Jump to content

Hva spiste du sist?


blausen
 Share

Recommended Posts

Og takk til Norsk Kiwi for tips, tester ut noe av det i alle fall. Orker ikke flere salater med blåmugg og valnøtter. Pærer er så håpløse, tror jeg kutter ut frukt som først er steinharde, så moden i omtrent fem sekunder før de praktisk talt råtner. Spørs hva polet har av dessertvin. Sherry da, fungerer det?

 

Nja, vet ikke helt. Søtheten er veldig viktig her, og brandyen i sherryen ødelegger sikkert litt. Mulig hvis du finner en søt versjon.

 

For å følge tråden videre; En god Shiraz (Syrah) kan være godt med sjokoladekake (med mye sjokolade i). På en vinsmaking (tror det var på Golden Gate Winery) fikk de oss til å prøve en shiraz uten kake først, og deretter med kake. Ble en totalt annerledes opplevelse, og ganske godt. Men kommer selvfølgelig an på Shirazen man velger.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 648
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det ante meg at noe ved Sherryen kunne krasje litt mot blåmugg.

 

Den vin-kake kombinasjonen skal absolutt testes ut. En sånn som stort sett bare består av noenlunde mørk sjokolade og delte egg med stivpiskede eggehviter vendt inn (mener vel det var noe smør også, husker ikke oppskriften helt men du skjønner nok hva jeg mener - uten mel og gjerne etter fransk eller franskinspirert oppskrift), kunne det passe tror du? Sånn omtrent en tredjedels sjokolade med butterscotch eller noe for å få litt knasende lekker søthet der inne så må det jo bli temmelig himmelske greier om en bare finner den rette vinen.

Link to comment
Share on other sites

 
Det ante meg at noe ved Sherryen kunne krasje litt mot blåmugg.

 

Den vin-kake kombinasjonen skal absolutt testes ut. En sånn som stort sett bare består av noenlunde mørk sjokolade og delte egg med stivpiskede eggehviter vendt inn (mener vel det var noe smør også, husker ikke oppskriften helt men du skjønner nok hva jeg mener - uten mel og gjerne etter fransk eller franskinspirert oppskrift), kunne det passe tror du? Sånn omtrent en tredjedels sjokolade med butterscotch eller noe for å få litt knasende lekker søthet der inne så må det jo bli temmelig himmelske greier om en bare finner den rette vinen.

 

Nå baker jeg svært sjeldent, men en Chocolate Mud Cake er nok veien å gå. Altså masse sjokolade og annet søtt, og lite mel. Svært mektige greier men også veldig godt. Vi hadde mud cake i bryllupet vårt (januar), og etter en stor middag klarte de fleste bare å spise et lite stykke, så fortsatt mer igjen i fryseren. Nam!

 

Blåmuggost går forresten også godt med portvin. men det er vel folk flest klar over

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Har no lage smørbrød i steikepanne to dagar på rad. Dette er nok den nye favoritten. Halvgrovt brød, dijion-sennep, salami, Norvegia og parmesan. Steikte det heile i basilikumolje. Nokre spanande måtar å variere det på?
Link to comment
Share on other sites

 

Svankmajer spiser religiøs mat. Vol 1.

 

I dag var jeg litt vågal på butikken og kjøpte Islamsk pizza. "Alfrathi" Designet for muslimer i Norge som ikke kan spise grandis.

 

Det sto på den: Halhal-kjøtt og Norbo-ost.

 

Tenkte at dette måtte jeg prøve. Gruet meg litt til å sjekke hva halhal-kjøtt var noe da jeg kom hjem... visste ikke om det var noe ala kjøtt med blod dryppet levende fra dyret over 30 døgn, eller om det hadde en eller annen sær krydret konsistens.. om det var dyr som var kastet hellig vann fra Allah på.

 

Svaret var egentlig litt kjedelig. Halhal-pizza bare at dyret ikke kan være svin, pluss at dyret skal slaktes på en forsiktig måte.

Så hvis du ser denne religiøse pizzaen i frysedisken så er det egentlig bare en Grandiosa med storfe-kjøtt.

 

Tok på litt løk, persille, tomater, oliven og Jarlsbergost og den ble ganske så god likevel.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Hehe ja, halal er jo bare at det er slakta etter dhabihah-metoden, altså at dyret er "velsigna" og at strupen kuttes slik at alt blodet skal renne ut, siden å spise blod er forbudt. Er vel noen andre litt rare regler også. Trodde du visste dette da, morro å lese hva du trodde halal kunne være, hehe.
Link to comment
Share on other sites

 

Seriøst. Blir blodet dryppet ut?

Nei, visste ikke direkte hva halhal var, tror jeg. Mulig vi pugget det engang i religionstimene på videregående, men isåfall hadde jeg glemt det.

Synes kjøttet var noe merkelig ja.

 

Lover forresten at det kommer flere volum av Svankmajer spiser religiøs mat. Denne var en veldig enkel frossen pizza.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
 
Har kjøpt scampi som eg tenkte eg skulle marinere i kvitlauk og hive oppi ei fiskesuppe frå pose. Nokre tips til kva anna eg kan gjere med den?
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
Tenkte jeg skulle prøve ut smørbrød i stekepanna, hørtes meget godt ut. Bruker man én eller to skiver pr. smørbrød? Ser for meg at det kanskje er diggere, og ikke minst "renere" å bruke 2 skiver, men hva med innholdet, vil det da smelte ordentlig?
Link to comment
Share on other sites

 
 
Tenkte jeg skulle prøve ut smørbrød i stekepanna, hørtes meget godt ut. Bruker man én eller to skiver pr. smørbrød? Ser for meg at det kanskje er diggere, og ikke minst "renere" å bruke 2 skiver, men hva med innholdet, vil det da smelte ordentlig?

 

Bruker to skiver. Ikke for heit panne, og sørg for å snu blingsen i ny og ne. Test ut ketchup med karri, jeg synes det er namme-nam på. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

 
Takk for tips, skal prøves ut så fort jeg får skaffet litt spennende garnityr. Inntil videre ble det tørre brødskiver dynket i syltetøy. Godt med et glass melk, men Nescafé Macciato(eller noe i den duren), som fulgte med en Peppes-freebie på Dragvoll, smakte egentlig ingenting. Frykter det blir et dobesøk snart, det er det eneste jeg fikk ut av den.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...