Jump to content

Kiss Kiss Bang Bang


maestro
 Share

Recommended Posts

KISS KISS BANG BANG

(IMDb)

 

6 / 10

 

http://img394.imageshack.us/img394/3060/bangbang1xs.jpg

 

Robert Downey Jr. spiller den småkriminelle Howard Lockhart som sniker seg inn i en leilighet og videre inn på et kontor mens han er på rømmen fra politiet. Intetanende om at han har havnet på et kontor hvor det foregår audition til en film. Howard overbeviser stort, og vips har han et ben inn i filmbransjen. Med alt det innebærer.

 

Snart blir han også introdusert for privatdetektiven Perry (Val Kilmer) – bedre kjent som "Gay Perry". Han blir Howards mentor…

 

Der Get Shorty fremstod som en sofistikert og morsom film spunnet rundt det amerikanske filmmiljøet, og med gode karakterer og god dialog (Elmore Leonard på sitt beste), så er Kiss Kiss Bang Bang hakket mer masete og oppjaget.

 

Likhetene mellom filmene er slående, men det er også noen forskjeller. Kanskje først og fremst ved at denne er laget for et mer rastløst, yngre publikum. Jeg har for så vidt ikke noe i mot det. Høyt tempo og mye moro er jo også gøy, når det først funker. Det gjør det bare delvis her.

 

Jeg fikk dessuten en flau smak i munnen allerede i en av de første scenene, der hvor Robert Downey Jr. på originalt vis trer inn i rollen som filmens forteller. Downey Jr. er absolutt ikke blottet for komisk talent og timing, men han utståler ikke tilstrekkelig med sjarm til å gjøre denne biten veldig godt.

 

http://img224.imageshack.us/img224/892/bangbang26vx.jpg

 

Men det var faktisk flere ganger i løpet av filmen at jeg moret meg skikkelig. Hver tredje eller fjerde vits sitter veldig bra, og Val Kilmer byr på storartet underholdning som slesk homse med en stor dose selvironi. Det legges jo også merke til at regissør Shane Black er mannen som skrev manuset til Dødelig våpen-filmene, som jo stort sett er veldig fornøyelige. Og humoren er gjenkjennelig. Blacks fortellerglede skal heller ikke undervurderes. Stilen er hele veien løs og ledig, kanskje litt i overkant. Black svømmer nemlig i klisjeer, og han er (smertelig) klar over det. Jeg syntes det ble litt påtatt når han flere ganger henvender seg til sitt publikum for å "unnskylde" det han akkurat har vist. Jeg ser jo selvsagt komedien i det. Uten at jeg nødvendigvis syntes det var så sabla gøy.

 

Jeg liker den hardkokte 'krim noir'-stilen som er krydret med mye morsom dialog ("Don't worry, I saw "Lord of the Rings". I'm not going to end this 17 times."). Men… filmens meta-aspekt kunne vi vært spart for. Og i tillegg blir storyen litt for "smart" og innviklet til sitt eget beste.

 

Når det er sagt – jeg har klokketro på at Kiss Kiss Bang Bang kan bli en formidabel suksess. Kanskje spesielt blant gutter i tenårene med sans for mye fart, spenning, humor og en litt annerledes stil. Og det er jo ingen dum målgruppe å treffe blink på, rent kommersielt sett.

 

http://img224.imageshack.us/img224/7447/bangbang37rl.jpg

Link to comment
Share on other sites

 
Sånne meta filmer er jo litt vanskelig å få til, men denne ser jo ganske tøff ut. Hadde vel aldri hørt om Shane Black før denne jeg. Men han har jo ett par fine manus på lista si. Og hvis denne er tilnærmet like god som Dødelig Våpen kan den vel være verdt en titt. Men jeg tror nok du har ett poeng med at den er siktet på ett litt yngre publikum. Jeg liker ikke Dødelig Våpen like godt jeg heller lenger :)
Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

Overraskende ålreit underholdning dette. Jeg syns ikke den nødvendigvis er ment for et mer rastløst, yngre publikum, men den har åpenbart endel svakheter som ikke fungerer helt. De klisjeaktige scenene som nettopp blir understreket ved "unnskyldninger" skjønner jeg jo hva regissøren vil med, men syns heller ikke det fungerer noe særlig. I denne filmen kunne vi godt vært foruten, og levd med klisjeene istedet. Jeg må også innrømme at plottet til tider var vanskelig å følge med på. Sluttscenene mislikte jeg også sterkt.

 

Men ros skal den selvfølgelig få. Jeg syns først og fremst Downey Jr. var flott i hovedrollen, han kler rollen sin meget bra. Og den tilfeldighets-betingede humoren, som vi kjenner igjen som best fra kanskje våre danske naboer (kina spiser de hund, blinkende lykter osv.), fungerer tidvis ganske bra. Jeg lo faktisk skikkelig godt ved en rekke anledninger. Jepp

 

7/10

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...

Jeg likte filmen veldig godt jeg! Sluttscenen virker som sagt helt unødvendig og er nok helt klart filmens svakeste øyeblikk. Jeg synes forøvrig at både Robert Downey Jr. og kanskje spesielt Val Kilmer gjør sine roller helt ypperlig. Mange morsomme øyeblikk, dialogen er fantastisk god og nok av små overraskelser underveis.

Dere har vært innom dette, men jeg må også presiserer at jeg tror denne filmen neppe treffer et yngre publikum så godt som den litt eldre cineasten. Man bør nemlig ha sett en del filmer fra før for å få et fullt utbytte av filmen. Metaaspektet gjør dette helt tydelig for min del. Kiss Kiss Bang Bang er selvreflekterende, selvironisk og kommenterer samtidig både genrefaste filmer samt de mer pulpaktige filmene. Forøvrig også en liten genistrekt å bringe inn Corbin Bernsen som bad guy. Og Michelle Monaghan er da riktig så lekker? Ikke sant? :D

Link to comment
Share on other sites

 

Er jeg den eneste i hele verden som ikke takler denne filmen? Jeg trodde vi gjorde oss ferdig med slik slitsom metaironi i det øyeblikket alle skjønte at "Scream" ikke var noe festlig likevel.

 

Og jeg synes Monaghan var skikkelig bland som femme fatale som ikke engang er så veldig fatal. Vel vel, man kan vel ikke få alt her i verden.

Link to comment
Share on other sites

 

"Don't worry, I saw "Lord of the Rings". I'm not going to end this 17 times."

Er det fleire enn meg som synest at referansar til andre filmar gjennom replikkar høyrer heime i forkasta manuskript?

Link to comment
Share on other sites

 

Er det fleire enn meg som synest at referansar til andre filmar gjennom replikkar høyrer heime i forkasta manuskript?

 

Er det smart gjort, som denne filmen, så er jeg villig til å tilgi det meste. Shane Black kan gjerne fortsette å lage slike filmer for min del. Og veldig mange gode filmer har referanser til andre gode filmer, så det mener jeg er et forferdelig dårlig argument! Jamfør trappescenen i Panserkrysseren Potemkin som er brukt en del ganger f.eks. Du kan ikke basere en argumentasjon på metareferansene alene!

Link to comment
Share on other sites

 

Referanser gjennom replikker er noe ganske annet enn referanser til andre filmer gjennom enkeltscener ala f.eks. Panserkrysseren Potemkin som du nevner. Det siste er jo mer at filmskapere har latt seg inspirere av andre filmskapere før dem og tolker deres scener på sin egen måte i en ny setting slik at det ofte blir å regne som en hyllest. Det som ble påpekt som tullete her er det at man direkte eller indirekte snakker om diverse andre filmsaker i en film som f.eks. Ringenes herre-replikken det ble vist til i Kiss Kiss Bang Bang.

 

Det største meta-sprøytet jeg har sett på film de siste årene var imidlertid Julia Roberts-sekvensen i Ocean's Twelve. DET var bare pinlig.

 

Ellers er jeg ikke generelt i motstander av referanser til andre filmer gjennom dialoger selv all den tid jeg elsker hvordan f.eks. Quentin Tarantino gjør det. I Kiss Kiss Bang Bang var det derimot litt for mye som IKKE funket, selv om den del også var kostelig! Derfor synes jeg også filmen ble ganske middels... Ikke mer. Kan absolutt hende jeg ser den igjen en gang.

Link to comment
Share on other sites

 

Det som ble påpekt som tullete her er det at man direkte eller indirekte snakker om diverse andre filmsaker i en film som f.eks. Ringenes herre-replikken det ble vist til i Kiss Kiss Bang Bang

Jeg må påpeke at dette er det reneste sprøyt!!! kun en tullebukk ute etter å provosere vil kunne hevde at replikkreferanser alene vil ødelegge en film. Kan du komme med andre en den ene Ringenes Herre-replikken som direkte var hentet fra en annen film? I mellomtiden kan jeg påpeke at avslutningen på nevnte trilogi faktisk virket å slutte så mange ganger, og med tanke på hvor mye opphøyet ros disse har fått, synes jeg dette var rett og slett kostelig i denne filmen!!! Jeg kan verken huske... nei jeg er faktisk ganske sikker på at det ikke er flere direkte replikker som er direkte myntet på andre filmer enn den du nevner. Og når jeg faktisk syntes det var på tide at noen andre enn de minste filmkritikerene turte å si noe som helst negativt om PJs verk så kan jeg ikke tenke meg en bedre måte enn at det skjedde gjennom denne filmen.

Kiss Kiss Bang Bang er en super meta-pulp-action-komedie, og en av fjorårets mest underholdende filmer. Ikke la noen fortelle deg noe annet!

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg må påpeke at dette er det reneste sprøyt!!! kun en tullebukk ute etter å provosere vil kunne hevde at replikkreferanser alene vil ødelegge en film. Kan du komme med andre en den ene Ringenes Herre-replikken som direkte var hentet fra en annen film? I mellomtiden kan jeg påpeke at avslutningen på nevnte trilogi faktisk virket å slutte så mange ganger, og med tanke på hvor mye opphøyet ros disse har fått, synes jeg dette var rett og slett kostelig i denne filmen!!! Jeg kan verken huske... nei jeg er faktisk ganske sikker på at det ikke er flere direkte replikker som er direkte myntet på andre filmer enn den du nevner. Og når jeg faktisk syntes det var på tide at noen andre enn de minste filmkritikerene turte å si noe som helst negativt om PJs verk så kan jeg ikke tenke meg en bedre måte enn at det skjedde gjennom denne filmen.

Kiss Kiss Bang Bang er en super meta-pulp-action-komedie, og en av fjorårets mest underholdende filmer. Ikke la noen fortelle deg noe annet!

Jeg har aldri nevnt at replikkreferanser alene har ødelagt noen film. Det var ikke jeg som brakte dette på banen heller. Synes heller ikke på noen som helst måte at Shane Black sin spøk om de mange sluttene i Ringenes herre var ondartet, bare litt småmorsom ironisering. Kan godt hende han er ihugga fan for alt jeg vet. Men at filmen var en av fjorårets mest underholdende filmer, som du skriver nærmest som om det skulle være en objektiv sannhet, er jeg ikke enig i. Til det var filmen, i mine øyne, altfor ujevn.

Link to comment
Share on other sites

 

Er det smart gjort, som denne filmen, så er jeg villig til å tilgi det meste.

 

Jeg vet ikke om jeg synes det er så veldig smart gjort. Hva gjør Black i denne filmen som ikke ble gjort i "Scream"? Han mesker seg i noir-klisjeer samtidig som han peker og sier "se, en klisjé!" Det blir litt som å hoppe høyde med lista lagt på under en halv meter - uansett hva man kritiserer filmen for kan Black forsvare seg med at det er gjort med overlegg, på en ironisk måte. Det hele koker vel ned til om man liker prosjektet og humoren eller ikke. Jeg gjør det altså ikke, og jeg ser med forferdelse på at en av de verste sidene ved 90-tallet synes å få ny vind i seilene med denne filmen. Men så er jeg en fordømt grinebiter, da. :rolleyes:

 

For en i mine øyne mye mer interessant modernisering av noir-sjangeren vil jeg anbefale tv-serien "Veronica Mars".

Link to comment
Share on other sites

 

For en i mine øyne mye mer interessant modernisering av noir-sjangeren vil jeg anbefale tv-serien "Veronica Mars".

 

Som i mine øyne er fryktelig lite interessant. her er det nok snakk om store smaksforskjeller...

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg må påpeke at dette er det reneste sprøyt!!! kun en tullebukk ute etter å provosere vil kunne hevde at replikkreferanser alene vil ødelegge en film. Kan du komme med andre en den ene Ringenes Herre-replikken som direkte var hentet fra en annen film?

Eg har ikkje sagt at det aleine kan øydeleggje ein film, men så snart nokon nemner ein filmtittel opplever eg det som flautt og irriterande. Spesielt misliker eg det når meininga er å rakke ned på noko eller nokon. Eg merka òg dei mange sluttane i Ringenes Herre, men til sjuande og sist så hadde det vore fullstendig tåpeleg å slutte nokon som helst annan stad enn der filmen faktisk slutta, så eg synest ikkje at dette er det minste kritikkverdig. Altså, eg avviser ikkje Kiss Kiss Bang Bang. Kan hende vil eg elske filmen. Get Shorty, som han blir samanlikna med, var jo ein artig sak. Og når det gjeld andre replikkar: Eg kan ikkje hugse så mange eksempel, men det var ein referanse til dusjscena i Psycho i Fire bryllup og en gravferd.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...