Jump to content

Frenzy

Members
  • Posts

    2,134
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Frenzy last won the day on October 2 2010

Frenzy had the most liked content!

About Frenzy
 
 
  • Birthday 02/19/1986
 

Contact Methods

  • Website URL
    http://frenzyfilm.blogspot.com/
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Bergen
Contact Information
 
   
Recent Profile Visitors
 
 
19,197 profile views
 

Frenzy's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Posting Machine Rare
  • Week One Done Rare
  • One Month Later Rare

Recent Badges

5

Reputation

  1. Hyggelig at forumet har gjenoppstått! Ser fortsatt mye film. Har blitt mye usett John Ford i år, som har imponert stort. Har også blitt mye William Wyler og generelt amerikansk film før 60-tallet. Av nye funn må Delmer Daves "The Hanging Tree", Fassbinders "Chinese Roulette", Puius "Malmkrog", Wylers "Jezebel", Fords "Sergeant Rutledge", Curtiz "The Breaking Point" og Viscontis "Senso" nevnes. Har også hatt gjensyn med Tarkovskij og skal se alt opp igjen. Zerkalo og Andrei Rublev var mektige gjensyn. Favorittminne må være Visninger og Rop - det var veldig gøy.
  2. Er enig i at de norske anmeldelsene var av lav kvalitet (Hobbelstads anmeldelse inkludert) og at filmen hadde fortjent bedre seertall. Jeg var den eneste som så filmen her i Ålesund i går (det var en 14:30-visning, riktig nok). Er enig i at filmen har mange gode kvaliteter også, men jeg forventet litt mer fra Malick. Jeg synes det er rart at så mange ikke likte To the Wonder og har vel aldri lest noen overbevisende argumenter mot den filmen annet enn "for mange innstillinger med gress".
  3. Knight of Cups: Her er jeg nok enig med deg, engangsgrill. Synes også at To the Wonder er hakket bedre enn The Tree of Life , hvor førstnevnte klarer å skape sterke følelser og en ektefølt filosofisk utforskning av fremmedgjøring og ønske om frelse. Stilen i To the Wonder er sublim og perfekt fordi stilen samspiller med filmens historie, mens i Knight of Cups er selve historien såpass distansert, monoton og repetetiv at stilen ikke kommer til sin rett. Jeg likte elementer i filmen, som scenen med hundene og reisen gjennom Las Vegas og reklameplakatene, men det som plaget meg var blant annet Bales "tomme" karakter (scenen der han bøyer seg over en hjemløs med triste-fjes er vel kanskje det verste i hele filmen), familiekonflikten var dårlig håndtert og uengasjerende, og (her er jeg enig med Hobbelstad for en gangs skyld) noen av sekvensene så nok ut som "artsy reklamefilm for nettdatingside". Noe av rammefortellingen om prinsen og perlen synes jeg også var uinteressant, og slutten var rett og slett klønete utført. Jeg skulle ønske at Malick utforsket mer det mystiske/esoteriske gjennom denne tarot-symbolikken. Her mener jeg er mye potensial som kunne gjort filmen mer interessant både historiemessig og visuelt. Knight of Cups er dessverre en parantes i Malicks filmografi hvor han gjentar den stilistiske nyvinningen fra Into the Wonder og prøver seg på total fremmedgjøring uten at det fungerer. Jeg kommer nok til å gi denne filmen en ny sjanse, og det var mange elementer jeg likte ved den, men alt i alt er jeg noe skuffet. Las forresten en MUBI-kommentar hvor en uttrykte misnøye med Malick som person og påpekte at han ikke engasjerte seg for Vietnam-kampen på 60/70-tallet og var i stedet opptatt av Nazistisk filosofi. Noen som vet noe om dette?
  4. Du har rett i at filmen tematiserer urbanitet, men at den derfor ikke også tar opp hudfarge, etnisitet, innvandring og multikulturalisme er for meg veldig ensporet og apologetisk. Jeg har egentlig sagt mitt om filmen, men at den spiller på rasistiske diskurser og mislykker i å gjøre det på en kritisk og subversiv måte er for meg ganske tydelig. Men så er norske intellektuelle generelt ganske tilgivende når slike filmer blir laget av såkalte 'høyverdige kunstnere' i stedet for amerikansk kommers film. Play er i beste fall ullen og dårlig uttenkt.
  5. Sir: Grunnen til at jeg reagerer på "plateomslagene" er fordi jeg oppfatter filmen som en kritikk og dekonstruksjon av platebransjens mytologisering av artistene. Dermed skurrer det at Coen-brødrenes utforskning av platebransjens kynisme blir akkompagnert av instillinger som rammer Llewyn inn som platecover. Men som med all annen kunst som smører seg inn tykt med lag på lag av postmoderne ironisering, kan man selvfølgelig si at brødrene nettopp spiller på og leker seg med denne mytologiseringen. Jeg synes i hvert fall dette estetiske valget ikke tar seg så bra ut sett i lys av hva jeg tror de vil si med denne filmen. Uansett, Llewyn er fornøyelig og jeg kommer nok til å se den flere ganger, men sett opp i mot Coenbrødrenes beste filmer synes jeg ikke den holder helt mål.
  6. Jøss, ser at jeg og Armond White har sett og analysert "Inside Llewyn Davis" ganske likt, ned til sammenligningen med Barton Fink og A Serious Man. Jeg tror jeg aldri har vært enig med White før, men her synes jeg han var ganske spot on (og velartikulert attpåtil).
  7. Jeg synes Inside Llewyn Davis er underholdende, men bringer lite nytt til bordet. Har lest mange amerikanske anmeldere utrope den til brødrenes beste, men ingen har klart å gi en overbevisende forklaring på hvorfor den er det. Jeg har en mistanke om at filmen vil bli gå i glemmeboken ganske raskt
  8. Flott liste, Jørgen! Er veldig spent på Her, så det lover jo godt at den er såpass høyt på listen din. "Søt liste" fremstår som en litt nedlatende kommentar, Jarmusch. Er sikker på at du ikke mente det slik!
  9. Utrolig trist. En likandes person og en fantastisk skuespiller. Alltid hatt sansen for ham...
  10. Applaus! Jeg er svært enig i din bedømmelse, selv om jeg kanskje vil tro at McCarthy ikke anerkjenner ondskap som konsept. Hverken godhet eller ondskap eksisterer; McCarthys verden er blottet for "rettferdighet", hvor man ikke kan skylde på en Gud eller en djevel, bare steinharde realiteter skapt av tilfeldigheter eller som en tilfeldig konsekvens av en handling. "The truth has no temperature". Blir spennende å se om den uklipte versjoner bidrar til en dypere forståelse av denne filmen.
  11. 1. To the Wonder 2. Leviathan 3. The Lords of Salem 4. Gravity 5. Laurence Anyways 6. Blue Jasmine 7. The Counselor 8. Django Unchained 9. Spring Breakers 10. The Master 11. Frances Ha 12. Stoker 13. Like Someone in Love 14. The Conjuring 15. Gebo and the Shadow 16. Shadow Dancer 17. No 18. Dom Över Död Man 19. Rhino Season 20. Tabu Likte ikke, men forstår godt at andre kan anse den som interessant: Upstream Colors Hater: A Good day to die hard, world war z, Pacific Rim, the great gatsby
  12. Frenzy

    Et selvportrett

    Mye solid her. Jeg er også veldig glad i Le Mepris og anser den som blant Godards beste filmer. Days of Heaven likeså når det kommer til Malick. Kult at du har med The Cranes are flying, en utrolig sterk krigsfilm med virkelig innovativt kameraarbeid og regi. De jeg er mer lunkne til er Mildred Pierce (noen fine lyssettinger og bildekomposisjoner, men et litt tamt melodrama hvor ting er satt litt for mye på spisse for min smak) og Rocco and his Brothers (masete melodrama (igjen) der det ropes og skrikes og hoies, med et veldig gammeldags syn på skuespill. Stereotyper og god gammeldags misogyni). Alt i alt en fin liste, altså
  13. Erik Skjoldbjærg har vel en versjon av "En Folkefiende". Har ikke sett filmen, men den ble vel rimelig oversett når den kom. Har kjøpt komplett samling av Ibsen, så har også planer om å lese meg opp. Har bare fått med meg "Et Dukkehjem" via skolegangen, og der og da var ikke det så veldig spennende eller interessant.
  14. Zombie går for en slags Frankenstein-vri på Halloween, noe som blir mer tydelig i nr 2 . Jeg synes den og Lords of Salem er hans beste filmer. Devil's rejects er midt på treet, synes jeg, men mange anser den som hans beste.
  15. Jeg er stort sett enig i din bedømmelse, uten at jeg vurderer den til å være så dårlig. Jeg kan faktisk sette pris på at Zombie gjør historien mer menneskelig, han bygger den opp på en helt annen måte enn Carpenter. Der ligger et menneskelig drama her som Zombie bygger videre på i den veldig gode oppfølgeren. Jeg vil anbefale deg å se den, så kanskje du ser Halloween 1 i et mer sympatisk lys. Men du har rett, Halloween er ikke en god film.
×
  • Create New...