Jump to content

Hva spiste du sist?


blausen
 Share

Recommended Posts

Det ligger vel noe i at for mye melk fører til for høyt kalsiuminntak. Dette kan igjen føre til at kroppen får vanskeligere for å ta opp andre stoffer. For høyt inntak kan også føre til nyrestein. Men jeg tror folk egentlig kan slappe fint av, vi snakker om 3-4 liter melk daglig om det skal ha noe bivirkninger over en lengre periode.
Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 648
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Veeeel...

 

# Studier har vist at menn som drikker mer enn 1/2 liter melk per dag har 2,3 ganger høyere risiko for å utvikle Parkinsons sykdom i forhold til de som ikke drikker melk i det hele tatt. [1] [2]

Link to comment
Share on other sites

 
Stemmer også det med at det er slimdannende, så folk som har problemer med luftveiene bør ligge unna å drikke for mye melk (kjæresten min har slitt en del med dette, tetter helt igjen når hun drikker melk). Dog, det gjelder generelt for meieriprodukter når det kommer til slimdanning.
Link to comment
Share on other sites

 
Det ligger vel noe i at for mye melk fører til for høyt kalsiuminntak. Dette kan igjen føre til at kroppen får vanskeligere for å ta opp andre stoffer. For høyt inntak kan også føre til nyrestein. Men jeg tror folk egentlig kan slappe fint av, vi snakker om 3-4 liter melk daglig om det skal ha noe bivirkninger over en lengre periode.

 

En kompis av meg fikk faktisk problemer fordi han drakk for mye melk, men han drakk altså særdeles mye (flere liter dagen, hver dag). Slik er det jo for så vidt med alt, får man i seg ekstreme mengder, så er det som oftest ikke bra.

 

Ang. Parkinson-studien: Først og fremst er Parkinsons en komplisert nevrologisk sykdom som man regner med har mange forskjellige og sammensatte årsaker, så akkurat hvordan melk passer inn i sammenhengen tror jeg er innviklede greier. Spesielt da man vet hvor få som faktisk får sykdommen (langt under én prosent av befolkningen, så vidt jeg vet nærmere en promille). Om man får kanskje 0.50% sjanse for å utvikle parkinsons fremfor 0.25%, så vil jo ikke det si at melk direkte har noe med parkinsons å gjøre, mer at det antageligvis er en del i en større sammenheng. I tillegg tar jeg det særdeles lite tungt at jeg har en marginalt større sjanse for å utvikle parkinsons da sjansene er så utrolig små til å begynne med.

 

Anyways, url or it didn't happen :)

Link to comment
Share on other sites

 
 
60% større sjanse, enda bedre. Det tilsvarer veldig lite, sjansen for å utvikle parkinsons er såpass liten at dette kan man uten problemer kalle et akademisk problem. Bruken av «ganger» og «prosentandeler» er selvfølgelig for å få det hele til å virke fryktinngytende, men saken er fortsatt at man beveger seg fra veldig lav sjanse til veldig lav sjanse (f.eks. fra ca 0.5% sjanse (om man er mann), til 0,8% sjanse). Jeg drikker heller ikke fire glass melk om dagen, men heller en liter hver fjerde dag i en periode og så et opphold på kanskje en måned. Tipper det er få som har sjekket ut hva det fører til :)
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
Det spørs helt når man spiser middag. Spiser man middag til normal tid (fem-ish) blir man sulten igjen i ni-ti-tida. Ikke noe å gjøre med det. Et par brødskiver må til. Spiser jeg middag senere, la oss si seks-sju, trenger jeg som regel ikke mer mat den dagen.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
Ja, liker fire måltid-modellen. Aller mest avhengig er jeg dog av ett varmt måltid pr. dag. Merkelig det der, hvordan det ikke funker med f.eks. brødmåltid rundt middagstid. Blir helt uggen av det. Noen som har en fysiologisk forklaring på dette?
Link to comment
Share on other sites

 
 
Hva i alle dager drikker dere til brødskiver, om ikke melk, da?

Vann? Øl? Brus? Jus?

 

S,

 

spiser brødskive med Hapå og øl til nå, funker bra, men det er vel ingen vane. drikker normalt saft til.

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg spiser kanskje to egentlige måltider per dag. Aldri frokost. Det første jeg spiser er som oftest frukt, kanskje 1-3 timer etter at jeg har stått opp (fatter ikke at folk kan spise rett etter de har stått opp, da har jeg like lyst på mat som jeg har lyst på en rusten spiker i øyet), så er det småspising av frukt/brødgreier frem til en middagssak, og så kanskje noe til kvelds. Gjerne middag til kvelds også (dvs. noe tungt). Ofte er det slik at jeg spiser brød da jeg burde spist middag, og middag til kvelds. Fungerer feiende flott.
Link to comment
Share on other sites

 
Jeg spiser uregelmessig, og jobber endel natt. Det blir også gjerne en sjokkis om dagen, samt mye kaffe og brødmat. Men jobber med selvkontroll, som bill bemerker er nøkkelen til suksess. Men i dag ble det min første kebab, etter å ha vendt tilbake til sørlige trakter. Den "gode" gamle typen, den som i sin tid var utsøkt på Red Onion, rundt hjørnet på Blue Monk. Men nå er Red Onion, Blue Monk og den andre lille søte puben med dass i bakgården borte. Dagens kebaben smakte dog ekkelt, gav meg null næring. Ble faktisk matt, uvell og slapp av den. Så det var min siste kebab på akk så veldig lenge.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Ja, liker fire måltid-modellen. Aller mest avhengig er jeg dog av ett varmt måltid pr. dag. Merkelig det der, hvordan det ikke funker med f.eks. brødmåltid rundt middagstid. Blir helt uggen av det. Noen som har en fysiologisk forklaring på dette?

 

 

Man bygger vel opp en slags blodsukker/insulin syklus - hvor kroppen både forventer og er vant til et skikkelig måltid midt på dagen. Hormonene vet å si fra, og vår livsstil påvirker i stor grad kroppens hormonproduksjon. Derfor får et a4-menneske med normal døgnrytme i mye større grad disse sult-behovene til faste tidspunkt enn b-mennesker som spiser uregelmessig.

Kun brødmat vil bære preg av for mye karbohydrater, og man får vel sjeldent dekket dagsbehovet av kalorier, proteiner etc. som kroppen trenger. Kroppen kan nok trenes til å bli vant til kun brødmat, men det er neppe sunt i lengden.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg kan se at frokost noenganger ikke er appetittvekkende alltids, og det er litt stress noenganger også, men mat er mer enn bare kos, man man huske på. Poenget er jo å få energi så man ikke slukner i løpet av sagaen hverdagen utfordrer. Jeg spiser alltid frokost, pluss at jeg tar Gerimax pluss tabletter eller Gerimax Energy tabletter, eller begge. Pluss en kapsel jernekstrakt. Samt at jeg vanligvis mediterer 20 minutter hver morgen, og 20 minutt hver ettermiddag eller kveld.

Jeg spiser vanligvis noe på kveldene. Brød mest. Kan hende frossen pizza og annen frossen junk som er lettvint, men oftest i helgene i disse dager tror jeg.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...