette seg om noen slags aversjon mot å blande søtt og salt i enkelte sammenhenger e.l.? Er det smak eller konsistens dere reagerer på med slik avsky? Spiste sist: alt for små og få biter ymse sjokolade.

 

Nei, er vel heller det at Ananas for meg hvertfall er til dessert. Vil ikke ha frukt på pizzaen min, ei heller under burgeren(Hawaii).

Link to comment
Share on other sites

 
 

Opp 2.5-3 kg til nå. Skal vi se:

 

24. desember: Ribbe, kjøttkaker, pølse og sosisser. Poteter, rødkål, sølvløk, fett, sennep. Øl og akevitt. Gildes juleakevitt 2009 har dugd fint. 10/10

 

25. desember: Lutefisk. Lefse, godt smør, sennep, bacon, revet brunost, ertestuing. Gilde Non Plus Ultra, øl. 10/10

 

26. desember: Inderøysodd. Flatbrød. Ingefærøl. 9/10

 

I kveld, spekemat, kalde poteter, Creme Fraiche, eggerøre, flatbrød, kryddersmør, øl.

Link to comment
Share on other sites

 

Improviserte rislapper, rørte raspet eple, et par økologiske egg og litt kanel i en passelig porsjon kald grøt. All erfaring tilsier at enhver form for mel gir den mest forferdelige bismak nesten uansett hvordan de behandles, slenger heller i et ekstra egg. Rikelig med Kviteseidsmør i panna, endte i første omgang opp med en haug som så ganske motbydelig ut men smakte helt nydelig. Med tynne, små lapper gikk det bedre. Sånt må plumpes varsomt i panna så ikke smøret flykter og de svis mot et halvtørt underlag som de setter seg helt fast i og må skrapes ut, temperaruren må være passe og de må være veldig små og tynne for å ikke gå i stykker når de skal snus. Etter to panner med nær perfekte lapper var tålmodigheten brukt opp og resten ble en salig smørje langt verre en første forsøk. Med fast romjulshodepine ved hver oppstandelse de siste dagene tåler jeg ikke så mye. Men godt var det.

 

Må forresten varme lammelår til middag senere, noen råd? Kasserolle i kraft, slenge det i stekeovnen med det samme den er varm siden min nærmeste familie svikter meg i romjula ved å lage lutefisk uten snaisent tilbehør bare til seg selv, andre metoder?

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
  • 2 weeks later...

Hvorfor kjøper egentlig folk brød på Rema1000, Bunnpris etc.?

 

Jeg har i det siste begynt å handle brød hos bakeren (hos Godt brød, for de som er interesserte), og de koster vitterlig ikke så mye mer enn i butikken (min personlige favoritt, Landbrød, koster f.eks. 33kr), og kvaliteten er så uhorvelig mye bedre. Angrer på at jeg har gitt en haug penger til drittkjedene tidligere. Jeg har bidratt til å spre elendig brød i det ganske land, jeg gremmes.

Link to comment
Share on other sites

 
Hvorfor kjøper egentlig folk brød på Rema1000, Bunnpris etc.?

 

Jeg har i det siste begynt å handle brød hos bakeren (hos Godt brød, for de som er interesserte), og de koster vitterlig ikke så mye mer enn i butikken (min personlige favoritt, Landbrød, koster f.eks. 33kr), og kvaliteten er så uhorvelig mye bedre. Angrer på at jeg har gitt en haug penger til drittkjedene tidligere. Jeg har bidratt til å spre elendig brød i det ganske land, jeg gremmes.

 

33kr per brød er da SINNSYKT mye mer enn 5kr per brød, som vel er prisen for det billigste brødet til rema1000.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...