Jump to content

Hva spiste du sist?


blausen
 Share

Recommended Posts

 
  • Replies 648
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 
 
 
Lite som slår en Dr Pepper eller en kald Root Beer når en saftig burger med fries skal skylles ned.

 

La meg se.....en iskald coke eller en iskald pils!

 

http://blog.news-record.com/staff/culture/Batman%20Pow-thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Ah. Spiste mye burgere i de to forrige ukene. Så mye billigere og bedre enn de du får på de jævla gatekjøkkene/bensinstasjonene om du bare kjøper i store mengder, og bare kjøper og skjærer litt ferske grønnsaker og du kan aldri få for mye sopp. Samt litt Den Sorte Dråpe.

 

Nå spiser jeg Lille Asia sushi! Latterlig godt. Min lokale Mega fant jeg akkurat ut selger det ferskt for en knapp hundrings hver Fredag. Vurderer å gjøre det til en tradisjon hver middag på Fredag. Eneste uroen min er at jeg lurer på om jeg blir mett av disse små pakningene nå.

Kjøpte også fersk krabbe og krabbeklør til i morgen. Blir nok en gjenganger det og.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 

Frossenfor fra Findus, noe fisk og som tilbehør noe grønnsaker i alt for mild currysaus. Bitter fra Nøgne Ø til, og den var sånn ca. 20 ganger bedre en maten. Synd jeg ikke orket å sprite det opp på noen måte, bare litt ekstra krydder hadde nok gjort underverker.

 

Nå spiser jeg Lille Asia sushi! Latterlig godt. Min lokale Mega fant jeg akkurat ut selger det ferskt for en knapp hundrings hver Fredag. Vurderer å gjøre det til en tradisjon hver middag på Fredag. Eneste uroen min er at jeg lurer på om jeg blir mett av disse små pakningene nå.

Så det er bare fordommer fra min side at slikt er uautentisk ferdigsushi eller juksesushi? Finner jeg det så kanskje det kan stå for en litt dyr lunsj en dag det evt. måtte passe. Om det ikke er vederstyggeligheter som oppdretsslaks og slikt i det da, og det er det vel gjerne.

 

Kjøpte også fersk krabbe og krabbeklør til i morgen. Blir nok en gjenganger det og.

 

S,

Åh, alt for lenge siden. Hva serverer du til? Husker jeg pleide å lage majones og falsk/moderne aioli selv for mange herrens år siden mens det de siste årene har gått på ferdig curry- eller såkalt eksotisk peanøttsaus rett fra flaska og slikt, fungerer fint det også. (majonesmakeri er en kunstform som utøves best når den utøves ofte nok til at det sitter i hendene uten videre) Godt øl eller brukbar genever til så snakker vi seriøst snadder.

Link to comment
Share on other sites

 
Så det er bare fordommer fra min side at slikt er uautentisk ferdigsushi eller juksesushi? Finner jeg det så kanskje det kan stå for en litt dyr lunsj en dag det evt. måtte passe. Om det ikke er vederstyggeligheter som oppdretsslaks og slikt i det da, og det er det vel gjerne.

 

Hva mener du er autentisk sushi? Det eneste kravet for sushi er risen (su=eddik, shi=ris). Så lenge sushiris er brukt, så kan man gjøre omtrent hva man vil. Utforming og stil er selvfølgelig viktig for sushikokker, men det er ganske få begrensinger for hvilke ingredienser man kan bruke. Nå advokerer jeg selvfølgelig ikke for å bruke hva som helst i matskapet (kjøttkaker, lutefisk etc), men det er kun utfra et smaksperspektiv, ikke definisjonsperspektiv. De typiske ingrediensene som brukes mest, er inkludert fordi det passer best i kombinasjon med risen og soyasausen.

 

Nå kjenner jeg ikke til hva Lille Asia gjør, så mulig jeg misforstår hva du sikter til.

Link to comment
Share on other sites

 
Mja, i følge Wikipedia er det slik at
The term sushi comes from an archaic grammatical form no longer used in other contexts; literally, "sushi" means "it's sour",[2] a reflection of its historic fermented roots
og at dette ordet brukes siden det opprinnelig var snakk om fermentert ris og fisk (og ingen eddik) hvor fisken ble pakket inn i ris som så ble kastet. Lest slikt andre steder også, at tradisjonen med å faktisk fortære risen også først har oppstått senere. Uansett ligger det flere hundre års tradisjon bak denne matretten, og at en uten videre kan gå fra noe fremstilt av kokker med minst ti års utdannelse til noe som spys utover supermarkedene i mengdevis uten å tape ganske mye på veien kjøper jeg ikke uten videre. Da skal det mer til en noen er-lik tegn for å overbevise meg. Jeg tror altså rett og slett ikke at noe fra kjøledisken på supermarked er spesielt interessant som mitt første møte med sushi, da kan jeg heller vente eller stå over. At jeg evt. aldri smakte sushi fordi jeg aldri fant noe jeg anså for å være autentisk nok er neppe noe jeg kommer til å angre stort på rett før jeg dør. Men selvsagt er det mulig at jeg finner på å gi dette svineriet en sjanse allikevel.
Link to comment
Share on other sites

 
Mja, i følge Wikipedia er det slik at og at dette ordet brukes siden det opprinnelig var snakk om fermentert ris og fisk (og ingen eddik) hvor fisken ble pakket inn i ris som så ble kastet. Lest slikt andre steder også, at tradisjonen med å faktisk fortære risen også først har oppstått senere. Uansett ligger det flere hundre års tradisjon bak denne matretten, og at en uten videre kan gå fra noe fremstilt av kokker med minst ti års utdannelse til noe som spys utover supermarkedene i mengdevis uten å tape ganske mye på veien kjøper jeg ikke uten videre. Da skal det mer til en noen er-lik tegn for å overbevise meg. Jeg tror altså rett og slett ikke at noe fra kjøledisken på supermarked er spesielt interessant som mitt første møte med sushi, da kan jeg heller vente eller stå over. At jeg evt. aldri smakte sushi fordi jeg aldri fant noe jeg anså for å være autentisk nok er neppe noe jeg kommer til å angre stort på rett før jeg dør. Men selvsagt er det mulig at jeg finner på å gi dette svineriet en sjanse allikevel.

 

For noen kan det som finnes i kjøledisken faktisk være beste inngangsporten til sushi. Det ligger ikke i alles natur å hoppe rett på rå sjømat. Å begynne med det trygge og bevege seg mot det mer fremmede kan være best taktikk. Jeg har ingen problemer med å spise det, selv om det kanskje er litt juksesushi. Ikke alle forunt å ha tilgang til mat tilberedt av kokker med ti års utdannelse. Men for all del, finn en sushirestaurant hvis du har problemer med kjøledisken. Du kommer nok til å huske det som en mye bedre opplevelse. Ansetter forresten norske sushirestauranter kokker med sushiutdannelse?

 

Nå har jeg spist mye sushi de siste årene, spesielt som student i Sydney der det kryr av sushibarer, men ingenting når opp mot sushien ved fiskemarkedet i Tsukiji, Tokyo. Obligatorisk hvis man skulle befinne seg i det området.

 

Tok forresten sushikurs i fjor. Hjemmelaget sushi er nam

Link to comment
Share on other sites

 

@NK: Håper å finne en real sushirestaurant en gang det evt. skulle eksistere noen mulighet for en liten Japan tur, men det spørs. Forutsetter jo både en del økonomisk og kjekt reisefølge for maksimalt utbytte og trivselsfaktor.

 

Du heldige, heldige mann med sushierfaringer det ikke akkurat er alle forunt. Hvor mye en tur til Japan ville koste meg tør jeg knapt tenke på (så er det jo annet som skal klaffe for at det skal være noe kult å dra også da), men du kan jo fortelle litt mer om det sushikurset i alle fall. Vet ellers ikke spesielt mye om hva som kreves av sushikokker før de får jobb i norske sushisteder men har aldri hørt noen rosende omtaler av usedvanlig talentfulle eksemplarer eller vært borti noe om særlig høye krav og har heller ikke hørt noen si at det som leveres har vært i nærheten av hva folk har smakt i Japan når jeg har spurt velbereiste mennesker. (forferdelig setning, norsklærere kunne sikkert fått sammenbrudd av mindre) Folk insisterer på at det er godt uten å ha noen undertone av "til å være i Norge" før de får nærmere spørsmål, så det kan vel konkluderes med at norsk sushi generelt er nammenam med mindre en nettopp kom fra Japan e.l.

Link to comment
Share on other sites

 
Du heldige, heldige mann med sushierfaringer det ikke akkurat er alle forunt. Hvor mye en tur til Japan ville koste meg tør jeg knapt tenke på (så er det jo annet som skal klaffe for at det skal være noe kult å dra også da), men du kan jo fortelle litt mer om det sushikurset i alle fall.

 

Tja, var ikke store greier. 4-5 timer en lørdags morgen med en japansk lærer. Dekket det mest essentielle; hvordan lage risen, hva slags redskaper man trenger og hvordan man ruller sammen sushiruller og californiaruller. Risen er det som tar aller lengst å tilberede, største årsaken til at jeg ikke har gjort det mye hjemme siden kurset, ellers er det ganske enkelt.

 

Masse instruksjoner på nettet, f.eks Her og Her, så kanskje du kan prøve det hjemme? Er overraskende enkelt, ikke altfor dyrt, og veldig godt

Link to comment
Share on other sites

 
 
Har de siste par dagene levd på en kjempeporsjon forent halvfabrika med litt innslag av fersk føde bestående av grovknuste rårisnudler kokt i to bokser hermetiske tomater med litt vann som så ble blandet med små tomater i biter og to pakker vegetarisk tacomiks. Slik gourmetføde trenger en som kjent ikke varme opp en gang når en blir sulten, her er det bare å mumse i vei rett fra kasserollen. Den vegetariske tacomiksen er vanligvis usedvanlig god siden den er ganske full av smak med spisskummen og gode greier om enn de har vært forferdelig forsiktige med chillien, men det er jo bare å ha et glass tacosaus e.l. stående klart om en absolutt må ha det så jævla sterkt. Tror faktisk dette inneholdt de fleste næringsstoffene en meg bekjent har bruk for på daglig basis, men jeg burde nok tatt meg bryderiet med å koke rårisnudlene for seg så hadde det nok atpåtil blitt direkte velsmakende og mindre gjørmeaktig.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Suppe av brokkoli og grønnkål som hadde ligget vel lenge hvor gule områder og brune flekker var revet eller skjært vekk med god margin, fersk ingefær, kokos og av en eller annen uforklarlig grunn sesamfrø. Og litt hvitvin. Kokt og stavmikset og veldig godt. Kokt i går og varmet opp i dag med litt fisk fra Findus til for å mette litt ekstra.

 

Römertopf ser jeg er en risikabel affære. Den kan sprekke om den settes i varm ovn eller om den varm settes på kaldt metall, og så skal du faen med la den ligge et kvarter i kaldt vann før du kan lage mat i den. Men det var virkelig verdt det altså?

 

Burde kanskje komme meg i gang med sushi eksperimentering. Den første guiden var jo mildt sagt mangelfull men den andre så fin ut. Pleide å mumse nyristet nori som snacks før, men plutselig var det umulig å få tak i uristet. Ferdigristet har jeg ingen tro på, å riste noe som bortimot forkulles om det står tre sekunder for lenge og nervøs følge med å fargeendringen er jo en vesentlig del av moroa. Ikke får de ferdigristete like fin farge heller, og jeg tviler på at de gir den aromaen du får av nyristede noriark.

Link to comment
Share on other sites

 
Römertopf ser jeg er en risikabel affære. Den kan sprekke om den settes i varm ovn eller om den varm settes på kaldt metall, og så skal du faen med la den ligge et kvarter i kaldt vann før du kan lage mat i den. Men det var virkelig verdt det altså?

 

Ja steike, den er genial. Sleng ting oppi, og det blir godt uansett.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...