Jump to content

"Latent"


Svankmajer
 Share

Recommended Posts

 

Eksperimentfilm, lagd av meg og en på skolen.

Filmet på 8mm. Musikk lagd originalt til filmen.

 

Den handler om... hm, en paranoid fyr, lampeskjermer, biler som kjører av segselv og å gjøre fred med folk.

Men mest basert på et kinesisk proverb vi fikk levert til oppgaven. Feedback much appreciated.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 

Takk. :)

 

(Gjerne kom med kritikk også.)

 

Buñuel er sikkert ikke så langt ute, etter som både jeg og han som lagde den er enorme Buñuel fans. Vi tenkte opprinnelig mer Lynch Meets Antoninio faktisk, men litt tatt igjen av minnet at vi var på et eksperimentfilmkurs. Vårs var nok en av de mer narrative of the lot, men vi klarte å forhåpentligvis holde balansen synes jeg. Han jeg lagde den med er en utrolig filmviter, et vandrende filmleksikon på mange måter, men eksperimentfilmer er ikke 100% hans greie.. så det var litt leting og feiling før vi fant noe vi begge var giret på som kunne regnes som en eksperimentfilm, men det gikk veldig fint derfra. Samarbeidet var utrolig godt. En av de bedre jeg har opplevd. Musikken var også improvisert og spilt inn bare natta før vi skulle levere oppgaven, og den ble langt tøffere enn jeg hadde turt å håpe på. Var en bassist og en saksofonist(han i filmen) som jammet for første gang.

 

Problemene med filmen slik jeg ser det er:

1.) Fremkallingen, det svarte som dekker bildet ofte er ikke et kunstnerisk valg, men mangel på blekemiddel i fremkallingsrommet. Tildels er det litt hell i uhellet, siden det er litt stilig noensteder.. men det er litt for mye fortsatt. Fremkallingen gjorde også at vi mistet endel av materiale fullstendig, uten det var noe av det viktigste.

2.) Hviskingen er litt mer irriterende enn planlagt, og burde kanskje vært gjort på nytt. Den skulle vært mer subtil.

3.) Enkelte av scenene kunne klart vært penere. Vi hadde ikke scriptet mye av de bilscenene, og det straffet seg, da man måtte improvisere. Den førerløse bilen kunne man fått til mye bedre, og var ikke slik jeg så den for meg i teorien. Men på en måte er det jo en litt jazzy film, og musikken er jo rent improvisert, så at noe av filmskapingen er litt kaotisk passer kanskje på en måte.

 

Ellers er jeg brukbart fornøyd. Vi hadde ikke veldig mye tid. 3-4 dager var det vel. Vi jobbet omtrent hele tiden.

 

Sender den ihvertfall til eksperimentfilmfestivalen i Madrid og på den på Island, 700.is. Tror Morty sin Emono også ble vist på sistnevnte.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Sender den ihvertfall til eksperimentfilmfestivalen i Madrid og på den på Island, 700.is. Tror Morty sin Emono også ble vist på sistnevnte.

 

S,

 

Jau, det vart den. Tror kanskje den ble vist i Madrid også, ble i alle fall -grunnet 700.is- tatt ut og sendt rundt i verden, bl.a. Spania. Peisa på.

 

Viskingen kunne kanskje vært tonet ned litt, du har helt rett der.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvor ble den fremkalt? Husker vi sendte rullene til Tyskland eller hva det var, og de kom fine tilbake etter ca. to uker.

 

Litt slitsomt med det svarte ja, men det fungerer overraskende greit for det.

 

Panningen over den rustne stigen var et klassisk eksotisk sidespor.

 

Dårlig kostymedesign på joggeskofronten.

 

Enig i at "førerløsheten" kunne kommet bedre fram.

 

Kaotisk stil gjør ingenting sålenge tilstrekkelig med elementer for fortellingen er på plass. Synes saksofonisten spilte bra.

 

Tror jeg ville ha illustrert demonen uten en fysisk hviskende fyr tilstede. Hviskelyder, nærbilde av øre..?, paranoid blikk... kanskje. Subjektivt.

 

Hvorfor er det ene bildet av trafikken plutselig i farger? Det var interessant.

 

Tilfeldig at tittelen er et anagram for "Talent"?

Link to comment
Share on other sites

 

Har ikke sendt filmer til allverden av festivaler tidligere, får man noe særlig feedback fra de egentlig? Fikk du noe feedback for Emono?

 

Gjorde et ganske omstendig arbeid her tidligere i år med å lete ut de fleste filmfestivalene aktuelle for filmstudenter og satt her og skulle sende et par-tre av filmene mine til rundt 20 festivaler rundt i verden. Litt for å bare få det inn i vanen, men jeg sitter å undrer hva slags verdi det nå har. Koster jo rundt 50 til 100 kroner å melde på en film til de fleste festivalene i USA f.eks; konvolutter og porto kommer i tillegg. Men jeg sitter å undrer om det ikke er bortkastet tid og penger. Det er jo studentfilmer, og det er ikke som at jeg tror noen pengebæsjende Hollywood produsent ønsker å gi de ut på pornobokssett med gullkanter, eller vil gi meg muligheten til å regissere Jurassic Park 5 basert på de. Vil ihvertfall løst beregne det som smålig naivt. Prøver heller å sende de rundt i Europa, og de som enten er gratis eller billig. Gjør de det ok, så får man heller ta det derfra..

Emono kom seg jo inn i en slags pakketing og ble sendt på turné. Var en annen film fra skolen min tidligere som også ble det. Er vel slik det funker.

 

Pretender spørsmål

Fremkalt på skolen. Går vanligvis fint å fremkalle selv... litt uheldig den gangen bare. Stemmer at det er en fyr i Tyskland eller deromkring som fremkaller film ja. Er enkelte fotoforretninger i Norge som også gjør det.

 

Panningen over den rustne stigen var et klassisk eksotisk sidespor ja. Beskytter det litt med at tradisjonelt har fremmedgjøring og industri ofte vært koblet. Selv om jeg mistenker vi burde spilt enda mer på det for at skulle være noenlunde tolkbart.. men det ser nå ganske fint ut estetisk lell.

 

Joggeskoene ja, de ekke helt on-spot. Sant det. Men du skulle sett kostumen i farger. Jakken er egentlig alarmgrønn.

 

Hm, ja bildet av de som hvisker. Han jeg gjorde filmen med sin visualisering. Hadde kanskje vært kult med makrobilder der. Tjo. Kanskje enig. Vi brukte egentlig aldri begrepet "indre demon" da vi lagde den da. Kanskje mer at noen andre fysiske mennesker snakket om han, eller at han tror det. Paranoid android. Jeg liker litt at den balanserer litt i grenselandet mellom et slags indre landskap og et ytre landskap. Tror det var bevisst.. for vi snakket mye om slikt mens vi planla manuset.

 

Det ene fargebildet i trafikken var vel egentlig noe "found-footage" som hadde havnet i loggen vår. Det var litt stilig, så vi beholdt det.

 

Vi hadde også noe found-footage av en dufus i gassmaske som løpte rundt på en søppeldynge.. skulle vel se ut som noe postapokalyptisk noe, men istedet så det bare ut som en dufus i gassmaske som løpte rundt på en søppeldynge.. Jeg minnes en latterkrampe som var støl og verkende i dagevis etterpå.

 

Tilfeldig at tittelen er et anagram for "Talent"?

 

Haha. Den dagen jeg gjør noe slikt bevisst lover jeg å endre nick fra Svankmajer til Shyamalan.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...
Likte denne. Viskingen er det som irriterer meg mest. Likte slutten godt. Fikk litt Club Silencio-vibber av saksofonspillinga som fortsetter etter at han har lagt fra seg instrumentet. No hay banda! Jepp, gode greier.
Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...