Jump to content

michaelhe

Members
  • Posts

    11
  • Joined

  • Last visited

Contact Methods

  • Website URL
    http://norskfilm.montages.no

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Tromsø
Contact Information
 
   

michaelhe's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

0

Reputation

  1. Ja, det var kanskje litt for mange RSS feeder:) Heller litt færre, og med litt av teksten inkludert. Så må du få inn de siste innleggene på forumet, slik at du får en link mellom forsiden og forumet. Så spørs det om du kan bruke netvibes siden som index fil på toppdomet ditt, www.diskuterfilm.com. Jeg tror det kan gjøres, men det er en stund siden jeg drev med slikt. Enten kopierer du hele html filen fra netvibes eller så lager du ei ny indexfil som sender folk videre til netvibes. Du bør jo også kunne kunne kontrollere description og content tag'ene på index filen din, slik at du kan få noe fornuftig opp i google når du søker. Forsiden, eller index filen, bør optimaliseres med maksimal tetthet for ordene "film", "kino", "Premiere" osv. Du kan antagligvis ikke endre html koden hos netvibes, og får antagelig ikke tilgang til koden, så du får optimalisere index filen din i stedet.
  2. Når jeg skal inn på chat'en der jeg aldri har vært før får jeg beskjeden at jeg har blitt "kicked out". Hvorfor? Hva er det som foregår der som er så hemmelig?
  3. Dere må jo få fikset forsiden på toppdomenet, ellers får dere aldri sluset nye folk inn på forumet. Jeg foreslår at dere klasjer opp en forside som ligner på den gamle, men at dere erstatter postene med RSS feeder fra ulike norske filmsteder, rushprint, montages, filmweb, alt dere kan finne. RSS feeder oppdaterer seg selv og sparer dere arbeid med vedlikehold.Så må dere ha reklame for forumet på forsiden. Mest populære tema, nye tema osv. Alt dette oppdaterer seg selv slik at forsiden blir dynamisk.
  4. For en stund tilbake kom jeg over et radio program på nettet om hvordan tsjekkerne har sett på Jean Paul Belmondo. Du kan høre det her http://www.radio.cz/...n-paul-belmondo Der går det frem at Belmondo var en av få vestlige stjerner som ble store på den andre siden av jernteppet under den kalde krigen. I de siste ti-årene av den kalde krigen var Belmondo kjent som mannen som gjorde spektakulære stunts, som blandet humor og action på samme måte som Roger Moore og Harrison Ford. Som dem hadde han et glimt i øyet. Jeg gikk dermed grundig til verks og satt meg ned for å bli mere kjent med Belmondo, en skuespiller som i Norge oftest huskes fordi han spilte i filmene til Goddard. Jeg oppdaget fort at fra Belmondo spilte i L'homme de rio (1964) og frem til han trakk seg tilbake pga av helseproblemer, var han en hundre prosent komersiel skuespiller. Faktisk var Belmondo i årene 1964-1985 Eurpoas største action stjerne. Han spilte i B-filmer, komedier, mafiafilmer og andre sjanger filmer . Belmondo er i dag en gammel mann, og om ikke lenge er hans tid over. Hvordan han da huskes: for at nybølgen gjorde ham kjent eller for at han var Europas action stjerne? Hva mener filmnerdene i dette forumet? http://www.youtube.com/watch?v=rRxq136_vXU
  5. Flere snakker om Hitchcock og det ubevisste, og interessant eksempel hvor han demonstrerer hvor opptatt hanvar av dette er den berømte kniv-scenen i Blackmail http://www.youtube.com/watch?v=UvlyQaJbJgs Hitchcock brukte ikke bare subjektiv kamera som vekslet mellom skuespillerens ansikt og det vedkommende observerte, han brukte en del teknikker som han hadde lært seg i Tyskland da han jobbet der under ekspresjonismens glans periode. Det ser vi i The Lodger, hvor Hitchcock brukte et gulv av glass og hvor de som bodde i etasjen under kan se opp på The lodger mens hans går frem og tilbake på gulvet over. Når The Lodger kom ut var det mange som mente den var for "arty", dvs brukte for mange eksperimentelle teknikker.
  6. Denne filmen har lenge vært min favoritt. Det finnes noen helt utrolig svart-hvitt scener i denne filmen, med en så Dickensiansk stemning at man blir helt overveldet. http://www.qmul.ac.uk/davidlean/Lean/images/Twist-1.jpg http://4.bp.blogspot.com/_lxhOUyj2wvU/TSk1uaC0nkI/AAAAAAAAATQ/rz0P9qjxI9c/s1600/twist2.jpg http://filmfanatic.org/reviews/wp-content/uploads/2010/12/oliver-twist-sets.png Noen sier at dens kinematografisk minner om den tyske ekspresjonismen, og det kan stemme. Legg merke til hvordan lyset fremhever stemningen i filmen, med spredte lyskilder og kaskader av lys i et overhengende mørke. Hvorfor har vi ingen som bruker lys på en tilsvarende måte i norsk film? I dag er alle filmer som gis ut i Norge nøytralt belyst for å skape realisme. Oliver Twist har også noen fremragende rolleprestasjoner, spesielt av Robert Newton som spiller den aggressive Bill Sikes, mannen som dreper Nancy. http://www.bbc.co.uk/iplayer/images/episode/b00g36l4_640_360.jpg http://s16.postimage.org/fn63jzzf9/sikes22.jpg Robert Newton gjør en fantastisk innsats, og burde etter min mening ha fått Oscar. Om det er noen som tror at aggressiviteten kom naturlig for Newton, så er det bare å se på kontrasten til hans rolle som den milde feigingen Tom Bartlett i The Desert Rats fra 1953,. Newton ble imidlertid mest kjent som Long John Silver i Treasure Island filmene på femtitallet. En annen ting å bemerke ved Oliver Twist (1948) er Alec Guiness i rolleen som tyven Fagin, mannen som lærer Oliver Twist å bli tyv. Fagin blir fremstilt som en stereotyp jøde, noe som kanskje var litt ubehagelig i etterkant av krigen: http://www.smh.com.au/ffxImage/urlpicture_id_1036027035822_2002/11/01/ent_fagin02.jpg Men skylden for dette ligger ikke hos Lean eller hos Guiness, men hos gode gamle Dickens, som nok gjorde seg skyldig i en mild form for anti-semittisme da han skapte figuren. Han er i filmen akkurat slik som han er i boka. http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/01164/arts-graphics-2005_1164539a.jpg http://img638.imageshack.us/img638/1541/olivertwistso.jpg
  7. Det er klart at man trenger kvinner siden de ville doble talentgrunnlaget i befolkningen. Men jeg er imot kvotering. Jeg er heller ikke enig i Fobrenius sitt utspill. Han har gitt støtte, trolig fordi han ikke ville si nei til Lars Saabye Christensen, og da får han stå ved det. Han skal ihvertfall ikke gå ut i media og gi intervjuer om saksbehandlingen. Mange regissører lager en flopp av og til.
  8. For å være ærlig så syntes jeg Reprise var en dritfilm. Det samme med Jakten, men det er nå min mening.
  9. Hva snakker du om, Hollywood død? Tvert imot så har Hollywood et stort teknisk forsprang på resten av verden og produserer filmer i sjangre som ingen andre kan, 3-d action filmer med kolossale effekter og banebrytende produksjonsteknologi. Star Wars, Inception, Matrix, Star Trek, indiana Jones, Avatar. Disse filmene kunne ikke vært laget noe annet sted enn i USA fordi ingen har penger eller teknisk kunnskap til å lage så digre filmer. Slik sett kan vi si at Hollywood har en nisje. Det er bare Bollywood og Kina som er store nok til å konkurrere. Bollywood er bare opptatt av dansing og sang, så da gjenstår Kina som den eneste fremtidige rivalen.
×
  • Create New...